ראשי רשויות בחברה הערבית הביעו ספקנות באשר ליעילותה של התוכנית בהיקף 150 מיליון שקלים לחיזוק יישובים בחברה הערבית ולצמצום הפשיעה, שהממשלה אישרה פה אחד אתמול (שני). כמה מהם האשימו את נתניהו בניסיון לגייס תמיכה בבחירות ואמרו כי "התקציב לא יביא לפתרונות".
במסגרת התוכנית, יורחבו חמש תחנות משטרה חדשות וקיימות, שתי תחנות כיבוי אש, בניית מבנים רב-תכליתיים לשירותים קהילתיים ביישובים הערביים, וכן הקמת יחידה מיוחדת במשטרת ישראל שתכליתה מאבק בפשיעה במגזר הערבי.
5 צפייה בגלריה
שוטרים מכוונים נשק למפגינים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
שוטרים מכוונים נשק למפגינים בהפגנה נגד האלימות באום אל פחם
נשקים שלופים מול מפגינים באום אל פחם
(צילום: עלי אלקאעוד, "מוטני 48")
5 צפייה בגלריה
ההפגנה מול בית המשפט השלום בחיפה
ההפגנה מול בית המשפט השלום בחיפה
שוטרים בהפגנה מול בית המשפט בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
דבריהם של ראשי הרשויות מגיעים על רקע האלימות המשטרתית באום אל-פחם בהפגנה נגד הפשיעה במגזר הערבי שהתקיימה ביום שישי האחרון, שבה תועדו שוטרים כשהם מתעמתים עם מוחים.
ראשי הרשויות הוסיפו: התיעודים היו קשים. שוטרים התנהגו באלימות ללא שום צורך. נכון שבמשטרה אמרו שמפגינים זרקו אבנים, אבל לפי התיעוד הראשון שפורסם - השוטרים הם אלה שהחלו בפיזור אלים. אפילו מח"ש פתחה בחקירה ללא שום תלונה והכול בעקבות הסרטונים".
גם במשטרה היה מי שקרא לבדק בית. "במחוז חוף טעו טעות חמורה ביום שישי", אמרו גורמים בכירים במשטרת ישראל. "הם לא היו צריכים לחסום את המפגינים, אלא לאפשר את ההפגנה ולחסום את כביש 65 למשך חצי שעה כפי שנעשה בשבועות קודמים. יש להעניש כל שוטר שהכה ללא סיבה ואף לפטר אותו. למה המפכ"ל והשר לביטחון פנים שותקים על אלימות משטרתית?".
5 צפייה בגלריה
ההפגנה מול בית המשפט השלום בחיפה
ההפגנה מול בית המשפט השלום בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדברי גורמי המשטרה הבכירים, "התנהגות כזו פוגעת בכל משטרת ישראל. אנחנו יכולים להבין את הסבל של האזרחים הערבים לנוכח האלימות והפשיעה וכל אדם - לא משנה אם הוא ערבי או יהודי - נפגע מכך".
ראש מועצת ג'ת שבמשולש, חאלד גרה, התייחס לתוכנית הממשלתית: "התוכנית היא זלזול בכל החברה הערבית. נתניהו רק עושה פרסומת על חשבון החברה הערבית. הממשלה הנוכחית משחקת ברגשות של האזרחים והדרך הזו לא תעבוד עלינו. די לזלזל בנו. 150 מיליון לא יעשו כלום. הם לטובת פתיחת תחנות משטרה וכיבוי אש ולא ללחימה בפשיעה והרציחות. הממשלה פוגעת בנו".

"התקציב לא תורם דבר לחברה הערבית, הכול דיבורים באוויר"

ראש העיר קלנסווה, עבד אלבאסט סלאמה, אמר: "מי שעוקב אחרי נתניהו רואה שהוא פעם רוצה ערבים ופעם הולך עם פרצוף כאילו הוא בעד ערבים. התקציב שמדברים עליו לא תורם דבר לחברה הערבית. הכול דיבורים באוויר. אחרי הבחירות נראה איך מטפלים בפשיעה. אני לא סומך על דבריו של נתניהו. אנחנו לא צריכים כסף, אלא פתרון אמיתי לאלימות. בקלנסווה אין יום שעובר בלי ירי - אך ללא מעצרים. פניתי למשטרה וביקשתי לקבל את שמות היורים כדי לשוחח עמם - אבל אין להם כלום".
"איפה היה נתניהו כל השנים, כשנרצחו מאות אנשים? הוא לא אמר מילה. במקום שידבר על תקציב, עליו להקפיד שהמשטרה תעשה את עבודתה. כמו שתופסים רוצחים בחברה היהודית תוך שעות - יכולים לתפוס אותם גם אצלנו מהר. כנראה שלא מעוניינים. תפסיקו להבטיח הבטחות לטובת הבחירות. נמאס לנו".
5 צפייה בגלריה
ראשי הערים מוחים: "איפה היה כל השנים?"
ראשי הערים מוחים: "איפה היה כל השנים?"
ראשי הערים מוחים: "איפה היה כל השנים?"
ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מנסור מסארוה, אמר מצידו: "נברך על כל תוכנית ממשית אשר תביא למיגור הפשיעה במגזר". הוא הוסיף כי "יש להצר על כך שהמנהיגות הערבית לא הייתה שותפה לתוכנית. מקריאת ההודעות לתקשורת ניתן לראות שהתוכנית לא כוללת משאבים לחינוך ולשעות הפנאי לדור הצעיר. הקמת תחנות משטרה היא דבר חשוב, אך היא לא הפתרון למאבק בפשיעה. הממשלה צריכה להפנים שמשבר האמון בין אזרחי המדינה הערבים והממסד עמוק מאוד - דבר שמחייב תוכנית כוללת בכל תחומי החיים".
עוד אמר ראש העיר טייבה כי "הגיע הזמן שהממשלה תפנים שככל שהיא לא תטפל באופן מיידי בארגוני הפשיעה והתושבים הערבים לא יחיו בביטחון - הדבר יזלוג גם ליישובים היהודיים, כמו שאפשר לראות בחיפה, ביפו ובדרום הארץ".
ראשי רשויות אחרים מהגליל והצפון אמרו: "ראש הממשלה מנסה לסחוט אותנו באמצעות תקציב מצחיק מאוד. הבעיה הקיימת היא הזלזול של המשטרה שלא עושה כלום כדי להילחם בפשיעה. מה יש לעשות עם כסף כל עוד הנשק מסתובב חופשי? בתקופת בחירות יכולים למכור הרבה דיבורים ואחרי הבחירות ההפקרות תחזור".

זו תוכנית הממשלה

החלטת הממשלה מאמצת את עקרונות הפעולה שגובשו על-ידי צוות מנכ"לים של משרדי הממשלה לטיפול בפשיעה והאלימות שהוקם בהמשך להנחיית ראש הממשלה. עוד נקבע בהחלטה כי המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל יקדמו שני מבצעי איסוף נשק מאורגנים ויבצעו פעילות מבצעית מאומצת לתפיסת אמל"ח בלתי חוקי ביישובי החברה הערבית וכן יוקם צוות בין משרדי לטיפול בכניסת אמל"ח לא חוקי לתוך שטחי ישראל.
כמו כן, כוללת התוכנית קמפיין הסברה נגד אלימות בחברה הערבית בהיקף של כמיליון שקלים מתוך תקציב משרד רה"מ. בנוסף, צוות מקצועי יפעל לקידום תכניות לטיפול באלימות במשפחה שיוטמעו ביישובי החברה הערבית, תוך מתן גמישות ליישובים להתאים את התכניות לצרכים המיוחדים של החברה הערבית ויינקטו פעולות נוספות להעצמת החברה הערבית וחיזוק מנגנונים חברתיים-קהילתיים להתמודדות עם תופעות הפשיעה והאלימות.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ ונתניהו. בירכו על התוכנית
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
התוכנית גובשה לאחר עבודת מטה שקיים מנכ"ל משרד רה"מ בפועל צחי ברוורמן בהתאם להנחיית נתניהו, לצד בקשת נציגי יישובי החברה הערבית לקחת חלק במאמץ למיגור הפשיעה והאלימות ובהמשך לפגישות שקיים בשבועות החולפים רה״מ נתניהו עם ראשי הרשויות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "זוהי בשורה גדולה לחברה הערבית בישראל. אני מודה לשרי הממשלה שאישרו את ההצעה שמטרתה טיפול בתופעות הפשיעה במגזר הערבי וחיזוק תחושת ביטחונם האישי של תושבי היישובים הערביים. זו החלטה חשובה שתתרום רבות לחברה הערבית ותשפר את רמת הביטחון במגזר".
שר הביטחון גנץ בירך גם הוא: "בפגישה עם ראשי הרשויות הערביות הבטחתי שאדאג שההחלטה תעבור - וכך עשיתי. דבר חשוב נוסף הוא שהוספנו הבוקר לתוכנית אלמנט של 'שנת שירות' לאזרחי ישראל הערבים, בכדי להילחם בחוסר המעש בקרב צעירים רבים בחברה הערבית".
פורסם לראשונה: 23:33, 01.03.21