27 שנה לא הצליחו לנתק בין שלום מיכאלשווילי, אסי ישראלוף וציון ברוך. מגיל 14, מאז הבמות של רמלה, השלישייה של 'מה קשור' שורדת את עולם הבידור המחוספס, את הרחשים, השמועות והתחזיות על התפרקותם הקרובה כביכול. עד שהגיעה הקורונה, שעצרה את היקום ומנעה מהשלושה להיפגש.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
"זה היה הדבר הכי קשה", אומר ברוך, "לא להיפגש אחד עם השני? אנחנו לא רגילים לזה".
שלום: "21 יום לא ראינו אחד את השני. פאקינג 21 יום! זה הכי הרבה בהיסטוריה שלנו".
אסי: "את האמת? התחרפנו. היינו מדברים כל ערב בווידיאו".
שלום: "אם מישהו היה מצלם את זה מהצד, היה חושב, 'בוא'נה, האנשים האלה לא נורמלים'. ההשתפכויות שהיו שם בינינו, זה כבר היה לא מגניב. 'אני אוהב אותך, מתגעגע אליך אחי ולשטויות שלך'".
אסי: "התגעגענו מאוד אחד לשני. בדרך כלל יש לך 22 הופעות בחודש, נסיעות בכל הארץ, ואתה כל הזמן עם שני האנשים האלה. פתאום לקחו לנו את זה, אחרי עשרות שנים, הזוי".
ציון: "הידיעה הזאת, שפתאום אי־אפשר לנסוע אליהם, הייתה מאוד מלחיצה. אז היינו עושים זומים, מנסים לפצות".
5 צפייה בגלריה
''היינו מדברים כל ערב בווידאו''. שלישיית מה קשור מתוך 'מצולמים'
''היינו מדברים כל ערב בווידאו''. שלישיית מה קשור מתוך 'מצולמים'
''היינו מדברים כל ערב בווידאו''. שלישיית מה קשור מתוך 'מצולמים'
מה אמרו בנות הזוג?
ציון: "יאנה מאוד הבינה. אמרה, 'גם לי הם חסרים'. לא פגשתי את אבא שלי 40 יום, ואני קשור למשפחה שלי, אבל זה לא הציק לי כמו איתם. סתם אבא... סתם. תראה, בפועל יש לי עם אסי ושלום יותר זמן משיש לי עם אשתי או עם האחים שלי".
אסי: "תחשוב שאנחנו ביחד מגיל 14, ציון ושלום עברו איתי כמה גלגולי חיים ברמת השעות, וקשה למצוא פרטנר שיכול להגיע לרזולוציה הזו. אנשים שהם יד ימין ויד שמאל שלך כל הזמן".
הקורונה תפסה את ישראלוף מוכן היטב, עוד לפני שמישהו חשב לפרק חסכונות על מארזים של נייר טואלט. סוף־סוף החרדות שלו עבדו לטובתו. "זה פגש אותי כבר בסוף 2019, כשהמגפה התחילה בסין", הוא מספר. "בגלל שאני חרדתי ומטופל, אני יודע שמה שמרגיע לי את החרדות זה העובדה שאני נהיה אובססיבי לדברים שמפחידים אותי. אז התחלתי לחקור מה קורה בסין, אבל כולם צחקו עליי, והייתי גמור מזה שאנשים לא מבינים מה קורה. בדצמבר כבר התחלתי לקנות מסכות ושימורים, אנשים אמרו לי, 'זהו אסי, איבדת את זה'".
שלום: "אני וציון בכינו מצחוק מההכנות שלו".
ציון: "אסי הגיע למצב שהתחיל לנקות שטרות של מזומנים שהוציא מהבנק. משך 400 שקל וניקה הכל".
אסי: "ממש חיטאתי, לא רק ניקיתי".
שלום: "שמעת על מישהו שכבר בדצמבר קנה מסכות?"
אסי: "בכלל, אני בהלם שאנחנו כאן, חיים, מדברים, כי ראיתי את הסוף. נכנסתי לכל מיני קבוצות בפייסבוק שמשתפות סרטונים של אנשים שנופלים בסין, ואמרתי לכולם: יש פה נגיף שהעולם לא ערוך אליו ולא מספרים לנו את האמת עליו".
