למרות שבילדותו נושא השילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים היה רק בחיתוליו, סער בוכבינדר (27) מאשדוד שולב במסגרות חברתיות שונות בעיר מגוריו, בזכות אמו, עמית, שהאמינה שהשילוב הוא הדגל שאותו צריך להרים, ורק באמצעותו סער, ורבים אחרים כמוהו, יוכלו בעתיד לנהל חיים עצמאיים בקהילה. "יש לי הרבה חברים וקבוצות ואני שמח שהצלחתי להיות חלק מהאמנים ומהספורטאים בעיר שלי", מספר סער.
4 צפייה בגלריה
סער בוכבינדר
סער בוכבינדר
סער בוכבינדר ואמו עמית בוכבינדר
סער אובחן על הרצף האוטיסטי קצת לפני גיל שנתיים, כשמסגרות מותאמות כמעט ולא היו בנמצא, ובמהלך שנות ביה"ס היסודי והתיכון הוא למד בבתי ספר לחינוך מיוחד לתלמידים עם אוטיזם בתל-אביב. ביסודי הוא שולב בבית ספר רגיל עם ליווי צמוד בשיעורי מתמטיקה ואנגלית ולאחר מכן בתיכון, שולב יומיים בשבוע במסגרת בית הספר הדמוקרטי ביפו.
בואו להכיר אנשים עם ובלי צרכים נוספים במסגרת אירועי "פברואר יוצא מן הכלל":
סער לא חווה שילוב של ממש בתקופת ילדותו כי את שנות הלימודים הוא בילה רחוק מאשדוד עיר מגוריו. לאמו עמית היה חשוב לאפשר לו להשתלב בקהילה שלו והיא נכנסה לזה במלוא המרץ, עברה שינוי מקצועי, והפכה מעיתונאית לרכזת של תוכנית "קהילה נגישה" באשדוד. "זה חלק מהתפיסה שלי, שיש צורך עז בהנגשת הקהילה עבור הבן שלי ועבור אחרים, רק כך הם יוכלו לממש את עצמם", היא מספרת.
סער, כיצד השילוב תרם לך? "בלי השילוב, לא הייתי יכול לעשות את כל מה שאני אוהב, והייתי נשאר לבד בבית. אמא עזרה לי להצטרף לקבוצות חברתיות, ולקבוצות של ספורט ולקבוצה של אמנים – זה ממש עזר לי לעשות דברים כמו כולם. יש לי חברים והרבה פעילויות".
איזה דברים עשית בזכות השילוב? "אני משתתף בשלוש קבוצות חברתיות, למדתי לנסוע בתחבורה ציבורית לבד לכל מקום, אני משתתף בחוגים, לומד באוניברסיטה, יוצא לבילויים, עושה ספורט, מנגן, מצייר, כל מה שאני אוהב ורוצה לעשות, כמו כולם. בנוסף, עשיתי גם שירות לאומי וגם צבא".
4 צפייה בגלריה
סער בוכבינדר
סער בוכבינדר
סער בוכבינדר וחברתו לי גיא רון. צילום: עמית וולפמן
לאחר הלימודים בבית ספר לחינוך מיוחד, שם למד עד גיל 21, התנדב סער במשך שנתיים בשירות הלאומי, במסגרתו שירת שנה אחת במסגרת הרווחה כמי שמפעיל שירה בציבור בכיתות במרכז יום של אנשים עם מוגבלות מורכבת, ולאחריה שנה נוספת כאחראי חדר אוכל בבית ספר מפתן. עם זאת, הרצון ללבוש מדים ולהיות חייל, לא פסק, והוא התעקש לעבור גם את החלק הזה בהצלחה.
איך היה השירות הצבאי שלך?
