קיבוץ עין גב וחברת הביטוח ביטוח חקלאי ישלמו 12 מיליון שקל למתנדבת גרמנייה בת 24 ולהוריה עקב כך שלפני ארבע שנים נפגעה בתאונה בסירת דיג על מי הכנרת שבעקבותיה שותקה ידה השמאלית. כך נקבע בפסק דין יוצא דופן של בית המשפט המחוזי בנצרת. הקיבוץ וחברת הביטוח ישלמו גם הוצאות משפט ושכר טרחה של מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
הלן מתנדבת תאונה כינרת
הלן מתנדבת תאונה כינרת
הלן, זמן קצר לפני התאונה על ספינת הדיג
(צילום: מהאלבום הפרטי)
בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות הנתבעים ובעיקר על חברת הביטוח, שניהלה עבור קיבוץ עין גב את המשפט, על כך שהכריחו את המתנדבת לבוא לעדות מגרמניה בימי הקורונה למרות הצעת בית המשפט שהמתנדבת והוריה יעידו בווידיאו, כמקובל במקרים של עדים הנמצאים בחו"ל.
לבסוף התברר, כי כמעט לא היה צורך שהתובעים יגיעו לעדות מאחר וקיבוץ עין גב וחברת הביטוח שלו קיבלו את רוב עדות המתנדבת לגבי נסיבות התאונה. כתוצאה מהגעתה, לארץ, המתנדבת נאלצה להיות בבידוד שבועיים לפני מתן העדות ושבועיים לאחר חזרתה מישראל לגרמניה.
השופטת רננה גלפז-מוקדי כתבה בפסק הדין, שבו קיבלה את רוב טענות פרקליט המתנדבת עו"ד יעקב דוידוביץ, כי "הנתבעים ניהלו תיק זה תוך נקיטת סחבת. התנהלות הנתבעים סרבלה והעמיסה שלא לצורך על הצדדים. רק בשלב הסיכומים הנתבעים זנחו טענת ההכחשה. בסופו של דבר הנתבעים לא הביאו שום עדות שתסתור את עדות המתנדבת לגבי נסיבות התאונה".

"אין להם רגש"

בריאיון מגרמניה אמרה המתנדבת הלן, כי "אני מאוד כועסת שהם לא כיבדו אותי ולא כיבדו את ההליך המשפטי ואין להם רגש בנוגע לאיך אני מרגישה וכמה אני פגועה. הם הכריחו אותי לבוא כל הדרך מגרמניה אחרי בידוד לעדות. כל זה החזיר אותי לכאב הנורא מהתאונה והתוצאה שלה. יד שמאל שלי רק מטרידה אותי כי היא לא מתפקדת כלל והיא תלויה על הגוף שלי כמו משקולת, זה מדכא אותי. עדיף לי בלי יד בכלל מאשר עם היד הזו".
הלן הגיעה להתנדב בקיבוצים בישראל מתוך רצון להיות במגע עם יהודים וישראלים אחרי שלמדה בתיכון על נושא השואה ועל היחסים בין גרמניה וישראל לאחר מכן. היא רצתה לחוות את ישראל ואת האנשים הגרים בה וביקשה להתנדב בקיבוץ עם אגם לידו וכך היא הגיעה לקיבוץ עין גב.
2 צפייה בגלריה
מפלס הכינרת עלה במהלך חודש ינואר
מפלס הכינרת עלה במהלך חודש ינואר
הכנרת
(צילום: צחי גביש, איגוד ערים כינרת)
התאונה אירעה לאחר שהמתנדבת שובצה לעבוד על ספינת דיג של הקיבוץ. צוות הסירה מנה עובדים מקצועיים של הקיבוץ מענף הדייג ועוד ארבעה מתנדבים. תפקידה של הלן היה למשוך את החבל העודף של הרשת וללפף אותו על כננת שהופעלה באמצעות מנוע. קפטן הסירה הפעיל את הכננת, היא החלה ללפף את החבל, ותוך כדי כך דש שרוול שמאל שלה נתפס בין החבל לתוף וידה נמחצה בלי שאיש מהצוות ראה. שחרור היד מן הכננת היה מורכב ולקח הרבה זמן.
בית המשפט קבע כי עדותה של הלן הייתה אמינה ללא כל הגזמה או מגמתיות בעוד הנתבעים, לא טרחו כלל להביא עדויות סותרות.
מאז התאונה הלן עבר חמישה ניתוחים. היא סובלת ממצב נפשי ירוד, זיכרונות טורדניים ומתקשה להסתגל למצבה הרפואי החדש. כתוצאה מהתאונה נגרמו לה קרעים עמוקים באזר הכתף ובית השחי של כלי דם, שרירים ועצבים ושברים בעצמות. כמו כן, נגרם לה שבר בעמוד השדרה הצווארי.
עו"ד יעקב דוידוביץעו"ד יעקב דוידוביץצילום: שאול גולן
במסגרת הפיצוי הוכרה גם אמה של הלן כמי שסובלת מפוסט טראומה בעקבות התאונה של בתה ופגיעה כלכלית. כמו כן, אביה של הלן זכה לפיצוי בשל הוצאות שנגרמו להם בעקבות התאונה.
מקיבוץ עין גב נמסר בתגובה: "חברת הביטוח מטפלת בכל הפן המשפטי והכספי, של כל תביעה. אנו מצטערים על האירוע. הקיבוץ ימשיך לארח מתנדבים מכל העולם, הנהנים לאורך שנים, מחיבוק ביתי, ואף חוזרים להתארח בקיבוץ כשבגרו, כאשר המטרה היא לקדם בעולם, את תדמיתה החיובי, של מדינת ישראל".
חברת הביטוח ופרקליטה עו"ד יוסי הוד סירבו להגיב.