השוטר אמיר רז קשר את הילדים באמצעות חבל על כיסאות, חנק את אשתו ואז - תוך כדי מאבק, כשהיא מתחננת על חייה - ירה בה כדור אחד בירך ואחר כך בראשה. המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה הבוקר (חמישי) לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד אמיר רז בן ה-33, שנאשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב (32), אם לארבעה, ביישוב נעלה שבבנימין בתחילת החודש. כתב האישום נגדו כולל רצח בנסיבות מחמירות, תקיפת קטין או חסר ישע בידי אחראי והתעללות בקטין או חסר ישע בידי אחראי. מעצרו של רז הוארך עד תום ההליכים. אחותה של דיאנה, הקריאה הצהרה בתום הדיון, שבו נכחו גם הוריה. "מאחלת לרוצח הנתעב שיירקב בכלא ולא יראה אור יום עד יומו האחרון", אמרה האחות.
12 צפייה בגלריה
אמיר רז, דיאנה דדבייב ז"ל
אמיר רז, דיאנה דדבייב ז"ל
אמיר רז, דיאנה דדבייב ז"ל
(צילום: שחר גולדשטיין)
12 צפייה בגלריה
אמיר רז
אמיר רז
רז השתתף בדיון בשיחת ועידה
(צילום: יריב כץ)
12 צפייה בגלריה
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בבית המשפט
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בבית המשפט
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בבית המשפט
(צילום: שחר גולדשטיין)
12 צפייה בגלריה
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בבית המשפט
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)

נציגת הפרקליטות בדיון אמרה כי עד כה לא נמצאה אינדיקציה לרקע נפשי אצל רז אך הוא הופנה להסתכלות פסיכיאטרית.
עו"ד תמי קלנברג, שמייצגת את משפחתה של דיאנה דדבייב מטעם תכנית סנ"ה (סיוע למשפחות נפגעי המתה) של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים אמרה כי "המשפחה עדיין המומה וכואבת". לדבריה, "נפגשנו עם נציגי המחלקה לחקירות שוטרים טרם הגשת האישום והמשפחה שמעה מהם על פרטי כתב האישום המגולל את הנורא מכל. אנו נוודא כי קולה של המשפחה ושל דיאנה ז"ל יישמע במהלך המשפט ונדאג לייצוגם לאורך ההליך המשפטי".
הרצח אירע ביום שישי, 5 בפברואר. הדיווח הראשוני התקבל במוקד מד"א בסביבות השעה 15:43. חובשים שהוזעקו לזירה דיווחו על אישה ללא סימני חיים וקבעו את מותה במקום.
מכתב האישום עלה כי ביולי האחרון חלה התערערות במערכת היחסים של השניים, ורז עזב את ביתם למשך שלושה שבועות. לאחר מכן, שב הביתה בהחלטה משותפת של בני הזוג.
12 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
צוותים בזירת הרצח
(צילום: נדב אבס)
ביום הרצח, יום שישי בשעות הבוקר, החל ויכוח מילולי בין בני הזוג, בעקבות חשד של דדבייב כי רז בוגד בה. בזמן הוויכוח שפכה דדבייב על רז כוס קפה פושר. בשלב זה, עלה רז לחדרם כדי להחליף את בגדיו והוציא מהכספת בחדר הארונות את אקדחו האישי מסוג גלוק, שנשא מתוקף תפקידו, ושם אותו בנרתיק ייעודי על מותנו.
הוויכוח בין השניים המשיך, רז יצא מהבית ולאחריו גם דדבייב. כשהשניים חזרו הוויכוח ניצת מחדש. מכתב האישום עלה כי בשלב זה גמלה בליבו של רז ההחלטה להמית את דדבייב.
12 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת הרצח
(צילום: נדב אבס)
רז הוציא חבל באורך 8.20 מטרים, קרא לילדיהם והושיב את שלושת הגדולים על כסאות בסלון כדי לקשור אותם, בעוד שהתינוק ישב בכיסא אוכל צמוד אליהם. רז לקח סכין מטבח עם להב מחודד באורך 20 סנטימטרים והניח על שולחן פינת האוכל. כשדדבייב הבחינה בילדים על הכיסאות היא צעקה לעבר רז והוא החל להכות אותה לעיניהם. הוא תפס אותה בחולצתה באזור הצוואר בשתי ידיו, משך לכיוון דלת הכניסה, הצמיד את ידו לצווארה וחנק בחוזקה.
