"המדינה מתחילה לחזור לעצמה, והסגר מתחיל להיות מאחורינו. עולמות עבודה שהיו סגורים הרבה מאוד זמן נפתחים", כך אמר היום (שני) יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, בוועידת "האנשים של המדינה" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet. עם זאת, אמר בר דוד: "אני צופה בעיה בנושא של החל"ת. פה אני לא מרוצה וזו הבעיה המרכזית. ברגע שמקומות עבודה, בתי מלון וחדרי כושר נפתחים, ואנשים בחל"ת לא רוצים לחזור לעבודה - זאת בעיה. המדינה חייבת לתת לזה פתרון מהיר".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

"אני נגד אנשים שיושבים בבית ונהנים מהחל"ת"

מה זה מהיר? כבר מאוחר "מהיר זה אומר להתעורר כי באמת כבר מאוחר. אני מתריע על נושא החל"ת תקופה ארוכה. כרגע הוא נתון עד יוני, וחייבים לייצר פתרון. אני נגד אנשים שיושבים בבית ונהנים מחל"ת כי זו חופשה ללא תשלום. אני נתקל בהרבה מעסיקים שפונים אליי שחסרים להם עובדים. אם אנחנו רוצים לעורר את המשק, להכניס אותו לתאוצה ולהחזיר מאות אלפי אנשים לעבודה, חייבים קודם כל להתגבר על החל"ת ולמצוא לו פיתרון".
1 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, בוועידת ידיעות אחרונות ו-ynet
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתה מתכוון, לבטל אותו? "אני לא אומר לבטל אבל אם מעסיק מודיע לעובד שלו שיחזור לעבודה והוא לא רוצה לחזור, צריך לעצור את זה. אחרת נמצא את עצמנו עם מאות אלפי מובטלים למשך תקופה ארוכה מאוד".
"אני צופה שהמשק הישראלי יתחיל לנוע קדימה", אמר בר דוד. "יוני זה קו פרשת המים. סוף חל"ת - תחילת עבודה מלאה. נהיה עם 200 אלף מובטלים כרוניים שיש בישראל, ואני מעריך עוד 200 אלף מובטלים שייפלטו מהקורונה. מדינת ישראל יכולה להסתדר עם 400 אלף דורשי עבודה ולמצוא פיתרון אם היא מתנהלת נכון".
מה עם ההכשרות? "המדינה לא עושה הכשרות, ולא רק השנה אלא בכלל בשנים האחרונות. אנחנו נמצאים במשבר ניהולי ממדרגה ראשונה. לא רק משבר בריאותי וכלכלי אלא גם משבר ניהולי. משבר כזה צריך לנהל, ומיד לפעול בנושא ההכשרות. הקמנו כרגע מנהלת מעסיקים ועובדים כדי לנסות לייצר מקומות עבודה כי יש הרבה מעסיקים שרוצים עובדים ומשהו שם לא מסתדר, המדינה לא מצליחה לנהל את האירוע של החזרת עובדים. חייבים להוריד רגולציה".
איזה ציון אתה נותן למדינה על ההתמודדות בתחום הזה? "נמוך מאוד. נכשל. הדבר היחידי שאני יכול לתת עליו ציון חיובי זה הסגר הראשון והחיסונים. אין ספק שהחיסונים זו הצלחה, ובסגר הראשון היה ציון עובר, מבחינת הבריאות. מעבר לזה אנחנו בקטסטרופה".

לחלק כסף לעם לפני בחירות זו טעות

בר דוד התייחס גם לתוכנית המענקים. לדבריו, "אני נגד חלוקת כסף. בטח כשהוא לא מוגדר ולא נכון, ואתה לא יודע למי הוא עובר, למה הוא עובר ואילו החלטות פוליטיות יש פה. עכשיו לחלק כסף לעם? לפני בחירות? זו טעות".
אתה אומר שזה שוחד פוליטי? "אני לא משתמש במילים האלה אבל אני חושב שזה דבר שאסור לעשות אותו בעת הזאת. צריך לעזור לעסקים ולבעלי עסקים שנפגעו, צריך לנהל את האירוע נכון. הכסף הזה היה צריך להגיע בהתחלה. התגובה של הממשלה בכלכלה בשלב הראשון הייתה נוראית. איטית, קמצנית. אחרי כל מה שראינו בשנה האחרונה, אני לא סומך על שום החלטה שמגיעה מראש הממשלה ומשר האוצר".
אתה בקשר עם שר האוצר? "זו שאלה ששואלים אותי כל הזמן. לא היינו אף פעם יחד, אין כימיה. אבל אני בקשר עם משרד האוצר, אנחנו מנהלים את המדינה במקביל לניהול הקורונה, ההסתדרות ביחד עם פקידי האוצר".
לסיום, בר דוד קרא "לנהל את הדברים ביחד בלי שיסוי", ואמר כי "אנחנו נצא מהמשבר הזה, אני מאמין מאוד במשק הישראלי, בעובד הישראלי ובמעסיקים הישראלים. יש לנו מדינה מצוינת וכלכלה טובה". הוא הוסיף, "שהמדינה לא תפריע. שישבו בשקט, לא יורידו רגולציות וחוקים מטורפים, שיתנו לעסקים להתנהל ולבעלי ההון לנוע קדימה, שלא יפזרו כסף סתם".