בעוד השלושה עובדים על העונה השנייה של 'מצולמים' ב־HOT ציון ברוך התכונן גם לפרמיירה החגיגית של העונה השנייה של הסדרה שהוביל, 'ג'ודה'. "כל כך ציפיתי לזה", הוא נזכר, "לא האמנתי שמשהו יכול להשתבש ואמרתי לעצמי, 'נו, הרי עד אפריל הקורונה תירגע'. בסוף עשינו פרמיירה של 15 איש, באוגוסט, ורמת הלחץ הייתה כל כך גבוהה שאמרנו שאם יגיע אפילו אדם אחד יותר מ־15, סוגרים את האירוע. אסי ושלום החמודים אמרו לי, 'אנחנו נוותר, תביא את השחקנים'. אז יצא ש'ג'ודה' לא קיבלה את השטיח האדום, אבל בגלל הסגר אנשים היו מול הטלוויזיה והסדרה תפסה יופי של רייטינג".
מרץ 2020, ראש הממשלה נתניהו מודיע על החמרת ההגבלות בגלל הקורונה. מה עובר לכם בראש?
ציון: "בדיוק תוכננה לנו הופעה בחתונה בירושלים. בערב נתניהו אומר: 'אני לא מאשר יותר מ־100 איש באירוע'. הזוי".
שלום: "הנגנים שלנו כבר סיימו באלאנס, חתן־כלה אחרי החופה, הוואן חיכה לנו למטה. ואסי מתקשר ואומר, 'ביבי הודיע שאסור לצאת מהבית'. זה הגיע למצב שהחתן והכלה בוכים לנו בטלפון, 'תבואו'. היו להם 600 מוזמנים, הגיעו 50 ואני — החלום שלי באותו רגע זה רק לשמח אותם. דיברתי איתם בטלפון, וחוץ מלבכות לא היה לי מה להגיד להם".
אסי: "זה היה אחד מביטולי ההופעות הכואבים בחיי. אני מקווה שבברית או בבריתה נופיע אצלם, כי ממש יושב לי על הלב הכאב שלהם מהחתונה".
שלום: "תראה איזה נאיבי הייתי: אמרתי למנהל ההופעה שלנו, 'תגיד להם שיחכו עשרה ימים, הרי זה נגמר, הדבר הזה, נעשה מסיבת חתונה בחינם'".
ברור, אוטוטו זה עובר.
צוחק. "התבטלו לנו 21 הופעות בפורים. אמרתי, 'יו, למה דווקא עכשיו בפורים, לא הייתה יכולה לבוא בעוד חודש הקורונה?' חשבתי שטוב, לא נורא, חלק מההופעות יחזרו באפריל".
ציון: "אני לא אשכח שליאור נרקיס נכנס לבידוד בהתחלה, כולם דיברו על זה, ואסי אמר, 'מה הוא יעשה, מסכן, הלכו לו כל ההופעות של פורים'".
5 צפייה בגלריה
"איזה טראומות עברנו, אלוהים''. שלישיית מה קשור
"איזה טראומות עברנו, אלוהים''. שלישיית מה קשור
"איזה טראומות עברנו, אלוהים''. שלישיית מה קשור
(צילום: גבריאל בהרליה)
ציון, ובאפריל נולד לך בן.
"איזה פחד היה בבית החולים, איזו פאניקה. באנו לאיכילוב עם כפפות וחליפות מיגון. אבל צריך להגיד את האמת: היה חלון בחדר של יאנה!"
ואתה עוד ציון ברוך!
"בבית החולים הייתה אישה אחת, מסכנה, נשבר לנו הלב. מרוב פחד היא הייתה עם משקפת צלילה, כי אמרו שזה מידבק דרך העיניים, ועלו לה אדים כשהיא יולדת, והיא צורחת, 'אני לא רואה כלום'. ואז גד שלנו נולד ויאנה הייתה מבסוטית, כי לא היו מבקרים. אפילו אסי ושלום לא באו. חזרנו הביתה אחרי הלידה ושוטר אומר לי במחסום, 'ציון, למה אתה נוסע?' הראיתי לו את הצמיד של הלידה והוא ליווה אותי כדי שלא יעצרו אותי, כאילו הבאתי את הנסיך צ'רלס. את הברית עשינו רק עם שלום, אסי ועמוס תמם".
אסי: "אני פחדתי ללכת לסופר, שלחתי את אפרת. הייתי עושה אמבטיית אקונומיקה לכל הירקות. אפילו את הפסטה הייתי שוטף, אמרתי, 'בסוף כל פסטה נרטבת'. ואז הייתה לי יום הולדת 40, נשארנו בבית ברמת חן ושום מתנה לא נכנסה הביתה. מאיפה אני יודע מי ארז, מי נגע? הכל הלך לפח, חוץ מהמתנה של שלום, ששלח אלכוהול".