בזמן המאבק דדבייב צעקה לילדה בת ה-7 לקרוא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות כדי להגיע לשכנה ולסייע לאמה, אך רז משך אותה בידה, הפיל על המדרגות וגרם לה לחבלות. דדבייב שחששה לחייה ניסתה לפתוח את הדלת כדי לברוח, אך רז מנע ממנה, לקח את סכין המטבח ודקר אותה שתי דקירות בירך. דדבייב המשיכה להיאבק, ניסתה לקחת את הסכין, ובשלב זה רז הוציא את האקדח מתוך הנרתיק ולעיני ילדיהם, תוך שדדבייב מתחננת על חייה, ירה כדור בירך ולראשה.
אחרי הירי רז צעק לעבר הילדים: "יש! עכשיו אין אמא". לאחר מכן רז שחרר את הילדים ובזמן שעלו למעלה לקומה השנייה אחת הבנות שאלה אותו אם בכוונתו להרוג גם אותם.
12 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
היישוב נעלה, דקות אחרי הרצח
(צילום: נדב אבס)
לאחר מכן, התקשר רז לאמו ולמפקדו וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם. כשאמו הגיעה למקום, סייע לה לחנות את הרכב ולהתקין את כיסא התינוק בתוכו - מה שהעיד על קור רוחו. רק כעבור כשעה וחצי מהירי, כשהגיע מפקדו של רז, המפקד התקשר למוקד 100 ודיווח על הרצח.
בחקירתו במחלקה לחקירות שוטרים הודה רז ברצח, ואף בוצע שחזור של המעשה בבית. בהמשך שינה את גרסתו ובחקירה מאוחרת טען כי פעל מתוך הגנה עצמית.
12 צפייה בגלריה
האזכרה שארגנו נשים בישוב מול בית משפחת רז
האזכרה שארגנו נשים בישוב מול בית משפחת רז
אזכרה מול ביתה של דיאנה דדבייב
(צילום: נדב אבס)

בתום הדיון בבית המשפט אחותה הצעירה של דדבייב מסרה הצהרה. "יצאנו עכשיו מהקראת כתב האישום והייתי רוצה להקריא משהו לאחותי ועל הטירוף שאנחנו עוברים", אמרה האחות. "דיאנה אחותי האהובה והגדולה, שתמיד תמכה בי וייעצה לי, עם נפש טובה שנתנה עזרה לכל העולם, תמיד לימדה אותנו שיח ותקשורת גם כשקשה. הרוצח עשה בדיוק ההפך. הוא רצח אותך באכזריות תוך כדי התעללות מזעזעת בך ובילדים שלך".
"הוא זרע הרס, רצח וגדע משפחה שלמה", הוסיפה. "גדע ברוע מעגל אהבה שאותו יצרה והעניקה לרבים. רצח בקור רוח מתועב, שלף את הנשק המשטרתי וירה לאחותי כדור בראש, לא היה אכפת לו מהילדים - מהצלקות אי אפשר לרפא בשום צורה".
12 צפייה בגלריה
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בבית המשפט
בני משפחתה של דיאנה ז"ל בבית המשפט
מריאנה בדיון בבית המשפט
(צילום: שחר גולדשטיין)
12 צפייה בגלריה
מריאנה, אחותה של דיאנה דדבייב ז"ל
מריאנה, אחותה של דיאנה דדבייב ז"ל
מריאנה מוסרת את ההצהרה
(צילום: שחר גולדשטיין)
"היום הזה קשה לכל המשפחה ואני מאמינה שגם לכל המדינה", לדברי האחות. "אנחנו מגיעים לבתי משפט, רואים אותו - הוא חי והיא מתה. המעשים המתועבים נחשפים אט אט ומדי פעם הרוצח ממציא עוד תירוץ עלוב כדי להקל על עונשו. אנחנו כאובים בצורה שלא ניתן לתאר. הילדים בבית, בוכים ומתגעגעים אלייך עד אין קץ. אני מבטיחה שנעשה הכול, אנחנו חיים בשביל הילדים האלה עכשיו, אנחנו נתחזק כדי לתת להם את כל האושר שקיים. הרוצח הנתעב רצח את אחותי סמוך לילדיה. אני מאחלת לו שיירקב בכלא ולא יראה אור יום עד יומו האחרון".
