3 צפייה בגלריה
אווזי מיידום מצרים העתיקה אווז שנכחד
אווזי מיידום מצרים העתיקה אווז שנכחד
אווזי מיידום. "התיעוד היחיד בעולם לאווז כזה"
מין של אווז שנכחד מהעולם ולא היה מוכר עד עתה זוהה בציור קיר בן 4,600 שנה שכונה "מונה ליזה של מצרים העתיקה". הציור, שנמצא כעת במוזיאון המצרי בקהיר, היה בעבר חלק מהחומה הצפונית במקדש שבקבר נפרמאט ואיטט בעיר מיידום.
ד"ר אנטוני רומילו מאוניברסיטת קווינסלנד שבאוסטרליה ניתח את עבודת האמנות וגילה כי הציפור בעלת הצבעים הברורים והמודגשים – היא ייחודית. צבע פניו של המין הנכחד היו שחורים, אדומים ולבנים. כנפיו אפורות עם פסים לבנים וחזהו אדום מנומר - ושונה מהאווז אדום החזה של ימינו.
ב"דיילי מייל" נכתב כי שני מיני עופות מים נוספים נראים בציור. הציפורים צוירו בשתי שלשות וייצגו למעשה ציפורים רבות. דפוסים של שלוש באיקונוגרפיה המצרית העתיקה מייצגים את הרבים. הציור, ששמו "אווזי מיידום", התגלה לפני כ-220 שנה וד"ר רומילו אמר שתואר כ"מונה ליזה של מצרים". אבל לדבריו, "כנראה שאף אחד לא הבחין שמתוארים בו מינים לא מוכרים".
3 צפייה בגלריה
אווזי מיידום מצרים העתיקה אווז שנכחד
אווזי מיידום מצרים העתיקה אווז שנכחד
חלק מהציור: אווז אדום החזה שנכחד, לצד מין אווז אחר
3 צפייה בגלריה
אווזי מיידום מצרים העתיקה אווז שנכחד
אווזי מיידום מצרים העתיקה אווז שנכחד
שחזור: "אווזי מיידום" על הקיר הצפוני
"אפשר לחשוב שהשוני ביחס לאווזים המודרניים נובע מהחירות האמנותית, אבל בעבודות האמנות באתר יש תיאור ריאליסטי במיוחד של ציפורים ויונקים אחרים", הוסיף. עצמות של אווזים אדומי חזה, או "ברנטה רופיקוליס", מעולם לא נראו באתרים ארכיאולוגיים במצרים. "באופן מעניין, עצמות של ציפור דומה אך לא זהה נמצאו דווקא בכרתים", אמר רומילו. "מנקודת מבט זואולוגית, עבודת האמנות המצרית היא התיעוד היחיד של אווז שכזה, שנכחד בעולם כולו".
הוא ציין כי כמה בעלי חיים שנכחדו זוהו בעבר באמנות עתיקה, אך לא כל המינים אושרו מדעית. לדבריו, מצרים לא הייתה תמיד מדברית כמעט לחלוטין: "יש לה היסטוריה של מגוון ביולוגי עשיר, כולל מינים נכחדים. מדבר סהרה היה ירוק, ובו אגמים, יערות ושפע בעלי חיים, רבים מהם צוירו בקברים ובמקדשים. עד כה, המדע אישר רק מעט מאותם מינים שנכחדו".
רומילו אמר כי "לצד נקודת מבט תרבותית, האמנות מעניקה גם נתונים גרפיים וחשובים על בעלי חיים לא מוכרים. אלו כוללים את שור הבר שנכחד מהעולם לפני 400 שנה, וכן מינים לא מוכרים של צבי, ראם, אנטילופה וחמור". הממצאים פורסמו במגזין Journal of Archaeological Science: Reports.