טוב, כולנו הפכנו שתיינים בקורונה.
שלום: "אני וענבל עם קוקטיילים כבר ב־12 צהריים. למדתי לעשות בסגר משקאות, פלוס להוציא קופה קטנה כזו לטיפים".
אסי: "ירדו בקבוקי יין יפה־יפה ועכשיו הפסקתי. אני בכלל לא אוהב אלכוהול, אבל התחלתי קצת לשתות בקורונה. זה היה מרגיע אותי".
הופעות בזום היו?
שלום: "השתדלנו שלא כי המופע שלנו הוא לא בדיוק סטנד־אפ אלא בידור. זה בשלושה וזה יותר מסורבל".
שלום: "בחודשים האחרונים התחלנו לעשות זום למופעי המוזיקה שלנו — זה אחרת, יש אולפן ואנחנו שמחים לתת עבודה לנגנים שלנו. עם מופע הבידור סירבנו להמון הצעות".
ציון: "כי להיכנס לתוך דמות בלי הצחוק של הקהל, זה לא אותו דבר".
אסי: "רגע לפני הסגר עוד היה מופע לרשת ויקטורי, חצי מהקהל לא הגיע מהפחד. אתה אומר לעצמך שזו הופעה אחרונה אולי, והבחור מויקטורי דווקא בעננים, אומר לנו, 'הקורונה עושה טוב לקניות בחג'. פחדנו שייגמר האוכל, שייגמר הנייר טואלט".
שלום: "המרדף אחרי ביצים, נייר טואלט, איזה טראומות עברנו, אלוהים".
המופע הראשון של 'מה קשור' עלה לפני 21 שנה. מאז הם הפכו לאחד ההרכבים המצליחים והיציבים בישראל. בעוד רוב הרכבי הבידור בארץ נוטים לדעוך אחרי תקופת השיא, 'מה קשור' נעשתה יותר מבוקשת עם השנים, כך שלפני הקורונה היומן של השלישייה היה מלא לחצי שנה קדימה. "באיזשהו שלב קיבלתי אגרוף לבטן מגעגועים לבמה", מודה מיכאלשווילי, "התקשרתי לאסי, אמרתי לו שאני עצוב, שאחרי הרבה שנים אני חווה רגש שהוא עצב במלוא עוצמתו. בבת אחת לקחו לנו את כל ההנאות בחיים. הקורונה הביאה צרות יותר גדולות להרבה אנשים, זה בטוח, אבל כשאתה רגיל למשהו ופתאום אין אותו, זה מכה בך. חוסר הוודאות, זה שאין פתאום את האהבה של הקהל".
אסי: "לי ממש חסר משהו בגוף. לצאת להופעה זה גם לשחרר אנרגיות וכעסים. בכל הופעה אתה עובר על הבמה תהליך שלם עם עצמך וחוזר מיושר הביתה. היום אין לי את זה, ואני מוצא את עצמי מסתובב בבית בקריז".
גם כלכלית זה נזק.
ציון: "הפסדנו הרבה כסף בשנה הזאת, אבל בזכות העובדה שעבדנו קשה כל כך הרבה שנים, יכולנו לעשות שנת שבתון. לפני שהקורונה התחילה היה ערב עם שתיים או שלוש הופעות ואמרתי לעצמי בוואן, 'מעניין מה הייתה עושה לי עכשיו לנפש שנה בלי להופיע'. והנה, זה קרה".
אסי: "אנחנו קמים בבוקר ויודעים שבסוף היום מוחאים לנו כפיים, ואנחנו אנשים שזקוקים לתשומת לב ועובדים מאוד קשה בשביל מחיאות הכפיים האלה".
5 צפייה בגלריה
''הפסדנו הרבה כסף בשנה הזאת''. שלישיית מה קשור
''הפסדנו הרבה כסף בשנה הזאת''. שלישיית מה קשור
''הפסדנו הרבה כסף בשנה הזאת''. שלישיית מה קשור
(צילום: גבריאל בהרליה)
מה הממשלה עשתה לא בסדר?
שלום: "התייחסו לתרבות במדינה כאילו זו פריבילגיה. בעצם אמרו לנו, 'אפשר לוותר על התרבות, כי אנחנו במצב מלחמה'".