הפרקליטה נטלי חגי אמרה בתום הדיון כי "בכתב האישום ניתן לראות מסכת של אלימות ביום האירוע שמתחיל בחניקה, נמשכת בדקירות ומסתיימת בשתי יריות, כשהירי הקטלני הוא בסופו של דבר בראש". חגי הוסיפה כי "ניתן לראות מכתב האישום שהנאשם מאוד חדור מטרה, גם כשיש איזשהו ניסיון של המנוחה להימלט מהדלת הוא מונע את זה, גם כשיש ניסיון של אחת מבנותיו לסייע לאמה, גם את הניסיון הזה הוא מסכל".
לדבריה, "כתב האישום מייחס גם עבירות התתעללות כלפי הקטינים ותקיפה כלפי אחת מהקטינות. דיאנה השאירה אחריה ארבעה ילדים רכים בשנים שלצערי לא רק ייאלצו להתמודד עם התוצאות הקטלניות וההרסניות של מעשה הרצח שביצע לכאורה הנאשם אלא גם הם נאלצו לצפות במעשה הרצח עצמו, הם נאלצו לשמוע את אמם מתחננת על חייה. כל זה כשהם קשורים, על ידי חבל שהוא הכין מבעוד מועד. לאחר אירוע הרצח הנאשם מגלה קור רוח כמעט בלתי נתפס. למעלה משעה מדובר במי שמתפקד ועושה מספר פעולות בזו אחר זו. כמובן שיחד עם כתב האישום הוגשה בקשה לעצור אותו עד תום ההליכים".
12 צפייה בגלריה
מריאנה ודיאנה ז״ל בפעם האחרונה שנפגשו
מריאנה ודיאנה ז״ל בפעם האחרונה שנפגשו
מריאנה ודיאנה ז״ל בפעם האחרונה שנפגשו
עו"ד משה אלון המייצג את רז אמר כי "ביקשתי לשלוח את הנאשם לבדיקה פסיכיאטרית. נקבל את ממצאיה, אקבל את חומר החקירה. ראיתי את כתב האישום, אני עדיין לא יכול להגיב עליו ולומר מה יש ומה אין מבחינה ראייתית כי החומר עדיין לא אצלי. נעבור עליו, נלמד את החומרים ונוכל למסור תגובה בהתאם לאחר שנקבל לידינו גם את תוצאות הבדיקה הפסיכיאטרית".
אלון הוסיף כי "הלקוח מביע צער מראשית הדרך, הוא מביע צער רב על מותה של דיאנה ז"ל. גם אני מוסר את תנחומיי למשפחות. חשוב לציין שכתב האישום אכן חמור אך עדיין אני לא יכול להתייחס למה שנכתב בו כי לא תמיד הממצאים הולמים את החשדות ולכן נוכל להגיב בהמשך לעומק".
12 צפייה בגלריה
עו"ד משה אלון
עו"ד משה אלון
עו"ד משה אלון המייצג את אמיר רז בדיון קודם בפרשה
(צילום: מוטי קמחי)
לשאלה אם רז עדיין דבק בטענת ההגנה העצמית ענה עו"ד אלון כי "ככל שידוע לי הוא עדיין דבק בה. אצטרך לראות את החומרים ולשוחח איתו לאור כתב האישום". כמו כן, התייחס לבקשה לשלוח את רז להסתכלות פסיכיאטרית ואמר כי "הטענה שהייתה מהיום הראשון, שיש פה מצב נפשי שצריך לבדוק לעומק ולראות אם אכן קיימת איזו בעיה נפשית, פוסט טראומה או כל דבר כזה או אחר שיכול להעיד על ההלך הנפשי שחשוב ביותר בעבירות כאלו".
ב-14 השנים האחרונות עבדה דיאנה כמנטורית לזוגיות. בעבר סיפרה שהייתה ב"מערכת יחסים מאמללת", אך חייה עברו מהפך לאחר שיישמה את אשר למדה כחלק מהמקצוע. "הייתי פגועה ושבורה עם הערכה עצמית נמוכה ביותר, אך עם כל הפחד החלטתי לסיים אותה", סיפרה בעבר.
באחד מהפוסטים שלה בפייסבוק היא כתבה: "את כל לימודיי יישמתי בחיי האישים והיום אני נשואה לגבר מדהים, ואמא טרייה". באותו פוסט, שבו תיארה כיצד אזרה אומץ לצאת ממערכת היחסים הפוגענית שהייתה בה בעבר, היא הוסיפה: "אני עוזרת לנשים רבות לצאת מפחדים וחסמים, למשוך אליהן את הגבר האידיאלי ללא פשרות, לצאת ממערכות יחסים מאמללות ולהגיע לזוגיות בריאה ומאושרת".
אם אישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560, או התקשרו בעצמכם. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית.