יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מאמין כי לראש הממשלה בנימין נתניהו אין את בסיס התמיכה בחברה הערבית כפי שהוא מציג - וטוען כי מעולם לא פגש אזרח ערבי שמתכוון להצביע לליכוד בבחירות הקרובות. בריאיון ליובל קרני ולדנה ספקטור בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" טען עודה כי נתניהו "השתמש וזרק" במנסור עבאס, שהתפלג מסיעתו, וכי אין שום תרחיש שרע"מ תיכנס לקואליציה יחד עם איתמר בן גביר. צפו בריאיון המלא.
- אתם כל הזמן אומרים לא לממשלה ציונית ולשותפות בממשלה, לא להמליץ על מועמד מהמרכז-שמאל, אולי פעם אחת תגידו כן ושתהיו מוכנים להיות שותפים בממשלה הבאה? "אתה מדבר עם אנשים שהמליצו על הרמטכ"ל בני גנץ, פעמיים. 15 ממליצים. הוא לא הצליח. את ה'כן' שלנו אמרנו פעמיים ברציפות. אבל מה שחשוב זה שאנחנו מיקמנו את עצמנו במקום שגם הימין וגם המרכז-שמאל מבינים שהם לא יכולים בלעדינו. אני חושב שזאת עמדה מאוד חשובה, והובלנו למקום הזה בחוכמה ובעקשנות. אנחנו צריכים להמשיך עם הדרך הזאת".
4 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"נבנה את המעמד שלנו רק מתוך כוח ועוצמה". עודה בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אבל הדרך הזאת נכשלה. תראה מה קרה: הרשימה המשותפת התפרקה, מנסור עבאס ניהל מגעים עם נתניהו, ירדתם במספר המנדטים בצורה משמעותית והכי גרוע מבחינתכם, האי-אמון של חלק מציבור הבוחרים ברשימה המשותפת. "שוואיה שוואיה" (לאט לאט), השיב עודה בערבית. "אנחנו בבחירות האחרונות התחלנו ב-10 מנדטים לפי הסקרים, והגענו עד ל-15. אנחנו עוברים מיישוב ליישוב ומדברים עם האנשים. אני מאמין שבסופו של דבר הציבור שלנו יבין טוב מאוד שאנחנו נבנה את המעמד שלנו רק מתוך כוח ועוצמה. אין שוויון ללא עוצמה. אין עמדה בלי עוצמה. 15 מנדטים זה הכיוון הכי נכון".
- נשאלת השאלה אם הציבור הערבי לא הבין במהלך הקורונה שהוא רוצה להשתלב, שהוא כן רוצה להיות חלק, ורוצה ששוטרים יסתובבו וידאגו שיהיו עם מסכות. ואולי אתם נשארתם קצת תקועים בקונספציה הקודמת. "מה היינו צריכים לעשות? בשתי מערכות הבחירות האחרונות המלצנו על גנץ, שהתחיל את מסע הבחירות שלו בהיסטוריה שלו בעזה ועל הרג ילדים בעזה. בכל זאת אמרנו שאנחנו אנשים אחראיים ורוצים להחליף את נתניהו. פעמיים המלצנו עבור גנץ. מה אתם רוצים מאיתנו? מה אתם מחפשים?".
- אז מה קרה עם מנסור עבאס? למה הוא הצליח לפרק אתכם? איך זה קרה? אתה מכיר אותו. "אני מנסה לחשוב על מה שמנסור עבאס נתן לביבי. הוא הציל אותו בוועדת החקירה בנושא הצוללות, נעדר מההצבעה על אי-אמון בכנסת, אמר שהוא מוכן לתת לביבי חוק צרפתי - וביבי לא נתן לו כלום. אני חושב שביבי השתמש בו וזרק אותו. ניסיתי לשכנע את מנסור שלא ילך בדרך הזאת, אנחנו לא נשיג שוויון אלא באחדות ובעוצמה".
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי איימן עודה
אחמד טיבי איימן עודה
"לא נשיג שוויון בלי אחדות ועוצמה". איימן עודה עם טיבי ואבו שחאדה
(צילום: AFP)
- אתה רואה אפשרות שהוא יהיה שותף של נתניהו? יעבור את אחוז החסימה עם ארבעת המנדטים שלו ונתניהו יצטרך אותם? הוא יעזור לו? יתמוך מבחוץ? "אני לא חושב שמנסור עלול לתמוך בממשלת נתניהו-בן גביר. אני לא מאמין. דיברנו הרבה על נתניהו. בן גביר, עם תורת הגזע ומה שאמר על עדן נתן זאדה שרצח אנשים בשפרעם, מה שאמר על גולדשטיין הרוצח, אמר שהוא רוצה להרוס את מסגד אל-אקצא ולהקים את בית המקדש במקומו. אני חושב שזה שיגעון מוחלט. אבל מה מוזר? שעד עצם היום הזה מנסור לא אמר כלום בנושא. אני קורא לציבור שלנו להצביע לקול הבטוח שהוכיח את עצמו ושדרג את המעמד של האזרחים הערבים".
