הפוליטיקאים מתקוטטים – ומי שמשלמים על כך מחיר כבד הם החולים שממתינים לתרופות שנועדו לשפר את איכות חייהם ואף להציל חיים.
לפני שבועיים אושרו המלצות ועדת סל התרופות לשנת 2021, אבל על מנת לממש את ההמלצות יש צורך באישור הממשלה לצורך תקצוב התרופות לקופות החולים. הוועדה, שבראשה עמד פרופ' שוקי שמר, הגישה את ההמלצות במועד בתום עבודה יסודית ומאומצת, אבל על אף שהובטח כי הן יאושרו בתוך ימים בודדים – הממשלה טרם טרחה לאשר אותן.
הסיבה לעיכוב: שר האוצר ישראל כץ (ליכוד) מאשים את שר הביטחון בני גנץ (כחול לבן) בתקיעת המהלך, ואילו גנץ מאשים את השר דוד אמסלם (ליכוד) בכך שהוא לא מאפשר את כינוס ועדת השרים לענייני חקיקה הנחוצה לצורך הבאת הסל לאישור בישיבת הממשלה.
בכל מקרה, התוצאה עגומה: כ־170 אלף החולים שמחכים ל־117 התרופות והטכנולוגיות החדשות נאלצים להמשיך לחכות. וזאת על אף שהשנה התוספת התקציבית שעמדה לרשות ועדת הסל הייתה נמוכה בהרבה מהציפיות - 50 מיליון שקל בלבד, שנוספו לתקציב של 500 מיליון שקל כפי שהיה בשנה שעברה.
אחת החולות שמחכות לממשלה היא אור מושקוביץ בת ה-17 מקריית־שמונה, שחולה באנדומטריוזיס וזקוקה לתרופה אוריליסה. "הייתי יכולה לקבל את התרופה שלי כבר עכשיו אם לא היו מתמהמהים", היא מספרת. "בינתיים אני ממשיכה לסבול, כשאני יודעת שהתרופה מאוד יכולה לעזור למצב שלי. להבין שאני לא מקבלת תרופה רק בגלל עניינים פוליטיים זה מאכזב ומתסכל נורא. קשה לחיות ככה. אני בקושי יכולה לתפקד. חשוב להבין שיש אנשים שבאמת מחכים לתרופות האלו, ואני ביניהם".
2 צפייה בגלריה
אור מושקוביץ
אור מושקוביץ
אור מושקוביץ. "בקושי יכולה לתפקד. מחכה לתרופה"
מי שמצטרף לטענות הוא שמוליק בן יעקב, ממובילי "פורום 5 מיליארד לבריאות", שהוקם על מנת לשנות את מדיניות הייבוש התקציבי במערכת הבריאות. "ביד אחת הממשלה מתהדרת בהצלת חייהם של חולי קורונה, וביד השנייה היא כבר שבועיים מונעת ממאות אלפי חולים תרופות חיוניות ומצילות חיים", הוא אומר. "באופן תמוה כבר שלוש פעמים אישור סל התרופות ירד במכוון מסדר יומה של הממשלה.
למעשה, זוהי הפעם הראשונה שממשלה מעכבת את מימוש המלצות ועדת סל התרופות, שבעבר אושרו באופן מיידי לאחר אישור מועצת הבריאות. זוהי דחייה חמורה שעלולה לעלות בחייהם של חולים רבים. איך ייתכן שהממשלה מצאה זמן לדון בישיבתה האחרונה במינויים פוליטיים והסירה מסדר יומה אישורם של מאות תרופות וטכנולוגיות חיוניות ביותר המיועדות לחולי סרטן, לב, סוכרת וחולים במחלות קשות? אנו דורשים מראש הממשלה נתניהו לכנס את הממשלה לדיון חירום עוד היום ולאשר את המלצות ועדת סל התרופות, מדובר בחיי אדם. כמו כן, אנו דורשים להוסיף לסל 80 מיליון שקל שהמדינה חסכה על גב החולים, שכן מתקציב שנתי של 550 מיליון שקל לכל 2021 ינוצלו בפועל רק כ־470 מיליון שקל בגלל העיכוב באישור".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המלצות ועדת הסל צריכות להיות מוצגות לממשלה, וזה יקרה בקרוב". ואילו שר האוצר כץ מסר: "העובדה שבני גנץ מונע מהממשלה לאשר את תקציב סל התרופות עבור חולים במצב קשה ואנוש הזקוקים לטיפולים דחופים היא שפל חדש בתולדות החיים הציבוריים בישראל ושום תירוץ לא יחפה על זה. מי שמתנהג בכזאת אטימות לא ראוי להיות איש ציבור".
‏בכחול לבן הגיבו להאשמה בתקיפות. ״ישראל, אתה שקרן", נמסר מהמפלגה, "לא פנית אלינו בנושא סל התרופות, שנשמח לקדם בממשלה. אחרי שמנעת מאזרחי ישראל תקציב - אתה עושה סיבוב פוליטי על החלשים ביותר בחברה. איך אתה מסתכל על עצמך במראה?״