מי שציפה לקבל עוד לפני הבחירות מענק של 750 שקל ומענקים לחמישה הילדים הראשונים במשפחה - יכול לשכוח מזה. התוכנית הכלכלית, שכללה את המענקים לכל אזרח עד לעשירון השביעי, הפכה היום (רביעי) להבטחת בחירות לחלק את הכספים ולהזרים 15 מיליארד שקל למשק, רק לאחר הקמת הממשלה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ. תוכנית המענקים הפכה להבטחת בחירות
(צילום: עמית שאבי)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
>> כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התריע כי התוכנית בת 30 הסעיפים כוללת מהלכים העלולים להתפרש כמתן הטבות ושלמונים לבוחרים לפני הבחירות, ולאחר שראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, הודיע כי לא יאפשר את אישורה - סתם למעשה היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הגולל על התוכנית.
ראש הממשלה דיבר היום בישיבת סיעת הליכוד ואמר: "לא תוכנית 100 ימים, תוכנית היום הראשון. ביום הראשון של הקמת הממשלה החדשה אנחנו נביא את מענקי הסיוע לכל אזרחי ישראל, בסך 15 מיליארד שקל, כהחלטה ראשונה של הממשלה. זו התחייבות ברזל". הוא טען: "עוצרים אותנו פוליטיקאים חסרי אחריות ויועמ"שים אומרים שזו כלכלת בחירות".

מדובר בתוכנית שאותה הציגו ראש הממשלה ושר האוצר, ישראל כץ, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינסו בהתראה קצרה בכנסת ב-24 בינואר, ושנחשפה לראשונה ב-ynet ב-20 בינואר, לפני למעלה מחודש. התוכנית כוללת את המענקים לשבעה העשירונים העליונים, סיוע והטבות לעצמאים, שחלקן הובטחו כבר בעבר, ומתן הלוואות גדולות ונדיבות יותר לבעלי העסקים המצויים בקשיים כלכליים.
אולם, מיד לאחר פרסומה מיהר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לשגר "מכתב אזהרה" לשר האוצר, שבו קבל על כי התוכנית לא הוצגה לו מראש וכי לפי הפרסומים הראשונים הוא מבין שמדובר בחלק מפרקי התוכנית בצעדים העלולים להתפרש ככאלה האסורים בביצוע ערב בחירות לכנסת.
רק לאחר מכתב נוסף של היועץ המשפטי לממשלה, שלשום, שבו הביע פליאה על כי פרטי התוכנית המלאה טרם הועברו למשרד המשפטים, שיגר השר כץ את התכונית המפורטת יותר ללשכת היועץ המשפטי לממשלה.
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
הזהיר מפני "כלכלת בחירות". אביחי מנדלבליט
(צילום: דנה קופל)
בעת תכנון סעיפי התוכנית, התנגדו לחלקם בכירי משרד האוצר, כאשר על תוכנית המענקים הם שמעו, כמו כל הציבור, רק מכלי התקשורת, בעת הצגתה בכנסת. גם נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, לא השתתף, בניגוד למקובל, בגיבוש סעיפי התוכנית ועל הכוונה להודיע אודותיה במסיבת עיתונאים הוא קיבל הודעה מלשכת ראש הממשלה רק דקות אחדות טרם פרסומה, מבלי שרוב סעיפיה הוצגו בפניו.
בעקבות דבריו של ראש הממשלה היום, מתברר שגם לדעת נתניהו אפסו הסיכויים להעביר את התוכנית בארבעה השבועות שנותרו עד לבחירות. אולם, גם הבטחתו לבצע את התוכנית מוטלת בספק: לא ידוע כעת כלל מי יכהן כשר האוצר בממשלה הבאה, גם אם נתניהו ירכיב אותה. כמו כן, לא ידוע מה תהיה דעת שר האוצר הבא, ומה יציעו בכירי משרד האוצר החדשים, כמו מנכ"ל קבוע וראש אגף תקציבים קבוע, שיהיה צורך למנותם.

בעיה נוספת, לא פחות מסובכת, תהיה למצוא מקורות מימון לסכום הגבוה של 15 מיליארד השקלים בתקציב החדש, שיהיה צורך לגבש מיד לאחר הקמת הממשלה.
גורם בכיר במשרד האוצר, שהתנגד לתוכנית, התבטא: "התוכנית שנולדה לפני חודש כבר אינה בחיים. כל ממשלה חדשה תגבש תוכנית חדשה ליציאה ממשבר הקורונה, לצד התקציב החדש, ותוכנית של מענקים לרוב הציבור סביר להניח שלא תיכלל בה".