כחודש לפני שמדינת ישראל תלך לבחירות בפעם הרביעית תוך שנתיים, אמר היום (שני) יו"ר רשימת "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי הוא "שלם עם הבחירה שתהיה לי בנוגע לממשלת ימין". הוא התייחס גם ליו"ר ימינה נפתלי בנט, שכינה אותו "ילד כאפות של נתניהו": "עצוב לי שנפתלי פנה לעלבונות במקום ללכת לגופו של עניין".
זה מעליב? "אלה עלבונות אישיים. יש שתי חלופות בלבד: ממשלה לאומית עם כל השותפים הטבעיים או ממשלת שמאל עם לפיד, מיכאלי והורוביץ".
תגיד, יכולים להיות חברים בפוליטיקה בלי קשר לעמדות פוליטיות? "כן. אני מאמין שהרוב המוחלט של חברי הכנסת בישראל רוצים את טובת המדינה. מרב מיכאלי ואני חושבים כמעט הפוך בכל הנוגע למה טוב לישראל, ואני בטוח שהיא חדורת מוטיבציה ורצון לעשות טוב לישראל לא פחות ממני".

אתה יכול להגיד שח"כ סמוטריץ' דומה לח"כ אחמד טיבי? "יש לי בעיה עם אחמד טיבי כי הוא כופר באתוס המכונן של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני לא מרגיש שהוא שותף שלי לאותו מפעל. מרב מיכאלי שותפה שלי לאותו מפעל: מדינה יהודית ריבונית, עצמאית בארץ ישראל שעליה אפשר להתווכח וצריך להתווכח ובדמוקרטיה ככה עושים ובסוף מקבלים את הרוב. מי שכופר באתוס הזה קשה לי איתו.
"יש המון שיתופי פעולה חוצי מפלגות. התקשורת רואה את תמיד את האירועים השנויים במחלוקת, המפלגים, אבל 90% מעבודה הכנסת זו עבודה אפורה וסיזיפית. אין שמאל וימין, דתיים וחילוניים; כולם עוסקים בלעשות טוב לאזרחי מדינת ישראל ויודעים גם לשים את המחלוקות על השולחן ולכבד האחד את השני. כל אחד נלחם על עמדתו".
אתה סומך על נתניהו? "זו בכלל לא שאלה".
זאת שאלה מעולה. "אני כל הזמן אומר שאני מסרב להשתתף בשיח הפרסונלי. זה מה שתוקע אותנו כבר שנתיים כי הכול אישי. כשהכול אישי, אז הכול הופך לעלבונות ושנאות".
האם אתה סומך עליו או לא? "את לוקחת אותי לעולם של רגשות".
רגשות זה חשוב. "לא נכון, יש לי רגשות כלפי אשתי. אני נורא קר בפוליטיקה ועושה מה שטוב ונכון. אני חושב שנתניהו היחיד שיכול להרכיב קואליציה של המחנה הלאומי שתהיה הומוגנית, כך שבין השותפים שלה יהיה מכנה משותף כמה שיותר רחב".
אתה חושב שבנט צריך להיות שר? "זה לא הדיון".
למה לא? "כי יש לו בסך הכול חבר כנסת אחד".
אבל הוא "ממליך המלכים" בסוף. "בהנחה שנקבל חמישה או שישה מנדטים - בלעדינו אין קואליציה. האם לגיטימי שאדרוש להיות ראש הממשלה כי אני יכול? לא, אי אפשר לאנוס ולסחוט בפוליטיקה".
בנט היה שר ביטחון עם ארבעה מנדטים. "יש הבדל בין ליברמן שהיה פה קודם עם חמישה מנדטים והיה שר ביטחון ושר הקליטה, יש פרופורציות לגבי מה אתה יכול לקבל ומה לא. בן גביר שחקן לגיטימי אבל לגיטימי לכל דבר; ואם מחר כולם ירצו אותו לראש הממשלה הוא יהיה?לא".
אתה חושב שהוא גזל קצת? "אני מציע שתזמינו אותו ותראיינו אותו. מערכת היחסים בינינו היא של החלטה נכונה ויגלו אחריות לימין ולמדינת ישראל והמשך שלטון הימין בכך שלא יזרקו קולות שלהם לפח. אני שלם עם ההחלטה ואני מקווה שאחרי שנתיים של כאוס נגיע לממשלת ימין וישראל תירגע קצת".
1 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"חדורת מוטיבציה לעשות טוב לישראל". מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך הראיון הזכיר סמוטריץ' כי "בשנה הבאה צריך למנות ארבעה שופטים. השאלה את מי ממנים? אני רוצה למנות שופטים שמרניים; יאיר לפיד ומרב מיכאלי רוצים שופטים אקטיביסטים ואולי פרוגרסיבים".
השופטים שלך מנעו מגייז להתחתן. "זה נורא נחמד. כשהדמוקרטיה עובדת לטובתך - את שמחה; וכשהיא לא - את נורא רוצה שהשופטים יעשו בשבילך את העבודה".
בעיניי דמוקרטיה זה לתת לגייז להתחתן. "בעיניי דמוקרטיה זה קודם כל מצב שבו העם הוא הריבון, ואנחנו בדמוקרטיה. נדון ונתווכח ובסוף נקבל את הכרעת הרוב. גם כשגירשו אותנו מגוש קטיף לא עשינו שום מהומות; מחינו בצורה דמוקרטיה למשעי. בצורה הרבה יותר עדינה מאוכלוסיות שונות"
מה תעשו עם המסתננים ומבקשי המקלט? זו אחת התוכניות הכי חשובות שלך. "המטרה שלנו היא לשמור על רוב יהודי כדי שישראל תישאר דמוקרטית. אתם יודעים שאם היא לא תהיה יהודית היא לא תהיה דמוקרטית. אין למסתננים פתרון אלא ברירה טבעית. הכוונה היא לשים אותם שלוש שנים במשמרות ומי שבא לשפר את איכות חייו ולא הצליח - שיחזור הביתה. מי שמרחפת מעליו סכנת מוות, ומדובר באחוז קטנטן, יישאר ויקבל מעמד פליט. אין מדינה ריבונית שלא קובעת מדיניות הגירה. לנו יש, בחוק השבות. מי שנכנס בצורה לא חוקית - צריך לצאת מכאן. צריך לשקם מחדש את השכונות בדרום תל אביב ולהחזיר את הביטחון".