אסי: "אני מת לראות קולנוע, תיאטרון, מת ללכת להופעה, לשמוע שירים, להתרגש ממונולוג. היו לנו הרבה הזדמנויות לצאת מהקופסה, אבל כל הזמן עבדו ממקום של מגיבים למה שקורה. בארה"ב אמרו, ברודווי סגור, קחו שנה משכורת, קודם כל תירגעו. דאגו לאנשים נפשית. שר החינוך אמר שהוא נותן לעצמו ציון 90, אבל הבוחרים הם שצריכים לתת לך ציון. מצד שני נכון שיש פה מדינה יותר מורכבת".
ציון: "תירוצים. אוסטרליה לא מורכבת? היו יכולים לעשות הרבה דברים. בוא נתחיל בזה שאני, כקומיקאי, אם ייתנו לי לנהל חברת אינטרנט, אני לא מבין בזה. איך במדינת ישראל שר החינוך הוא איש צבא? למה שר התרבות הוא לא אמן?"
אבל הביאו מומחים לטיפול בקורונה.
שלום: "הביאו, אבל לא נתנו להם לעבוד".
ציון: "בוא נדבר על החדשות בטלוויזיה".
קדימה.
"פעם לא הייתי רואה חדשות, זה היה משהו דיכאוני שהיה מכניס לי רק דברים עצובים לנפש ולגוף. אני רוצה חדשות כמו באוסטרליה, שמישהו תפס דג ענק. בקורונה לא הייתה לי ברירה אלא לראות חדשות, והייתה הרגשה שהעורכים שם אמרו, 'כמה שיותר נלחיץ את האנשים ונפחיד, יותר יישבו מול המסך'. עובדה שעליי זה עבד".
אסי: "ישבו אנשים, הסתכלו לנו בעיניים ואמרו, יהיו פה מיליון חולים ועשרות אלפי מתים. אנשים נכנסו לציפרלקסיה ולחרדות מטורפות. אז היום התקשורת צועקת 'לכו להתחסן', ולא כולם מאמינים לה. אני חושב שיש כלי תקשורת שנמצאים בלחץ גדול מהרשתות החברתיות, פוחדים שאם לא ישוו את רמת הקיצוניות הזאת, לא יצפו בהם. אני לא מוכן להשתתף במסיבה המטורפת הזאת. אז אני לא צופה".
בחיים האישיים עבר ישראלוף טלטלה, כשנפרד מאשתו אפרת אחרי יותר מעשור יחד. "אני חושב שבהרבה תחומים הקורונה קיצרה כל מיני תהליכים ואנחנו לא צלחנו אותה ברמה הזוגית", הוא מודד מילים. "אחרי 12 שנה יחד קרה משהו. לשמחתי הרבה, אנחנו מאוד אוהבים זה את זה כאנשים, כחברים. אנחנו עושים את הדברים בדרך שלנו, באהבה גדולה, עם שקט מסביב, ובסוף בחרנו להשאיר את הכל אצלנו בתוך הבית".
אתה גר היום לבד?
"אנחנו פרודים כן, כבר חצי שנה. אני רואה את הילדים הרבה, ואני מאוד גאה בדרך שבה אנחנו מתמודדים כמשפחה עם הדבר הזה. הבגרות של הילדים שלי מדהימה אותי".
שלום: "אסי לומד מהילדים".
אסי: "החיבוק שקיבלתי ומקבל מציון ושלום, מרגש אותי כל יום מחדש. האהבה של האנשים האלה, לי ולמשפחה שלי, מדהימה אותי".
פתאום אתה מוצא את עצמך לבד בבית. תחושה של בדידות?
"גם. אני לומד הרבה דברים בתקופה הזאת, ואיפשהו גם את עצמי מחדש. זה שינוי גדול - מלחיות בתוך משפחה, אתה מייצר תא חדש לעצמך. אז יש רגעים לא פשוטים לצד רגעים יפים, כמו כל התחלה".
שלושתכם מאוד עסוקים ביום־יום, פתאום היה לכם זמן לילדים.
שלום: "אחרי שלושה חודשים הגדולים הפסיקו לשאול, 'אבא, למה אתה לא הולך להופעה היום'".
