6 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
מי יהיה הראשון שיכריז על סגירת המשרדים המיותרים? ישיבת ממשלה
(צילום: רויטרס)
כמה ישראלים שמעו את השם פטין מולא עד שכיכב בפרשת השיחות עם הפלסטינים שנחשפה ב-ynet השבוע? וכמה ישראלים יודעים שהוא מכהן כסגן שר במשרד ראש הממשלה? ומי יודע לאיזו מפלגה הוא משתייך?
לא. זה לא חידון טריוויה. השאלות הללו לא באו חלילה לפגוע בסגן השר בן ה-61 מטעם הליכוד. הן באו להמחיש את גודלה ההזוי של הממשלה ה-35. הוקמו בה 37 לשכות שרים - יחד עם אלה של ראש הממשלה וזה הקרוי ראש הממשלה החליפי - ומונו בה שמונה סגני שרים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
6 צפייה בגלריה
37 לשכות שרים ו-8 סגני שרים. שר המים לשעבר, זאב אלקין
37 לשכות שרים ו-8 סגני שרים. שר המים לשעבר, זאב אלקין
37 לשכות שרים ו-8 סגני שרים. שר המים לשעבר, זאב אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מה שהתרחש בממשלה הנוכחית הוא לא רק חסר תקדים בישראל, אלא קשה למצוא דוגמתו באיזושהי מדינת רפובליקת בננות בעולם. כי היכן תמצאו לא רק משרד לחיזוק קהילתי, כי אם משרד נפרד ממשרד החינוך להשכלה הגבוהה, משרד המים שהופרד ממשרד האנרגיה ומשרד האחראי על החברות הממשלתיות, כאילו לא די בקיומן של חברת ממשלתיות מיותרות רבות, אלא גם כאשר מכהן במשרה מלאה, ובצדק, מנכ"ל ברשות החברות הממשלתיות.
ובאיזו מדינה מכהן במשרה מלאה שר מורשת (יש משרד חינוך)? והיכן שמעתם על משרד התיישבות (יש משרד שיכון)? ומשרד לנושאים אסטרטגיים וגם משרד מודיעין (יש צבא, שב"כ, מוסד ומל"ל)?
6 צפייה בגלריה
משרד המודיעין ניצל 37% מתקציבו ב-2020. למה הוא הוקם?
משרד המודיעין ניצל 37% מתקציבו ב-2020. למה הוא הוקם?
משרד המודיעין ניצל 37% מתקציבו ב-2020. למה הוא הוקם?
אז הנה עוד חידון טריוויה: מיהו סגן השר במשרד (המיותר) לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל? המשרד מיותר עד כדי כך שהשר בו הוא שר הפנים, אריה דרעי, כי לא נמצא צורך למנות שר מיוחד גם למשרד הזה. אה, והנה התשובה לשאלה: כסגן השר במשרד הזה מכהן ח"כ יואב בן-צור מש"ס (מכירים)? אכן מינוי חשוב, שלשכתו עולה למשלם המיסים כשני מיליון שקל בשנה.
במשרד האוצר דורשים זה מכבר לסגור כליל בין תשעה לתריסר משרדי ממשלה, שכל הצורך בהם נובע מחלוקת ג'ובים שהמציאו ראשי הממשלה בנימין נתניהו (והחליפי) בני גנץ. חלק מהמשרדים כבר הוקמו בממשלות קודמות - ובדיוק מאותה הסיבה. אז למה קיימים משרדים הזויים כמו משרד המים וההשכלה המשלימה והבמשרד לחיזוק וקידום קהילתי, ולמה צריך את משרד הדיגיטל?
6 צפייה בגלריה
ח"כ אורלי לוי אבקסיס
ח"כ אורלי לוי אבקסיס
הוקמו בשביל הג'ובים. אורלי לוי אבקסיס, השרה במשרד לחיזוק וקידום קהילתי
(צילום: אבי מועלם)
ממשלת הענק הבלתי מתפקדת הזאת היא ממש לעג לרש לקופה הציבורית. מחיר תשעה המשרדים המיותרים, שדורש משרד האוצר לסגור בהקדם, הוא 1.67 מיליארד שקל, לפי נתוני משרד האוצר, שפורסמו בסוף חודש דצמבר האחרון ב-ynet.
במשרד האוצר מנסים כבר שנים רבות להביא לסגירת משרדי ממשלה מיותרים, שרוב פעילותם היא בסמכויות שהועברו אליהם ממשרדים קיימים והם נחוצים אך ורק כדי "ליצור ג'ובים", כהגדרת בכירים במשרד האוצר, שתפקידו לשמור על כספי משלמי המיסים מבזבוזים.

במקום להתגושש בהאשמות אישיות, אולי יואילו בטובם - פחות מחודש מיום הבחירות - ראשי המפלגות המבקשים להתמנות לראש ממשלת ישראל, להתחייב בפנינו לסגור את המשרדים המיותרים. מי מהם יכריז ראשון, כי בכוונתו לחזור לממשלות שיאכלסו 18 שרים לכל היותר ושכמותן היו נהוגות בישראל לפני שהחלה השתוללות מינויי שרים ללא תיק והקמת משרדים שאין שום צורך בהם? חוץ מהצורך לג'ובים כמובן.
הבה נראה מי ירים את הכפפה ויודיע כבר עכשיו, לפני הבחירות, כי הוא יסגור את שלל המשרדים שכל תחומי עיסוקם מצויים במשרדים אחרים או לא נדרשים כלל ושעולים למשלמי המיסים מיליארדי שקלים בקדנציה שלמה.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
מי ירים את הכפפה? בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: דני שום טוב, דוברות הכנסת)

ואלו הם המשרדים המיותרים:

משרד הדיגיטל הלאומי (שהוקם כדי שדוד אמסלם יהיה שר), המשרד לחיזוק וקידום קהילתי (שרק השבוע, חודש לפני הבחירות וסגירתו הצפויה, בוצעו בו מינויים על ידי השרה אורלי לוי-אבקסיס), המשרד להשכלה הגבוהה והמשלימה (שהשר שלו, זאב אלקין, כבר הספיק להחליף מפלגה למרות שהמשרד הומצא עבורו), משרד משאבי המים (גם הוא היה של אלקין), המשרד לירושלים ומורשת, משרד התפוצות, המשרד לנושאים אסטרטגיים, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד ההתיישבות, המשרד לפיתוח הפריפריה ומשרד המודיעין.
נשמח לשמוע את תגובתם להצעות האוצר של הקוראים נתניהו, סער, בנט ולפיד.