3 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
חיסוני מודרנה
(צילום: AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והמל"ל החליטו להעביר אלפי חיסונים של מודרנה לרשימה ארוכה של מדינות מבלי להתייעץ עם משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד הבריאות, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה. שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי זעמו על התנהלותו של נתניהו ואמרו כי מדובר בתהליכי קבלת החלטות מעוותים שמזכירים "מונרכיה", כלשונם.
במסגרת החלטתו קבע נתניהו שישראל תעביר אלפי חיסוני מודרנה למרוקו, צ'אד, מאוריטניה, קונגו, גינאה המשוונית, אוגנדה, ניז'ר, קניה, אתיופיה, הונדורס, גואטמלה, צ'כיה, סן מרינו, קפריסין, הונגריה, איטליה, והאיים המלדיביים. למאוריטניה ולניז'ר כלל אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל - ונראה שמדובר בעסקה של חיסונים תמורת יחסים. שתי המדינות המוסלמיות מנהלות בחודשים האחרונים מגעים עם ישראל לכינון יחסים דיפלומטיים.
כל המדינות קיבלו כמה אלפי חיסונים – בין 5,000-1,000 לאחת, ונראה כי הדגש על מתן חיסונים ניתן למדינות שהעבירו או מתכוונות להעביר את השגרירויות שלהן לירושלים - או לפתוח בה משרדים: גואטמלה, הונדורס, הונגריה וצ'כיה. נשיא הונדורס אף שלח את מטוסו לישראל כדי לקבל 10,000 חיסוני מודרנה – 5,000 להונדורס ו-5,000 לגואטמלה. באופן מפתיע ישראל החליטה להעביר חיסונים גם למרוקו וצ'אד – שתי מדינות ערביות שכוננו לאחרונה יחסים עם ירושלים.
3 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו בביקור במלון באילת
רה"מ נתניהו בביקור במלון באילת
מתעקש שהסמכות לקבלת ההחלטה היא שלו. נתניהו
(צילום: דודו בכר)
גנץ ואשכנזי זעמו על תהליך קבלת ההחלטות שהוביל נתניהו - ואמרו שהוא מזכיר את ההתנהלות בעסקת החמקנים עם איחוד האמירויות שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", ואת הסתרת המגעים להסכמי השלום עם מדינות ערב. גם הפעם נתניהו לא התייעץ עם משרדי הביטחון והחוץ, וגנץ סבור כי הנושא היה צריך לעלות לקבינט, או לכל הפחות לדיונים המקצועיים בפורומים המדיניים הרלוונטיים. גנץ הורה ליועצים משפטיים לבחון את המהלך ואם ניתן לעצור אותו.
גם במשרד הבריאות ובסביבתו של פרויקטור הקורונה לא ידעו על כך - והופתעו לשמוע את הדיווחים. בכירים במשרד החוץ אמרו כי "השאלה היא לא אם התמורה לחיסונים היא תמורה כדאית וראויה, אלא תהליך קבלת ההחלטות. לא יכול להיות שאתה מחליט על מדינות מבלי שמשרדי החוץ, המשפטים, הבריאות, הביטחון היועמ"ש יהיו בתמונה. בעברית קוראים לזה מונרכיה. בא המלך והחליט כמה, למי ותמורת מה. בלי שום התייעצות עם אף גורם מקצועי. לא יכול להיות שישראל תתנהל כמונרכיה".
גורמים מדיניים ציינו כי בכלל לא בטוח שמותר לנתניהו למסור חיסונים שכאלה. "זה לא רכוש פרטי שנתניהו קונה לבית בבלפור", אמרו. "אלה חיסונים שאזרחי ישראל שילמו עליהם, נכסים של המדינה, ולפי החוק נתניהו חייב לקבל את ההסכמה מהמשרדים הרלוונטיים. עובדה שבהעברת 5,000 החיסונים לפלסטינים נתניהו דווקא כן התייעץ וקיבל הסכמת משרד הביטחון, כי היה רציונל בריאותי. כאן הכל נעשה במחשכים".
הגורמים ציינו כי "ברור שאין סיבה בריאותית להעברת החיסונים. זו סיבה מדינית וביטחונית ואם מישהו מוסמך לנהל זאת - זה או משרד הביטחון או משרד החוץ, וזה לא קרה. משרד החוץ עודכן רק אחרי קבלת ההחלטה. המינימום היה להביא את זה לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת אישור חוק הרוטציה
מליאת הכנסת אישור חוק הרוטציה
זעמו על ההחלטה. גנץ ואשכנזי
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
השר גנץ תקף את נתניהו בחריפות ואמר: "העובדה שנתניהו סוחר בחיסונים של אזרחי ישראל ששולמו מכספי המסים שלהם בלי דין וחשבון, מראה שהוא חושב שהוא מנהל ממלכה ולא מדינה. מהלך כזה מחייב דיון ואישור. רק צורך ביטחוני, מדיני או רפואי דחוף יכול להצדיק מהלך כזה ונתניהו חייב להציג אותו לציבור או לכל הפחות לאשרו בפורומים הרלוונטיים".
נתניהו עצמו דחה את הביקורת בנוגע לחלוקת החיסונים, ובמסיבת העיתונאים שערך היום אמר: "יש לנו די והותר חיסונים לכל אזרחי ישראל, ומאות אלפי חיסוני מודרנה שחלק הגיעו וחלק יגיעו בימים הקרובים - כך שאנו מכוסים. כל מה שאנו נותנים לגורמים אחרים זה לא בא על חשבון חיסון אחד של אזרח ישראלי. קיבלנו הרבה מאוד פניות, ומדובר במספרים סמליים שנותנים אותם למדינות השונות". נתניהו מתעקש כי הוא בעל הסמכות לקבלת ההחלטה, שלדבריו סוכמה בהתייעצויות עם גורמים במשרד ראש הממשלה ובהתאם ל"הרבה מאוד תמורות שכבר קיבלנו", כדבריו.