ציון: "לפני שבוע יאנה שאלה אותי, 'מאמי מתי זה ייגמר?' אמרתי לה, כשאלך לעולמי בגיל 100, אדע שהמתנה הכי גדולה זו השנה הזאת שהייתי בה עם הילדים שלי, כי בשום מצב אחר לא יכולתי לעשות את זה. גם אם הייתי לוקח שנת שבתון, זה לא דומה. שנה שלמה ישבתי עם הילדים בבית, הם ראו שאבא שלהם נוכח כל הזמן. השבוע יצאתי להופעה וכבר התגעגעתי הביתה. אבל יאללה, שייגמר כבר".
אסי: "יצאתי יום אחד לחמש שעות והילדים אמרו, 'אבא זה המון זמן'. רק היום אני מבין כמה קשה עבדנו כל השנים. פתאום נהייתה פאוזה אמיתית אחרי ווליום מאוד גבוה כל השנים".
עכשיו הווליום שוב מתגבר, לקראת העונה השנייה של 'מצולמים' שתעלה בשבוע הבא (ב־HOT VOD וב־NEXT TV מיום ראשון הקרוב, וב־HOT3 מיום שני), אחרי ההצלחה בעונה הקודמת, שהעמידה את הסדרה בראש דירוג הצפייה של HOT לשנת 2019. ל'מה קשור' יש מגע של זהב על המסך, עוד כשהיו על תקן סייד קיק בתוכנית של אלי יצפאן, דרך 'היכל התרבות' עם אדיר מילר, 'הישראלים', 'אנחנו במפה' וגם 'בובה של לילה' שנשענת במידה רבה על כישורי החיקוי של ישראלוף ומיכאלשווילי. ב'מצולמים' הצליחה השלישייה לטפס אפילו יותר גבוה, לצאת מגבולות הז'אנר שמזוהה איתה, כשהפעם הם משלבים אלמנטים דרמטיים המשוחררים מחובת הפאנץ'. בעונה הנוכחית יגיעו דמויות חדשות, שיחליפו את רוב הדמויות מהעונה הקודמת, פלוס חיזוק בשם נועה קולר. "בפרויקט הזה אמרנו, אנחנו כבר בני 40, עברנו אבולוציה כאמנים, הגיע הזמן למשהו חדש", מספר ישראלוף, "זה היה מבחן גדול עבורנו. היה לנו קל לייצר קריירה מהדברים הישנים שעשינו, אבל רצינו לשנות פאזה, לדבר על דברים ממקום קצת אחר. זה היה שינוי לקהל שלנו".
שלום: "תמיד קיבלנו הצעות להמשיך את מה שעשינו, בכל פרויקט. הפעם פחדנו שלא יראו את 'מצולמים' כי זה לא מצחיק כמו שאנשים רגילים מ'מה קשור'. כשחשבנו על דמויות ואמרתי שאני רוצה לעשות אישה שמחפשת זוגיות, ציון ואסי אמרו שזה לא יהיה אמין. אבל אחרי השידורים קיבלתי המון הודעות מנשים: 'אני בוכה איתך ביחד' ו'אני לא מאמינה שאני בוכה מדמות שלך עם אודם'. אלה דברים שלא יכולנו לעשות ב'ישראלים' או ב'אנחנו במפה', כי שם חיפשת רק להצחיק. פה זה לתת לאנשים להתרגש, לפני הכל".
באחרונה, בעקבות פרסומת, התעורר שוב הדיון על ליהוקים של שחקנים מזרחים לטייפקאסט נחשל. דעתכם?
ציון: "בגלל שאנחנו יוצרים לעצמנו, אף פעם לא נתקלנו בדבר הזה. אף פעם לא נתנו לי להיות מזרחי עילג או טיפש. אבל יש לסיפור הזה שני צדדים. אני יכול לשאול למה תמיד נותנים לאשכנזי להיות קר, מנוכר, בלי לב. הסטריאוטיפ עובד משני הצדדים. ב'ישראלים' למשל שיחקתי בעלים של מפעל קפיצים, אשכנזי, חסר רגש לחלוטין, אז לא חושב שאפשר לבוא בטענות".
אורי גבריאל, שמשחק ב'מצולמים', אמר שמתחילת הדרך הוא מלוהק לטייפקאסט קבוע, עבריין מזרחי.
"את אורי גבריאל לקחנו ל'מצולמים' בדמות של גיי. הוא בא לפגישה, עושים הקראה, מגיעה הסצנה והוא קורא, 'ואז מתנשקים', ותכף שואל, 'מה זאת אומרת מתנשקים?' אמרנו לו, זה זוג גברים. אמר, 'מה זאת אומרת זוג?' הוא היה כל כך בהלם שלקחנו אותו להיות הומו, עד שאמר, 'תשמעו, זו פעם ראשונה שבאו אליי בהצעה כזו ואני צריך לחשוב על זה, כי בכל תפקיד אני נכנס עד הסוף'. אמרתי לו אורי, כנס כל כולך בכל הכוח".
