הרב הראשי לישראל, דוד לאו, לא מאמין שחלפו כבר 11 חודשים מאז ישב באולפן ynet, והפציר בצופים לשמור על ההנחיות כדי לצאת מהמגפה. "אמרתי אז שאם הציבור היה מקפיד יותר על ההנחיות, לא היינו מגיעים לסגר של ליל הסדר", הוא נזכר. "מי חלם שכעבור קרוב לשנה נימצא במצב שכבר יש לנו מענה, יש לנו חיסונים, ובמקום לתפוס את ההזדמנות לצאת מזה, אחוזים גדולים מידי מהרהרים בקונספירציות למיניהן".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הוא עצמו מגויס להסברה במלוא הכוח. יתרה מכך, השעה דיין שסירב להתחסן ואסר עליו להיכנס לאולם הדיונים. "אני זוכר את עצמי לפני עשר שנים, בשבת בבית החולים, מנסה לשכנע אישה שבתה לקתה בדיפתריה, מחלה שכבר כמעט וחלפה מהעולם בזכות החיסונים. אבל האמא סירבה להתחסן ולחסן את בתה, והילדה נפטרה באותו הלילה... לפחות את האמא הצלנו, כי שכנעתי אותה להתחסן. למה לחכות לרגעים כאלה? למה להגיע לשם? אני עדיין מעביר את רוב השיעורים בזום, וכמעט בתחילת כל שיעור, אני מסתכל על הריבועים שמולי, ושואל, "יש פה מישהו שלא התחסן? לרוץ להתחסן".
בריאיון לאולפן ynet מזהיר היום (ג') הרב הראשי לישראל כי התקהלויות בפורים יקלקלו את שמחת הפסח. "זו מצווה לחגוג בקטנה כדי שנוכל לחגוג את פסח", אמר הרב, וסיפר כי הוא עצמו מתעתד להמשיך גם בפורים מחוץ לבית הכנסת: "את המגילה אקרא ברחבה שליד הבית שלי, כפי שאנחנו מתפללים כבר שנה שלמה. הרחבה הזו פתוחה, גדולה ויש בה מקום. לא יהיו הרבה מאוד אנשים, ואנחנו נעמוד במרחק הנכון ובעזרת ה' גם נשמח. זה אפשרי".

"זו מצווה לחגוג בקטנה"

הרב לאו אומר שלא רק שמותר לחגוג את פורים בקטן, זה אפילו חובה כיום. "מי אמר שחייבים לחגוג רק כשיש מאה או מאתיים אנשים? אפשר לחגוג גם בקהל קטן יותר", הוא אומר. "אפשר להשתמש בזום. זו מצווה חד-משמעית לחגוג בקטנה, ובל נשכח שיש מצווה לא פחות חשובה לחגוג בפסח. כדי שנחגוג בפסח עם המשפחה, צריך עוד מאמץ קטן, עוד עוצר אחד".
משהו הולך להשתנות במגזר החרדי בפורים? "אנחנו מאוד טובים בלהסתכל על המגזר האחר, הציבור האחר, ולהגיד את דעתנו עליהם. ההם לא בסדר, ההם לא שומרים, פה בלפור, פה התקהלויות. אולי שכל אחד יסתכל על עצמו ועל סביבתו, ויוודא שהוא וסביבתו מקפידים על ההנחיות, הולכים להתחסן. נדמה לי שככה נצליח להיות שמחים, בריאים וטובים יותר. בואו נעשה את המאמץ".