שבועות ספורים לפני שמדינת ישראל תלך בפעם הרביעית תוך שנתיים לבחירות, התייחסה היום (שני) יו"ר העבודה מרב מיכאלי לסוגיות הפוליטיות שעל הפרק. בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" היא נשאלה על מי מבין שלושת המועמדים כרגע לראשות הממשלה - לפיד, בנט או סער - היא תמליץ: "ברור שלפיד הוא הקרוב ביותר לעמדותינו, אבל גם עמדותיו לא תמיד עקביות".
אז בקיצור, תמליצו על יאיר לפיד. "מוקדם לדעת מה תהיינה תוצאות הבחירות. המטרה מספר אחת היא להגיע לגוש 61 של שינוי משום שהחלפת נתניהו היא תנאי לא מספיק, אבל תנאי הכרחי; ואז צריכה להיווצר קואליציה שהחשיבות הכי גדולה היא דווקא לא מי יעמוד בראשה בהכרח למרות שכמו שאמרתי לפיד הוא הקרוב ביותר לעמדותינו אבל שהיא תצליח לייצר איזו הסכמה על שיקום הדמוקרטיה. זה הדבר הכי דחוף למדינת ישראל כרגע".
קואליציה עם יהדות התורה וש"ס ולא עם ישראל ביתנו? "לא, אני לא אמרתי דבר כזה. קודם כל, אני לא מדירה חלקים בחברה הישראלית - לא את החרדים, לא את הערבים ולא את יוצאות ויוצאי אף מדינה שבאו לפה".
אבל את נתניהו כן. "נתניהו כן, ברמה האישית. מדובר באדם שממשכן את כל מדינת ישראל והציבור הישראלי לטובת האינטרסים האישיים שלו וגם 12 שנה בשלטון, באמת; אני הראשונה שהעליתי את הצעת החוק להגבלת כהונה לשתי קדנציות. זה נהיה מבוכה בינלאומית איומה. תלמידים/ות שלומדים בקניונים מרוב שהם כבר מופקרים וזרוקים וההורים שלהם לא יודעים מה לעשות עם עצמם, נתניהו הפך להיות בעיה אסטרטגית קשה בכל מה שקשור לגרעין האיראני, כשעכשיו יש ממשל חדש שחוזר להסכם".
אבל אין אף אחד מכל הרצים האלה לבחירות שמתועב בעינייך? כי לך יש אינסטינקטים טובים. "מתועב זו מילה שאני לא משתמשת בה על בני אדם".
שלא כדאי לסמוך עליו. את סומכת על כולם באותה מידה ותלכי איתם בעלי בעיה? "קודם כל יש פה מטרה באמת להחליף את נתניהו, כמו שאמרתי, כי באמת, אני כל הזמן בקשר עם אנשים מארה"ב, עם הממשל החדש, ואני מבינה עכשיו שכשהולכים שוב לשיחות על הגרעין אז האנשים האלה הם באמת חברים של מדינת ישראל ומעוניינים לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלנו, אבל הם פשוט חוששים כי כשנתניהו מדבר הם עצמם הם לא יודעים האם הוא דואג לאינטרסים של מדינת ישראל או לאינטרסים האישיים שלו. זה המצב היום גם בקונגרס וגם בממשל, זאת בעיה אסטרטגית למדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הצלחת להרים את מפלגת העבודה מהקרשים, תפסת מומנטום ואז באה פרשת איבתיסם מרעאנה וגרמה לך הרבה מאוד נזק ותרשי לי אפילו להעיר הערה - הרבה בגלל ההתנהלות שלך. "כי?"
כי לא חתכת את הסיפור הזה מהתחלה, כי נתת לה גיבוי מוחלט, כי עשית השוואות אולי לא במקום, שמה שעשו לאיבתיסם זה כמו שעשו ליצחק רבין, ובסוף זה מבריח. זה גרם לזה שבוחרי מפלגת העבודה היום בורחים מהרשימה. "זאת אומרת שהבעיה היא אני?"
לא, לא את, ההתנהלות אולי. "הבעיה היא לא מה שקורה במדינת ישראל? שנתניהו משתמש באיבתיסם מרעאנה בשביל להסתיר את בן גביר?"
עזבי את נתניהו, הוא בקמפיין. "כן אבל זה מאחורינו. האישה לקחה אחריות. היא אמרה בעצמה על הפוסט הזה שהוא היה עלוב. לי באופן אישי היה קשה עם הפוסט הזה ואמרתי את זה המון פעמים. היא עצמה לקחה אחריות. בואו נתקדם בחיים".
3 צפייה בגלריה
אבתיסאם מראענה
אבתיסאם מראענה
"לקחה אחריות". איבתיסאם מראענה
(צילום: מוטי קמחי )
היא תישאר ברשימה? "היא נבחרה בצורה דמוקרטית".
אולי היא תחליט שהיא גורמת נזק ואולי כדי למנוע את הנזק למפלגת העבודה, כדאי כמו שהציעו אנשים ברשימה - שהיא תפנה את מקומה. "אין שום סיבה שהיא תגרום נזק למפלגת העבודה".
זה כבר גורם. "הדבר הזה מאחורינו. היא התבטאה לפני עשר שנים בצורה כואבת, היא לקחה על זה אחריות, היא אמרה שזה היה עלוב, היא בחרה לבוא למפלגה ציונית, אנחנו בונות ובונים ביחד עתיד משותף, כל המצביעות/ים של מפלגת העבודה מעוניינים בעתיד המשותף הזה".
אז את שמחה שזה קרה? זה לא היה נזק? "אני לא שמחה שזה קרה, הגזמת, די, זה לא יפה להגיד, אני לא חושבת שיש פה סוגיה של חופש הביטוי, זה לא עניין של חופש הביטוי, זה באמת עניין של אמירה שהיא בעצמה אומרת עליה שהיא הייתה עלובה. זה היה לפני עשר שנים".
3 צפייה בגלריה
 חולדאי ושלח
 חולדאי ושלח
חולדאי ושלח
(צילום: הדר יואביאן)
בואי נמשיך הלאה לחיבורים. "יש את רון חולדאי שאני מעריכה אותו מאוד ויש את עפר שלח. הם שני האנשים שאיתם בעיקר היה איזשהו מו"מ אבל אמרתי מהתחלה שהדבר הכי חשוב מבחינתי הוא להעמיד את מפלגת העבודה על הרגליים, להחזיר אותה להיות גוף רלוונטי, בדרכה לחזור להיות מפלגת שלטון. על זה עבדתי. עזבו, זה הכול מאחורינו, באמת, אתם חייבות וחייבים להתקדם".
בתוך כך, הודיע הערב ראש העיר תל אביב רון חולדאי כי בבחירות הקרובות יצביע למפלגת העבודה בראשות מיכאלי. "מרב הוכיחה שעדיין יש פוליטיקאיות עם אומץ פוליטי ועמוד שדרה ערכי איתן", צייץ חולדאי בעמוד הטוויטר שלו. "כמי שהיה איש מפלגת העבודה רוב חייו אני שמח לראות את ההתחדשות, ההתעוררות ובעיקר את התקווה. חולדאי, נזכיר, הקים מפלגה אך פרש ולא יתמודד בבחירות.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתי בלומנטל