כבר הרבה זמן שלא נצפים במחוזותינו אנשים מפהקים. אותה פעילות משחררת המעידה על עייפות, שבמשך ילדותנו חונכנו להסתיר מאחורי כף היד כאילו היינו נצר למשפחת אצולה בריטית, לא נעלמה לגמרי: היא פשוט מתרחשת מאחורי המסכה. ואכן, עייפנו מהמצב. אנחנו רוצים לראות את הסוף של סאגת הנגיף, לשלוח את הילדים בביטחון למוסדות החינוך בלי לחשוש שיוטל שוב סגר, ללכת לעבודה, לחגוג חגים, לראות הצגות ומופעים, לצאת לחופשות, להתחבק עם היקרים לנו ולפהק בפה פתוח. ככה סתם, לשאוף אוויר. שנה לתוך המגיפה סופסוף נראה שרוחות של תקווה מנשבות מעל שוק הספרים. החנויות מתעוררות מתרדמת החורף שלהן ופתיחת הקניונים מבשרת על שובם של הקונים. החגים שבאופק, במיוחד פסח, מעוררים אופטימיות ותקווה שיקנו פה ספרים כמו לחמניות טריות. או לפחות כמו מצות עם ממרח שוקולד. הנה כמה ספרים שאהבנו מהתקופה האחרונה.
5 צפייה בגלריה
צעד קט
צעד קט
צעד קט
(כריכת הספר)

צעד קט

מאת: איריס אליה כהן | איורים: לילך הברמן | הוצאת פעם | 2021
למרות שכולנו מכירים בחשיבות השירה לפיתוח השפה והוויית העולם אצל פעוטות, ולמרות שגדלנו על שיריהם הנפלאים של מיטב משוררי ארצנו, נדמה שספרי השירה שיוצאים לאור נותרים לרוב בשוליים. לכן מה רבה השמחה כאשר ספר שירים לקטנטנים מצליח לפלס את דרכו אל האור. הסופרת והמשוררת איריס אליה כהן חרזה להפליא שירים קצרים ומתוקים העוסקים בחיי היומיום של הילדים, והצליחה להגיש אותם באריזה חיננית עם טעם של פעם. עם זאת, נוסטלגיה היא לפעמים גם חרב פיפיות, וצריך להישמר ולבדוק היטב שלא נשארו פירורי געגוע על השמלה החדשה.
הספר מעוצב ומאויר בצבעוניות פסטלית מזמינה, וכבר מהכפולה הפותחת משרה אווירה נעימה ולבבית. הוא נפתח ב"שיר שחר" ונסגר ב"שיר ליל" המוצלח, המלווה באיור שמתכתב עם האיור של שיר הסיום בספר "בוא אלי פרפר נחמד" מאת פניה ברגשטיין. בספר ישנם שירים שופעי הומור העוסקים בסדר היום של הקטנטנים, במזג האוויר, במשחקי דמיון ובבובות. רובם בני ארבע שורות בלבד, והם מהדהדים את כתביהן של ברגשטיין, שטקליס, גולדברג ואחרים. לעתים נדמה שהם מסתיימים באמצע ההרפתקה ומשאירים חשק לעוד. דווקא השירים הארוכים יותר מצליחים לגעת ומעוררים רגשות עמוקים, ובטח ישמחו פעוטות העושים צעד קט בעולם השירה (וגם את הוריהם).
שורה לציטוט: "לילה טוב ללבנה, המפהקת בחלון. / לילה טוב לכוכבים, בין ענפי הסיגלון".
מתאים לגילאי 4-1.
5 צפייה בגלריה
הארנבות של חודש אפריל
הארנבות של חודש אפריל
הארנבות של חודש אפריל
(כריכת הספר)

