רגע לפני תחילת חגיגות הפורים, משרד הבריאות מגביר את מאמצי ההסברה למניעת התקהלויות אסורות. על רקע הדיונים בממשלה לקראת הטלת הגבלות חדשות לימי החג, מקיים פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, תדרוך מיוחד לעיתונאים חרדים, במטרה לגייסם לביטול או צמצום האירועים ההמוניים - ולהקפדה על ריחוק חברתי, ויוצא בקריאה להנהגה החרדית "למנוע את העלייה בתחלואה".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ב"מגן ישראל" חוששים כי קיומם של מנייני תפילה גדולים, סעודות מרובות משתתפים ומשתים עלול להביא לשינוי מגמה בנתוני התחלואה ולהפוך את פורים למוקד התפרצות לקראת גל רביעי.

"טישים בפורים? צריך לעצור את זה"

"קיים חשש גדול שתיגרם התפרצות של תחלואה", אמר פרופ' אש. "אנחנו זוכרים מה היה בחג הקודם, ואנחנו מכירים את תמונת המצב השברירית היום. אנחנו חייבים לעצור את העלייה בתחלואה שאולי תיגרם כתוצאה מההתנהגות בפורים.
1 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
נחמן אש
(צילום: הדר יואביאן, AFP)
"אנחנו שומעים על התארגנויות לטישים ועלייה לחצרות הרבנים. אני לא יודע אם זה נכון אבל צריך לעצור את זה. מה נגיד אם נצטרך בעוד שבועיים לסגור את מערכת החינוך בגלל עלייה בתחלואה? לא הגיוני שנסגור את החינוך בגלל פורים".
לאחר שבועות ארוכים שבהם לא נמצא פתרון למרותקי הבית המבקשים להתחסן, בישר פרופ' אש על נוהל חדש: "אנחנו נחסן אותם בבתים. הנוהל עדיין לא סגור בעיקר בהקשר של איך נכון לבצע את החיסון הזה בצורה נכונה בבית, אבל מצאנו את הדרך לנייד את החיסון לבתים. אנחנו עובדים על התהליך כולו ונסכם אותו מול הקופות, ואני מקווה שבקרוב ונוכל להתחיל לחסן בבתים".
אש הזהיר מפני סגירה מחודשת של המשק בגלל חגיגות הפורים: "רמת התחלואה בירידה, אבל ביומיים האחרונים מקדם ההדבקה שינה כיוון והתחיל לעלות מעט. האם זאת תוצאה של פתיחת החינוך והמשק? יכול להיות, אנחנו לא יודעים בוודאות. אנחנו צריכים להמשיך ולעקוב. אם נראה עלייה במדדים, ומקדם ההדבקה יתקרב ל-1, נצטרך לסגור דברים שכבר פתחנו. כך גם לגבי החולים הקשים. אנחנו לא רוצים להיות שם".

ההמלצה: עוצר לילי לאורך הסופ"ש

הוא ציין לשבח את מאמץ הרשויות החרדיות וההנהגה בנושא החיסונים, אך סייג: "אני מדגיש שהתחלואה עדיין גבוהה". הבשורות הטובות מבחינת המגזר, הן שהמוטציה הדרום-אפריקאית נמצאת בשכיחות נמוכה במגזר החרדי יחסית לשאר האוכלוסייה.
אש הבהיר כי משרד הבריאות ימליץ כל עוצר לילי מהשעה 8:30 בערב ועד 5 בבוקר לאורך כל הסופ"ש, החל מחמישי ועד מוצ"ש, "כאשר המגבלות יהיו כמו מגבלות של סגר בשעות האלו בלבד". בשאר החג, לדבריו, תמשיך השגרה על פי מתווה התו הירוק. "אני מאמין שהרבה בתי כניסת יבחרו בתו הירוק, ויפעלו לפיו גם בפורים", אמר. "מאחר שהיו הרבה ידיעות על התכנסויות לא מאורגנות, מסיבות ואירועים בליל פורים, החלטנו להמליץ על עוצר לילה".
לדבריו, אי אפשר לאכוף במצב של הפרות מרובות. "המטרה של כולנו היא למנוע התפרצות תחלואה בעקבות הפורים, ולכן המגבלות האלו נסבלות. כך נוכל להמשיך במתווה פתיחת המשק והחינוך, וזה הדבר החשוב ביותר. אנחנו לא רוצים לראות עלייה בתחלואה כתוצאה מהחגיגות הלא מאושרות הללו".
הוא הוסיף כי "אפשר לשמוח במסגרת ההקלות הקיימות עם התנהגות אחראית בבתי הכנסת, בהתאם להנחיות. אפשר לקיים את מצוות החג, אבל צריך לעשות את זה באחריות. אני קורא לכולנו לפעול באחריות. כל מאמץ שלנו לשמור על ריסון בפורים, יסייע לנו לחגוג בפסח".

כשני שליש עדיין לא מחוסנים

אש הודה "להנהגה הרבנית על ההוראה לבחורי הישיבות שלא לצאת לאיסוף הכספים המסורתי. אני קורא לציבור להרגיש בנוח לא להכניס בחורים הביתה", אמר, בהתייחסו למנהג הנפוץ בחברה החרדית לארח בחורי ישיבה מזדמנים שבאים להתרים לישיבה שלהם.
פרויקטור הקורונה ציין כי מדינת ישראל חצתה היום את ה-3 מיליון מחוסנים שבוע אחרי מנה שנייה, כלומר בעלי התו הירוק. "זה מספר מאוד מרשים, אבל עדיין זה שליש ממדינת ישראל, כך שיש עוד שני-שליש שיכולים להיות חשופים להדבקה. 4.5 התחסנו במנה ראשונה, אבל הם טרם מוגנים באופן מלא, ויכולים להידבק".
הוא הדגיש את חשיבות ההתחסנות גם בקרב נשים הרות, נוכח התחלואה הקשה בקרב אוכלוסייה זו. "הדרך העיקרית למנוע את זה היא התחסנות", אמר. "וכמובן לשמור על מרחק ומסכות. החיסון בטוח גם לנשים בגיל הפוריות. יש לנו חוות דעת של מומחים בתחום, שאומרים בצורה מאוד ברורה כי אין חשש לפגיעה בפריון וכי רצוי להתחסן - וכן בהנקה".
בריאיון לאולפן ynet אמר היום (ג') הרב הראשי לישראל, דוד לאו, כי התקהלויות בפורים יקלקלו את שמחת הפסח. "זו מצווה לחגוג בקטנה כדי שנוכל לחגוג את פסח", אמר הרב, וסיפר כי הוא עצמו מתעתד להמשיך גם בפורים מחוץ לבית הכנסת: "את המגילה אקרא ברחבה שליד הבית שלי, כפי שאנחנו מתפללים כבר שנה שלמה. הרחבה הזו פתוחה, גדולה ויש בה מקום. לא יהיו הרבה מאוד אנשים, ואנחנו נעמוד במרחק הנכון ובעזרת ה' גם נשמח. זה אפשרי".