5 צפייה בגלריה
שחקן על. אורי גבריאל
שחקן על. אורי גבריאל
שחקן על. אורי גבריאל
(צילום: גבריאל בהרליה)
ניכר שזה עבד.
"מאוד. אורי שחקן־על. בסוף הצילומים הוא נתן מונולוג על הסט, וכולם התרגשו. אמר, 'פתאום הבנתי כמה מגיע להם זכויות, וכמה האנשים האלה מיוחדים וכמה הם אוהבים בני־אדם'.
"אם לחזור לנושא, אם תאמין שיש אפליה ותיתן לזה את המקום, תהיה אפליה. זה בא מהפוליטיקה, כי הרבה פוליטיקאים רוכבים על הנושא. גדלתי בתור ילד נמוך, קטן ושחור ואף פעם לא הרגשתי נמוך, קטן ושחור. תמיד הרגשתי גבוה בצבע בז'".
אולי כי ידעת להצחיק. זה אחרת.
"לא ידעתי. אמרתי לעצמי, אל תיפול למקום הקורבני הזה, ומשם אתה תצמח. יכולתי ליפול. אין דבר יותר קל מלומר 'אכלו לי, שתו לי' בגלל איך שאני נראה. אם ניתן לאפליה ולגזענות מקום, הן יקבלו את המקום. אם לא ניתן, זה יישכח".
אסי: "אבא שלי עלה לארץ מאיראן והגיע למעברה בירוחם, ילד שמסתובב בפנימיות. אמא שלי הגיעה מעיראק, צחקו עליהם שהם בפיג'מות כל היום. בחיים שלי ההורים לא אמרו 'אכלו לנו, שתו לנו'. גדלתי כצבר, והמילה הזאת לצערי נשחקה ולא קיימת יותר בחברה הישראלית. מעולם לא הרגשתי קיפוח".
ציון: "צריך ללמוד מהעלייה הרוסית. היו שם רופאים, מדענים ומוזיקאים שהתחילו את החיים שלהם פה מהתחלה. תראה אותם היום, אנשי מפתח בישראל. אל תיתנו לאנשי החליפות להגדיר לכם מקום כזה, מזרחי־אשכנזי, אפליה וכו'".
מירי רגב לא תסכים איתך.
"כשאמרתי 'אנשי החליפות' התכוונתי לכל הצדדים ולכל הפוליטיקאים. גם בשמאל וגם בימין".
שלום: "הכל תלוי בבית שאתה בא ממנו. אבא שלי חי בתחושה שהוא צריך ללכת גאה. השארתי את שם המשפחה שלי, בעוד האחים של אבא שלי החליפו. אני לא אומר שהם מתביישים, אבל היה להם צורך לעברת. לי לא היה הצורך הזה. אבל אני כן מבין אנשים שעברו את החוויה הזאת. האנשים שליהקו מזרחים רק לתפקידים מסוימים וקיבעו סטריאוטיפים עדתיים הם אלה שצריכים לעשות חשבון נפש. עצם הדיון כבר משלהב את הנושא. גם ככה אנחנו מפולגים".
היום זה יותר חרדים מול חילונים.
ציון: "זה הפילוג החדש. אני לא יכול להכליל את כל החרדים וגם לא את כל החילונים, וצריך להזכיר שגם בתל־אביב עשו מסיבות ובלגנים".
שלום: "אני לא התרגזתי כשראיתי הלוויות המוניות אצל חרדים? ברור שכן, אבל זה לא כולם ועצוב שמראים את זה ככה. אני לא רוצה שהילדים שלי יגדלו מתוך שנאה לחרדים".
ציון: "הקורונה העמידה את כולם על הצוק ודחפה את כל מי שהתלבט. הניתוק שיש לנו מהחרדים קיים הרבה שנים, והקורונה רק הציפה אותו. זה הפך לשתי מדינות. אני מנותק מהעם הזה, והוא מנותק מאיתנו. דרך אגב, 'ג'ודה' בבני־ברק זה היסטריה. זה גם מתכתב עם הדת ויש את קונילמל, מייק בורשטיין, שהוא אהוב. צועקים לי' ג'ודה' בהיסטריה כשאני הולך בבני־ברק".
אסי: "הייתה סצנה של 'מצולמים' כשאני מגלם דמות של חוזר בתשובה. צילמנו בלב בני־ברק והייתי בהלם שזיהו אותי. יש להם מעין אינסטגרם של חרדים ותייגו אותי שם. קיבלתי הרבה אהבה, והיה מאוד נעים".
שלום: "כשעושים כתבה על בית"ר תמיד יראו לך אוהדים מסוימים. ככה זה גם עם החרדים בתקשורת".
אסי: "אם יראו לך כל יום בר פתוח בתל־אביב ואנשים במסיבה זה לא היה מקומם אותך שמכלילים? אחי הגדול חרדי, גר בירושלים, חזר בתשובה לפני 18 שנה ואנחנו בקשר מצוין. גם הוא אומר שזה מקומם אותו לראות את החתונות והלוויות האלה, שזה לא מגניב. והם מצידם, אומרים, 'הנה, בצד החילוני יש הפגנות'. כשאצלנו למישהו נמאס, פותחים מועדון. אצלם פותחים את החדר".
הקורונה גבתה מחיר כבד מהמנהל הראשון שלהם, הסוכן גיל אוליאמפרל, שנקלע למשבר כלכלי קשה. כפי שנחשף ב'ידיעות אחרונות', קומיקאים מובילים שיוצגו על ידי אוליאמפרל טוענים לחובות מצטברים של מיליונים, כספים שלא שולמו על הופעות קודמות, וחלקם שכרו עורכי דין כדי לגבות אותם. אוליאמפרל, הבעלים של 'סברס הפקות', עבד עם 'מה קשור' צמוד ב־20 השנים האחרונות. "כואב לנו עליו מאוד", אומר ברוך, "ואנחנו מקווים שייצא מזה כמה שיותר מהר. לא האמנו שזה יקרה. הוא משפחה, והוא התבייש ולא סיפר. הוא שיתף אותנו במה שקורה לו רק כשכבר היה מאוחר".
שלום: "לא ראינו את זה בא. הוא לא אמר מילה".
אתם בקשר איתו?
ציון: "לפעמים. סימסנו לו שאם הוא צריך משהו, שיידע שאנחנו פה. אנחנו מאחלים לו רק בהצלחה".
אסי: "יש כל מיני אנשים שנפגעו בדרך, ואני מקווה שגיל ייצא מזה בשביל האנשים האלה, ויידע להחזיר כסף לאלה שקיבלו סטירת לחי. גיל שאני הכרתי לא יישן בלילה עד שיחזיר לכולם".
גם אתם נפגעתם כלכלית ממנו?
כולם: "כן".
בלא מעט כסף, אני מניח.
שלום: "ואנחנו בטוחים שיחזיר לנו עד השקל האחרון".
זה יכול להגיע לתביעה נגדו?
ציון: "לא. אנחנו לא חושבים שגיל רימה בזדון מישהו. הבן־אדם נפל כלכלית, ובנפילה כזאת אתה לוקח איתך הרבה אנשים שהיו שותפים שלך לאורך הדרך. אנחנו נותנים לו את הספייס ואת הזמן, בתקווה שהקורונה תיגמר והוא יעמוד על הרגליים ויחזיר לכולם את הכסף. אנחנו לא דואגים".
אסי: "ואם לא, השם ישלח ממקום אחר".
ציון: "בסופו של דבר יש פה חברות וילדים ומשפחה. כסף זה לא הכל בחיים".
אסי: "הבן־אדם שוכב על הרצפה. עכשיו מה, תתעלל? תבעט בו?"
5 צפייה בגלריה
''לא חיפשנו רק להצחיק''. מתוך 'מצולמים'
''לא חיפשנו רק להצחיק''. מתוך 'מצולמים'
''לא חיפשנו רק להצחיק''. מתוך 'מצולמים'
מקרה כזה גורם לכם להגיד תודה על כך שיש לכם עסקים אחרים?
ציון: "כבר לא. אני לא משקיע יותר בשום דבר שאני לא מבין בו. אם אין לי איפה לתרום, אני מרגיש שאני מרמה אנשים".
חדשני מבחינתך.
