האם צפוי מחסור בדגים בעקבות איסור משרד הבריאות מהערב (ד') לשווק דגים שמקורם בחופי הים התיכון בישראל, בשל אירוע זיהום הזפת. כרגע נראה כי האיסור ישפיע בעיקר על חלק מהמסעדות וחנויות דגים, אך חלק מדגי הים מגיעים גם לרשתות השיווק. יש חנויות ומסעדות שהפסיקו לקנות דגי ים מדייגים מקומיים בימים האחרונים.
1 צפייה בגלריה
זפת בחוף הים באשדוד
זפת בחוף הים באשדוד
זפת בחוף הים באשדוד
(צילום: רויטרס)
רוב הדגים שנמכרים ברשתות השיווק הם דגי בריכות מקומיים ודגי יבוא מטורקיה וקפריסין ולא ברור כרגע האם מדובר בהנחיה לגבי חופי ישראל בלבד או שגם קפריסין כלולה באיסור.
הדגים שמקורם בים התיכון הם לברק, פלמידה, לוקוס (שהדיג שלו יוגבל ממילא), ברבוניות, סרדינים, מוסר ים, טרחון, גומבר, בר ים ודניס שגדל בכלובים. הם אסורים כרגע לשיווק. חלקם כמו דניס, לברק ומוסר גדלים גם בבריכות והם מותרים לשיווק. בבריכות מגדלים גם אמנון, בורי, קרפיון, באס, לברק, אדמונית, ברמונדי, פורל ואמור.
ברשתות השיווק אמרו ל-ynet: "לרוב מדובר בעיקר בדגים טריים שמגיעים למסעדות ולחנויות, אם כי חלק מהדגים כמו מושט ולברק גדלים בכלובים בחופים הדרומיים שנפגעו פחות ונצטרך לראות מה הדין איתם. מקסימום נגדיל את הייבוא".

בארגון מגדלי הדגים נמסר כי המגדלים נערכים להכפיל את אספקת דגי הבריכות המקומיים לקראת פסח. לדברי מנכ"ל הארגון, אלי שריר, "דגי הבריכות בישראל גדלים במי מעיינות במערכות סגורות ואינם באים במגע עם מזהמים חיצוניים ולכן אין חשש לצרוך אותם גם בתקופה זו. המגדלים נערכו, כבכל שנה, לספק את צפי הביקוש לתקופת הפסח. בעקבות הודעת משרד הבריאות, אנו מעלים הילוך באופן משמעותי".
ניר אדרי, בעל חוות חשדג בחוף הכרמל, שמעסיקה נוער בסיכון ואנשים עם מוגבלויות, אמר ל-ynet כי "אני מרגיש שיש לחץ בשוק. היום פנה אליי דייג מפראדיס ורצה למכור לי סחורה כשאני שנים לא מוכר דגים מהים, אידיאולוגית. הים לא בריא בשנים האחרונות, מה שקרה עכשיו זה משהו ששומעים עליו. יש כל כך הרבה אירועים שאנחנו לא שומעים עליהם. יש בים כספית, שפכים של מפעלים, אסדות קידוח, אוניות שפולטות רעלים שנשפכים. לכן התפיסה שלי כבר קרוב ל-20 שנה, שדגי בריכות יותר מבוקרים ובריאים.
"הרגולטור לא מוריד את אחריותו מבדיקות מים וחומרי החיטוי, לכן חינוך השוק שאני עושה זה לקנות אך ורק דגי בריכות וגידולים ישראלים. אנשים אומרים: 'רוצים דגי ים' והם לא מבינים שהים כבר לא נקי. בנוסף, דיג יתר מזיק לים.
"אכיפה או פיקוח רגולטורי על איכות מי הים. המלח גם לא משפיע על טפילים מסוימים. יש טפילים על זימי הדגים, לשונות הדגים. כיום, גם אצל דייגים - הסחורה המקומית מעורבת בסחורת יבוא".
מאיגוד המסעדנים נמסר בתגובה: "אנחנו בודקים את זה כדי להבין את ההשלכות ומתייעצים עם גורמי מקצוע בתקווה שזה לא יביא לעליות מחירים ובכל מקרה נמשיך להקפיד על קניית חומרי גלם שברור מעל לכל ספק שהם בטיחותיים ללקוחות".