אנחנו דור מחוסן: עולם התרבות ממשיך להתעורר מתרדמת הקורונה, והערב (ב') אביב גפן עלה לבמה לראשונה מזה עשרה חודשים. "ערב טוב, סוף סוף, זאפה! זה מאוד מרגש. קמתי מוקדם מאוד בבוקר ואמרתי, 'יש הופעה רגילה בזאפה, לא בזום'. מה שקורה פה זה בגדר נס, ישראל היא השלישית שנפתחת אחרי ניו זילנד ואוסטרליה", אמר בתחילת ההופעה.
6 צפייה בגלריה
אביב גפן בזאפה הרצליה
אביב גפן בזאפה הרצליה
אביב גפן בזאפה הרצליה
(צילום: מוטי קמחי)
ההופעה נפתחה בשיר "שלכת" ואחריו ביצע גפן את "מיליארד טועים". בין השירים ביקש מהקהל להקפיד על ההנחיות: "אני לא רוצה להיות השוטר הרע, אבל אם אפשר - לשים מסכות". הקהל הורכב בעיקר מאנשים שקיבלו כבר שתי מנות חיסון, ואולי לכן היה נדמה שהגיל הממוצע עולה על 40 - גילם של "ילדי אור הירח" המקוריים, שגדשו את הופעותיו של גפן בשנות ה-90.
לפני שעלה לבמה אמר גפן ל-ynet בנימה אופטימית: "נראה לי שזה יישאר ככה ולא יהיו עוד סגרים. אני רוצה במעמד הזה להגיד תודה רבה לכל הרופאים והצוותים הרפואיים. קורה כאן הערב נס. מבחינתי זה מאוד מרגש לחזור לזאפה אחרי שנה". גפן התייחס למאבק העיקש שניהלה בשנה האחרונה תעשיית התרבות והפנאי: "כל אחד לקח את הענף שלו. היו את המסעדנים, היו את חדרי הכושר ואני ניסיתי לעזור בכל כוחותיי לצוותים בהופעות. יש בבתים המון אמנים, גם מבוגרים, עם מצוקה כלכלית קשה מאוד". לדבריו, "למרות שזה ערב שמח מאוד, עוד לא ראינו את קצה הקרחון של הפוסט קורונה, ונראה פה לצערי דברים איומים שיקרו בקרוב. אני שמח שהצלחתי לעזור ולהביא כסף לחבריי המבוגרים, שהם בעצם אנשים מוכשרים הרבה יותר ממני".
6 צפייה בגלריה
אביב גפן בזאפה
אביב גפן בזאפה
הקהל נכנס למועדון, הערב
(צילום: מוטי קמחי)
זה התחיל בשעה שמונה וחצי. הדלתות הכבדות בכניסה למועדון זאפה הרצליה נפתחו בחריקה והאנשים נכנסו פנימה, כמעט כמו בימים הטובים. מבעד למסכות ותעודות החיסון שהציגו לשומר בכניסה, אפשר היה להרגיש שוב באוויר את ההמולה המוכרת של לקראת-הופעה, שכבר שכחנו כמה אנרגיה נצורה בה. הערבוב העדין בין קולות שיחה למזיגת בירה, גרירת כיסאות ומחיאות כפיים שדורשות מהאמן להתחיל.
כמה שעות קודם לכן, בשקט שלפני סערת "רוצים שינוי", עמלו עובדי הזאפה על ניגוב האבק. השולחנות ששימשו בעבר להגשת מזון ושתייה הוזזו הצידה, והכיסאות סודרו בשורה. אחרי עשרה חודשי חל"ת - ובלי מבקרים במועדון - עבודת הסידור שלוקחת בדרך כלל מה שעות, לקחה הערב חצי מהזמן. יסמין, אחראית משמרת שעובדת בזאפה כשנתיים, מתוכם 11 חודשים בחל"ת, סיפרה: "כולנו מתרגשים לחזור. אני מרגישה שבכל התקופה הזו שכחו את שכבת הגיל שלנו. אין לנו כל כך אופציה לעבוד במשהו אחר, כי אין לנו הכשרה וכולנו סטודנטים". היא הוסיפה: "זה נחמד שהצעד הראשון של החזרה לשגרה קורה אצלנו, וזה סימן שמתחיל להיות יותר טוב. אפילו זכינו שההופעה הראשונה שלנו תהיה של אביב, שאני מאוד אוהבת".
6 צפייה בגלריה
אביב גפן זאפה הרצליה פברואר 2021
אביב גפן זאפה הרצליה פברואר 2021
כמו לפני שנה. אביב גפן בהופעה
(צילום: מוטי קמחי)
אסף מור, סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של קבוצת זאפה, הביע תקווה כי בקרוב הקורונה תיראה כמו היסטוריה רחוקה. "אנחנו מאוד מאוד נרגשים, הגענו לרגע שייחלנו לו שנה. תעשייה שלמה הייתה משותקת, והנה סוף סוף זה קורה. אומנם זה לא המתווה המושלם, אבל זה בסדר, אנחנו מתחילים ודי. תנו לנו לעבוד - ושיותר לא יסגרו אותנו", אמר. מור הוסיף: "מותר לנו להכניס 300 איש. המקום הזה יודע להכיל יותר, אבל אנחנו מכבדים את החוק. יש לנו אחריות כלפי האורחים שלנו, הקהל והאמנים. נעשה רק מה שהמתווה יאפשר לנו".
אביב גפן, הנסיך של ערב החזרה לשגרה, ע. מי שהוביל בשעתו את ילדי אור הירח למצוא את עצמם, עמל בחודשים האחרונים בכמה חזיתות וחטף לא מעט ביקורת. בהופעתו האחרונה, שנערכה בתחילת אפריל באמפי שוני ללא קהל, הדהדה פנייתו לחברה החרדית, שעוררה שיח פורה סביב סוגיית הקורונה במגזר. מאוחר יותר סיפר בראיונות כי לאחר המופע ישב על מדרגות הבמה כמעט לילה שלם וקרא הודעות שקיבל מאנשים זרים מבני ברק, בעודו מזיל דמעות מהתרגשות. אבל לא כולם התלהבו מהגישה הפייסנית. חלק ממעריציו של גפן ומאנשי תעשיית ההופעות לא אהבו, בלשון המעטה, את הפוטו-אפ שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו ושר האוצר ישראל כץ. הוא מצדו הדף את הביקורת בצורה אופיינית לו ותקף חזרה.
6 צפייה בגלריה
מהחל"ת להופעה
מהחל"ת להופעה
"כולנו מתרגשים לחזור". הצוות מתכונן להופעה
(צילום: רועי רובינשטיין)
בהופעה הערב הקדיש את "שיר תקווה" לצוותי ההופעות. לפני כן סיפר: "הרבה מחבריי עברו בשנה האחרונה דברים לא טובים. עמדתי עם הדגלים השחורים עם דילן יום אחד, וקיבלתי הודעה מאחד מהם, שכתב לי ש'זה לא עובד'. אז הלכנו ונלחמנו על כל שקל שמגיע להם. לילה אחד ישבתי עם אשתי בסלון וקיבלתי שיחה ממספר חסוי. עניתי וזה היה ביבי, שאמר לי 'בוא ניפגש'. באותו ערב התקשר אליי סיימון קאוול. זה היה ערב מטורף". בהמשך הקדיש את השיר "יומן מסע" לכל "הרופאים והאחיות שעבדו למעננו".
המופע נגמר עם השיר "סוף העולם", ועם אמירה פוליטית נוקבת. "השיר הבא נכתב לפני הרבה שנים ואי אפשר שלא להתייחס אליו כשהכול ככה. גם בהיבט הפוליטי, בן גביר הוא הכרטיס יציאה של יגאל עמיר ואני נורא פוחד מזה", אמר גפן.

פרטי המתווה: עם מסכה, בלי ריקודים

עולם התרבות שב לפעילות בהדרגה, צעד אחר צעד. במקביל להופעה בהרצליה, הופיע הערב הזמר והיוצר עידן חביב בבימת גבעת ברנר, בה יופיע גם מחר. מלבד למועדונים, החל מאתמול יכולים לפעול גם בתי קולנוע, תיאטראות, גלריות ומוזיאונים. יחד עם זאת, מי שבונה על בתי קולנוע בטווח המיידי צפוי להתאכזב, שכן נכון לכתיבת שורות אלה לא ידוע על רשתות קולנוע גדולות שהכריזו על פתיחה. על פי ההערכות הם ממתינים לפעימה הבאה בפתיחה, שתאפשר מכירת מזון ושתייה.
לפי המתווה, בשלב הראשון, הופעות ייעשו בישיבה בלבד, כשריקודים אסורים בהחלט. הכניסה להופעות התרבות תתאפשר עם הצגת תו ירוק בצירוף תעודה מזהה, והבדיקה תיעשה באמצעות אפליקציית משרד הבריאות או סריקת הברקוד שעל התו הירוק. עטיית מסכה ובדיקת חום תהיה בגדר חובה. הכניסה למוסדות התרבות תיקבע מראש ותחולק לפי קפסולות, כשכל קפסולה תיכנס בשעה שתיקבע מראש בעת רכישת הכרטיס. מוסדות התרבות יוכלו להכיל תפוסה מרבית של 75 אחוז מתכולת המקום - ובכל מקרה לא יותר מ-300 איש באולם סגור ו-500 איש בשטח פתוח. הישיבה תהיה במקומות מסומנים בלבד וקבועים מראש, כשהזמנת הכרטיס לאירוע תיעשה מראש ומרחוק. לא תהיה מכירת כרטיסים במקום ההופעות. בין אדם לאדם יפריד כיסא אחד, למעט אנשים שמתגוררים יחד. על האמנים חל איסור לרדת לקהל, ובין הקהל לבמה יפרידו ארבעה מטרים.
6 צפייה בגלריה
אביב גפן בזאפה
אביב גפן בזאפה
ההנחיות לקהל בזאפה
(צילום: מוטי קמחי)
עוד נקבע כי חלה חובה על מוסדות התרבות להעסיק סדרנים שיבטיחו את קיומן של ההנחיות, שכן מדובר בסדרן אחד על כל 50 איש. האולמות יחולקו לשתי כניסות ויציאות, כך שהקהל ייצא וייכנס באופן הדרגתי כדי למנוע התקהלות. במופעים תיאסר מכירת מזון, ומכירת שתייה תתאפשר רק בצורת בקבוקים אישיים. ההופעות לא יכללו הפסקות ועל הקהל לעטות מסכה בכל חלקי המופע. באשר להמשך, התיאטראות בבאר שבע ובתל אביב לא ייפתחו בשלב זה בשל ההכנה הדרושה, אולם בתיאטרון חיפה הודיעו כי יחזרו לפעילות כבר ב-28 בפברואר עם ההצגה "שוק המציאות", בכיכובם של דפנה דקל ואלון אופיר. עוד לפני כן, תיאטרון החאן הודיע שיפתח את שעריו ב-23 בפברואר עם ההצגה "רוחות עליזות". בהמשך השבוע צפויות הופעות נוספות: רשף לוי יעלה לבמה בגבעת ברנר, מירי מסיקה בירושלים, נורית גלרון באמפי וואהל בפארק הירקון ועוד.
6 צפייה בגלריה
אביב גפן בזאפה
אביב גפן בזאפה
בלי שולחנות, עם ריחוק חברתי
(צילום: מוטי קמחי)