"האמנות הכניסה לי יותר כסף מכל ביזנס שעשיתי. בסוף, בעסקים, אני מוצא את עצמי יושב בבורד עם אנשים שלא הייתי חבר שלהם אם לא העסק. יום אחד הייתי בישיבה של עסק שאני שותף בו, ומת כבר להיות בחזרה עם אסי ושלום. חשבתי לעצמי, מה אני עושה פה? בסוף באתי ואמרתי להם, 'חבר'ה, נראה לי שאין לי מה לתרום כל כך לפגישה, אז תעדכנו אותי במייל, למרות שאני לא אכנס לקרוא את המייל הזה'. הם נקרעו מצחוק, לא ידעו שאני רציני".
אז פרשת מעולם העסקים?
"היום אני לא שותף בשום עסק, אחרי שהייתה לי מסעדת סושי, מיזם של אשראי וכו'. כן נשארתי שותף באפליקציה של 'רובוהולד', אבל זה לא דורש ממני יותר מפגישה אחת בשנה. כל יום באים אליי בהצעות. בשבוע שעבר מישהו אמר לי שהוא פותח חצי קיוסק־חצי סופר, שאכנס איתו שותף. אמרתי לו, איפה אתה רוצה שאהיה, בירקות או במתוקים?"
אסי: "בשנה האחרונה אני קשוב לנפש ולנשמה, והיא רוצה אמנות ותרבות. שום דבר שלא קשור לזה לא מעניין אותי. היה סטארט־אפ שהייתי שותף בו, הגענו עד הבורסה בלונדון וזה נראה מבטיח. אבל ויתרתי על האחוזים שלי כי אני נהנה ממה שאני עושה ונהיה לי פחות דחוף - אולי זה גם הגיל - לנסות לכבוש את העולם".
ציון: "תמיד אמרו לנו, 'תדאג לעתיד שלך, כי אתה לא יודע מה יהיה מחר במקצוע הזה'. אבל בואו נקצר כי יש לשלום מלא עסקים לספר עליהם".
שלום: "כשנכנסתי לעשור החמישי שלי, הבנתי שאני חייב לדעת לחלק את האנרגיה שלי בלי ללחוץ במקומות לא נכונים. אמנם יש לי כמה עסקים, אבל היום אני יודע לתת להם את המקום הנכון, ופעם לא ידעתי. נתתי לזה המון מקום, מה שלקח ממני אנרגיה והרבה כסף".
אסי, הבת שלך, ירדנה, הופיעה עם יעל שלביה בקמפיין. קריירה חדשה?
"סירבתי כל הזמן להצעות שהגיעו לירדנה, שתהיה בת תשע בחודש הבא. רצו אותה להמון דברים. אבל היא החליטה שהיא רוצה להשתתף ועשתה אודישן. זה היה מדויק למידות שלה ואחרי שראו שהיא מוצלחת באודישן, כבר לא יכולתי להגיד לא. היה לי קצת מוזר לראות את הבת שלי בשלטים באיילון. היא מקבלת תשומת לב מהסביבה אבל לא חטפה איזה הייפ מוטרף של ילדת מילקי. אפרת דיברה עם המורים והמנהלת, ביקשנו שלא יעשו אותה איזו כוכבת".
ציון: "גם לי היה מוזר לראות אותה שם. היא כמו הבת שלי. אני הראשון שלקחתי את ירדנה ל'ג'ודה'. באופי שלה היא בנויה לעולם הזה".
לפעמים גם יש הצקות, לא?
אסי: "בקורונה אני הולך עם הילדים שלי בפארק ופתאום מישהו נוסע לידי באוטו ומסתכל עליי כועס, ואני ממשיך ללכת והוא נוסע לאט ואומר לי פתאום, 'אתה לא מצחיק'. אמרתי לו טוב. ואז הוא נוסע וממשיך להסתכל עליי, כאילו הורג אותי. אמרתי לו, בסדר אתה לא צריך לצחוק ממני. והוא אומר לי, 'לא, לא, אתה לא מצחיק'".
ציון: "אותי מצחיקים אלה שמצטלמים איתי כשאני עם מסכה ומשקפי שמש. מי בכלל יזהה שזה אני?"
שלום: "פעם יצאנו מאיזה מקום, ניגש אליי בחור בן 30 בערך, מסתכל עליי בהתרגשות חמודה וצועק, 'אני לא מאמין, זה ציון ברוך, זה ציון ברוך'. שנייה אחרי יוצא ציון מאחוריי, והבחור מסתכל עליו וצועק, 'אני לא מאמין, זה ציון ברוך'".
פורסם לראשונה: 07:42, 26.02.21