- כי מנסור עבאס, תשלים את המשפט, מנסור עבאס הוא פראייר, מושפל, מה הוא? "כבר אמרתי. ביבי השתמש בו וזרק אותו".
- אתה מבין ערבים שמצביעים לנתניהו? "קודם כל, אין ערבים שמצביעים לנתניהו..."
- יש לו לפחות מנדט במגזר הערבי. פגשת בצפון, בחיפה או בנצרת ערבים שמצביעים לו? "אני לא פגשתי אנשים שמצביעים לנתניהו, בסופו של דבר הוא יקבל משהו כמו חצי מנדט מכל האזרחים הערבים".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
"השתמש בו וזרק אותו". נתניהו ועבאס
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
- אתה מצליח להבין את הרציונל של אזרח ערבי שמצביע לנתניהו? אולי כי הוא הביא את הסכמי השלום ואתם התנגדתם? "האזרחים הערבים יודעים מי זה בנימין נתניהו".
- אבל אולי הם לא רוצים להיות חלק ממה שאתה נותן להם? "כשנתניהו אומר שהוא רואה את הצעירים בג'סר א-זרקה צועקים לו 'אבו-יאיר' ופתאום הדמעות עולות לו בעיניים... השקרן הזה הוא ראש ממשלה. חי בקיסריה כשלידו יש את ג'סר א-זרקה. הכפר הערבי העני ביותר. אני קורא מפה לנתניהו לשדרג בישיבת הממשלה הקרובה את המעמד של ג'סר א-זרקה".
- הוא המציא את האירוע הזה לדעתך? "ביבי שקרן, נקודה. אפילו אם ילד אומר לו 'ביבי', או לא יודע מה. זה יכול לקרות, אבל אנשים לא יצביעו לו, נקודה".
- אני לא מאמין לך שאתה אומר שלא נפגשת עם אף אזרח ערבי שמצביע לנתניהו. "לא נפגשתי".
- אתה איש ציבור, אתה לא נפגש איתם? אתה לא רוצה לשכנע אותם שהם עושים טעות? "האזרחים שלנו לא ישימו את הפתק מחל בתוך הקלפי. אין מצב".
- וכשקראת הבוקר ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet את החשיפה של אליאור לוי על כך שנתניהו מנהל מגעים או סגן השר פטין מולא ניהל מגעים עם הרשות הפלסטינית על זה שהם ירככו את התמיכה ברשימה המשותפת ואפילו ינסו להשפיע על ערביי ישראל להצביע לנתניהו. מה אתה אומר על זה? "אני לא יודע אם פטין מולא דיבר, אבל כנראה שזה הדבר החשוב ביותר שהוא עשה בקמפיין הבחירות: פגע בביבי. אני חושב שאין דובים ואין יער מבחינת ההתערבות של הרשות הפלסטינית בבחירות בישראל. אני לא מאמין".
4 צפייה בגלריה
אבתיסאם מראענה, נעמה לזימי ואמילי מואט
אבתיסאם מראענה, נעמה לזימי ואמילי מואט
"לא עשו את זה ליחימוביץ' כשהצביעה לחד"ש". אבתיסאם מראענה מנוחין
(צילום: מוטי קמחי )
- איבתיסאם מרעאנה, מועמדת מספר 7 במפלגת העבודה, עושים לה עוול? "כן. עושים לה עוול ותוקפים אותה בגלל שהיא ערביה".
- לא בגלל שהיא ערבייה, תוקפים אותה בגלל הפוסטים שהיא פרסמה. "וכששלי יחימוביץ' הצביעה בעד חד"ש זה היה בסדר? לא עשו לה את זה".
- לא אבל שתי הדקות הנפלאות בחייה זה הצפירה, אתה היית מדבר ככה? "לגבי השואה יש לי עמדה מוסרית. דרך אגב, אחד החוקים שהעברתי בכנסת זה פיצויים לניצולי שואה, כי בדברים כל כך אנושיים כולם צריכים לעמוד יחד".