ברקע הביקורת על תשלומי היתר למובטלים שעם חלקם אבד הקשר, ועם התרחבות החזרה לשגרה מהסגר השלישי, מודיע היום (שלישי) שירות התעסוקה כי החל ממחר לשכות התעסוקה שאינן בערים אדומות או הממוקמות בשכונות אדומות תיפתחנה לקבלת קהל במתכונת מצומצמת בין השעות 8:30-12:00 בימים א-ה למוזמנים בלבד.
החידוש יהיה שלראשונה מאז תחילת משבר הקורונה ישקלו בשירות התעסוקה את ביטול הזכאות לקבלת דמי אבטלה משוהים בחל"ת או ממובטלים, שלהם תוצע עבודה – והם יסרבו לקבלה. "נבדוק אם הסירוב מוצדק. אם יימצא שהעובד סירב לקבל את העבודה ללא שיקול שייראה כמוצדק – נשקול מיד את הפסקת תשלום דמי האבטלה לאותו סרבן", אמר לynet גורם בכיר בשירות התעסוקה.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשירות התעסוקה יש כיום עשרות אלפי הצעות עבודה למשרות פנויות במשק ודרישות לגיוס עובדים מצד מעסיקים. רבות מ-60,500 המשרות הפנויות במשק, שעליהן דיווחה בימים האחרונים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יוצעו לעובדים שפוטרו או הוצאו לחופשות ללא תשלום. סיבה מוצדקת לסירוב יכולה להיות, למשל, נכה המתקשה לעלות במדרגות למקום עבודה שהוצע לו. במקרה כזה הסירוב לא ימנע את המשך קבלת דמי האבטלה.
עם תחילת המשבר כשמספר המובטלים זינק ל-1.2 מיליון והחלו הסגרים - הופסקה חובת ההתייצבות. התוצאה הייתה ששירות התעסוקה דיווח וביטוח לאומי שילם על סמך הרישום הראשוני של אדם שהוא מובטל, והדבר הקשה על המעקב אחר מובטלים שחזרו לעבודה. לשכות התעסוקה נפתחו למוזמנים בין הסגרים, כאשר הפעם האחרונה הייתה בדצמבר לפני תחילת הסגר השלישי.
משירות התעסוקה נמסר כי בימים האחרונים, החלו מתאמי ההשמה של השירות לקיים שיחות זימון טלפוניות, כאשר 24 שעות קודם למועד הפגישה יישלחו מסרוני (SMS) תזכורת לדורשי העבודה המוזמנים. בשירות הבהירו כי כל דורש עבודה חדש יידרש להתייצב בלשכה תוך שבועיים מרגע הרשמתו ובאשר לדורשי העבודה הפעילים, אלו שיוזמנו יהיו מי שסיכויי ההשמה שלהם בשלב זה, קרי לפי מידת פתיחת המשק, יימצאו כגבוהים יותר או שנמצא כלי תמך להשמה המתאים עבורם.


בכפוף להנחיות התו הסגול בכל רגע נתון לא ישהו בלשכה יותר משני דורשי השמה למתאם השמה אחד– כלומר, אחד נמצא בחדר בפגישת הייעוץ התעסוקתי עם מתאם ההשמה, בעוד השני ממתין לתורו באולם ההמתנה. הכניסה ללשכות תתאפשר בכפוף לדרישות משרד הבריאות באשר לחובת עטיית מסיכה, בדיקת חום בכניסה וכן הלאה.
בשירות התעסוקה פתחו בשבוע שעבר את האפשרות למעסיקים לדווח על עובדים שיצאו לחל"ת ומסרבים לשוב לעבודה. במקרה כזה תישלל מעתה זכותם לקבלת דמי אבטלה, לאחר שסיבת הסירוב תיבדק.
הודעת שירות התעסוקה הגיעה לאחר קרב האשמות חריף בין מנכ"ל שירות התעסוקה למנכ"ל הביטוח הלאומי מרדכי שפיגלר בנושא תשלומי יתר של מיליארד שקל למובטלים שכבר חזרו לעבודה אך לא דיווחו על כך. גראור כתב כי : "נוכח המחדל וממדיו, אני מצפה ממאיר שפיגלר לגלות מנהיגות ולקחת אחריות על תשלומי היתר שביצע". בביטוח הלאומי תקפו בתגובה:"הניסיון של מר גראור להוליך שולל את הציבור ולהתייחס לבדיקות המקצועיות הנערכות על ידי הביטוח הלאומי כאילו והן קובעות את סטטוס האזרח כמובטל או עובד, מעיד יותר מכל על בריחתו מאחריות, דבר שאינו מפתיע איש, ועל כך שאין זכות קיום לשירות התעסוקה למעט יצירת בירוקרטיה, טירטור, הכבדה ובלבול של אותם אזרחים שנגזר עליהם להיפלט משוק העבודה".