"אחותי הגדולה הייתה בצבא וגם אני רציתי ללבוש מדים כמוה, אז הצטרפתי לתוכנית 'שווים במדים' ודרכם הגעתי להתנדב בחיל האוויר בבסיס חצור במשך שלוש וחצי שנים במחלקת צ.ב.ה (ציוד, בטיחות והצלה) ושם הרכבתי את הקסדות ומסכות החמצן של הטייסים שלנו. בטקס השחרור שלי, המפקד שלי נתן לי במתנה קסדת טייסים שאני הרכבתי".
השילוב במסגרות חברתיות ובצבא, תרם לחייו של סער באופן משמעותי. כיום הוא מתנהל באופן עצמאי לחלוטין, מתגורר בדיור נתמך, כבר שמונה שנים הוא בזוגיות עם חברתו לי גיא רון, שאותה הכיר בקבוצה חברתית בתל-אביב. בנוסף, סער משתתף בקבוצת השווים שלו כבר למעלה מ-13 שנה, הוא פעיל כאמן וספורטאי באשדוד, ולמעשה עושה הכל כמו כולם, עד כדי כך שאמו מספרת שהם מתייחסים אחרת להגדרה של "אנשים עם צרכים מיוחדים" ופשוט קוראים לזה "אנשים עם צרכים נוספים", כי הרי לאנשים עם מוגבלות יש צרכים בדיוק כמו כולם – הם רוצים אהבה, מימוש עצמי, מקצוע, תחביבים, דיור, בילויים – רק שהם צריכים גם דברים נוספים.
4 צפייה בגלריה
סער בוכבינדר
סער בוכבינדר
סער בוכבינדר ועמק עמרמי "בגובה העיניים". צילום: פבל טולצ'ינסקי
איך ההרגשה להיות חלק מכל כך הרבה דברים שקורים בעיר שלך? "ממש כיף לי, אני עושה הרבה דברים ולא משעמם לי. אני חבר באגודת אמני אשדוד ואני מציג דרכה ציורים שלי בתערוכות קבוצתיות. אני עוזר מאמן בקבוצה שבה מתאמנים אנשים עם ובלי צרכים נוספים – ואני גם מופיע בערבי שירה בציבור 'תושווים שרים' שבהם מופיעים יחד אנשים עם ובלי צרכים נוספים, לפני הקורונה היו לנו ארבעה מופעים ובקורונה עשינו הופעות בפייסבוק לייב".
עמית, אמו של סער מוסיפה: "ככל שיש יותר מקומות בקהילה בהם מתקיים שילוב של אנשים עם וללא צרכים נוספים, כך אדם עם הצרכים הנוספים הופך יותר מעורב בקהילה שבה הוא חי, והופך להיות חלק בלתי נפרד ממנה, וגם הקהילה מקבלת אותו כחלק בלתי נפרד".
במקהלה המשולבת "מעבר לקול" שבה סער משתתף שרים יחד זמרים עם וללא מוגבלות, ולומדים בין היתר פיתוח קול, משתתפים בהופעות מקצועיות ומפיקים קליפים.
צפו בסער וחבריו במקהלה המשולבת "מעבר לקול":
סער, שכבר מילדות ניכר בו הכישרון המיוחד לאמנות ומוזיקה, הוא בעל נפש של אמן, שמצייר באופן ייחודי ומביא את עולמו הפנימי לציוריו. הוא קרא תווים עוד לפני שלמד לקרוא את הא"ב, מגיל שמונה הוא כבר מנגן על פסנתר, בעיקר מוזיקה קלאסית, גם בהופעות וקונצרטים. בשנים האחרונות סער התחיל ללמוד גם ליווי והרמוניות, הוא מתופף ולומד לנגן על גיטרה חשמלית.
מה עשית אחרי השחרור מהצבא? "רציתי להמשיך וללמוד מוזיקה ולפני כמה חודשים כשסיימתי את הצבא הצטרפתי לתכנית 'כלים שלובים' ללימודי מוזיקה בבר-אילן. אני אוהב מאוד לנגן, וככה גם הכרתי את עמק עמרמי, ויחד הקמנו את הצמד 'בגובה העיניים', אני מלווה את עמק בהופעות והוא שר".
עמית מרחיבה: "כבר בבית הספר זיהו את נקודות החוזק שלו בתחום האמנות, והוא היה התלמיד הראשון מהחינוך המיוחד שניגש לבגרות רגילה של חמש יחידות במוזיקה, אותה עבר בהצלחה בציון של 100, כמעט ללא הקלות".
"גם החיבור עם עמק הוא תוצאה של השילוב וכחלק מהפעילות המשותפת שלהם, הם מקיימים מופעי הסברה על נגישות השירות באופן מוזיקלי, בו הם משלבים את התוכן וגם מספרים את הסיפור האישי שלהם, בשילוב מופע שירים מוכרים ואהובים", היא מוסיפה.
צפו בהופעה של הצמד "בגובה העיניים" - סער בוכבינדר ועמק עמרמי:
איך ההרגשה להיות אמן מצליח ומוכשר?
"זה כיף, אני מאוד אוהב גם לצייר וגם לנגן. לפני ארבע שנים הציגו תערוכת יחיד שלי באשדוד, וככה גם הצטרפתי לאגודת אמני אשדוד ואחר-כך הייתה לי עוד תערוכת יחיד, שבה גם עשיתי לקהל סיור בתערוכה עם הסברים שלי".
צפו בסער מדבר ושר "תתארו לכם עולם בלי קורונה":

ספורטאי עילית, עם ליווי

סער לא עוצר שם, הוא גם ספורטאי עילית של ממש, שכבר השתתף במרתונים וטריאתלונים בארץ וגם בחו"ל, הוא גולש גלים ומשמש גם כעוזר מאמן ספורט בקהילה. הדבר היחיד שנדרש לו, כאדם עם מגבלה, הוא ליווי, ובזכות נגישות השירות, הוא זכאי למלווה שצמוד אליו במרתון, בטריאתלון או בגלישת הגלים.
המלווה בעצם מצטרף אליו לפעילות ונמצא שם עבורו במידה וסער יצטרך תמיכה ברמה הרגשית או כדי לוודא שאינו מתבלבל או נלחץ. הכניסה שלו לתחום הספורטיבי אף היא נובעת מיוזמות שילוב, מפני שגם שם האימונים היו משולבים, לאנשים עם ובלי מוגבלות.
4 צפייה בגלריה
סער בוכבינדר
סער בוכבינדר
סער בוכבינדר גולש גלים. צילום: ירון קליין
"אני מאוד אוהב לגלוש ואני שמח שאני יכול לעשות גם את זה. הצטרפתי לקבוצה מיוחדת לאנשים עם מוגבלות שפתח עדי קלנג - אלוף העולם בגלישת גלים - והיום אני כבר גולש עם כולם. אני מאוד אוהב ספורט וכושר וגם בקורונה המשכתי להתאמן מסביב לבית, ואני מתכונן עכשיו למרתון הבא", משתף סער.
איזה עוד תחביבים יש לך?
"ריקודים סלוניים. למדתי בסטודיו יחד עם חברה שלי ואנחנו מאוד אוהבים לרקוד יחד".
  • החודש מציינים בחברה למתנ"סים הארצית את אירועי "פברואר יוצא מן הכלל", המעודדים את הציבור להשתתף באירועים ובפעילויות במרכזים הקהילתיים של החברה, במטרה לקדם השתלבות, נגישות, היכרות ושותפות עם ילדים, בוגרים ומבוגרים עם מוגבלות בקהילותיהם. במסגרת האירועים מתקיימים אירועי ספורט, תרבות ואמנות משולבים, הרצאות, מעגלי שיח, משחקים, תערוכות ועוד. כל האירועים מתקיימים בהתאם להנחיות משרד הבריאות והתו הסגול, חלקם באמצעים וירטואליים וחלקם במפגשים פרונטליים מצומצמים. למידע על האירועים הקרובים לאזור מגוריכם לחצו כאן.