הארנבות של חודש אפריל

מאת: דיויד קליבלנד | איורים: נורית קרלין | מאנגלית: עלמה כהן ורדי | הוצאת אסיה | 2021
ספר מתוק כעוגת גזר, שראה אור בארצות הברית ב-1977 וזכה להצלחה רבה מעבר לים אך מעולם לא תורגם לעברית. במלאת שנתיים לפטירתה של נורית קרלין, קריקטוריסטית ומאיירת מצליחה ילידת הארץ אשר חיה ועבדה בניו יורק, יזמו אחייניותיה, עורכת הספרים עלמה כהן-ורדי והמעצבת עדה ורדי, את הוצאתו לאור גם בארץ ובעברית. כך זכינו גם אנחנו להכיר את הדודה האהובה ולקבל פנינה ספרותית מעיזבונה.
את "הארנבות של חודש אפריל" אפשר לקרוא בכמה רבדים. במובן מסוים, הוא מלמד לספור מאחד עד 30. אך גם העלילה שלו מעניינת, ואף ילד לא יישאר אדיש לספר שנפתח באחד באפריל (הרי ברור שמשהו מפתיע עומד להתרחש). בעמוד השני כבר מתחילה לחלחל אווירה פנטסטית, כאשר הגיבור רוברט הולך ברחוב ומנגן בטובה, ושתי ארנבות רועדות (מפחד? מעוצמת הרעש?) על הדשא הסמוך. וכך ממשיך הסיפור, כשבכל יום קורה דבר אחר לרוברט ולארנבות, שמתרבות לפי ימות החודש והופכות ליותר ויותר מטורללות. כל עמוד בספר הוא למעשה מעין קריקטורה העומדת בפני עצמה, מלאת דמיון והומור. הטקסט נהדר, התרגום קולח, האיורים מרנינים, הירוק מוריק - יופי של ספר.
שורה לציטוט: "בחמישה עשר באפריל אמא של רוברט לקחה אותו לרופא עיניים, כי היא חשבה שהוא רואה דברים. חמישה עשר פציינטים כבר חיכו שם לרופא".
מתאים לגילאי 8-4.
5 צפייה בגלריה
ליבי
ליבי
ליבי
(כריכת הספר)

ליבי, או: מה קרה ביום הכי מעצבן בשנה?

מאת: הדס ליבוביץ׳ | איורים: דניאל פלג | הוצאת הקיבוץ המאוחד | 2021
בספר השלישי בסדרה המצליחה חוזרת ליבי עם הרפתקה סוחפת ומרגשת שמתחילה ביום מעצבן במיוחד, כנראה היום הכי מעצבן בשנה. ניר, הילד שיושב לידה בכיתה, מציק לה בלי הפסקה וברגע אחד היא מתעצבנת כל כך עד שהדברים יוצאים משליטה. אבל אפילו ביום כמו זה, שבו נראה שאף אחד לא באמת מבין אותך, יש הפתעות. הספר מציף בצורה ישירה את נושא ההצקות בבית הספר, המעסיק את הילדים שלנו ביומיום ועלול למרר את חייהם, ומטפל בו בצורה חכמה.
זהירות, ספוילר: אחרי שליבי וניר מוצאים חתלתול בחצר ומטפלים בו לחוד, הם מחליטים להציל אותו יחד. ניר, ליבי וחברתה הטובה גאיה, יוזמים מאבק לטובת הקמת פינת חי בבית הספר, הכולל החתמת ילדים מכל הכיתות על עצומה למנהלת. זהו ספר מאוד ישראלי ואותנטי, וכל ילדה וילד יוכלו להזדהות עם מה שעובר על הגיבורים. מי לא מכיר את ה"מציק" של הכיתה? על מי לא עובר לפעמים יום רע בכיתה והוא חש כי סוף העולם הגיע?
ליבי היא אומנם ילדה קצת "מעופפת" אבל יש לה כוחות נפש והיא יודעת לעמוד על שלה, להקשיב לזולת ולגלות אמפתיה למי שזקוק לכך באותו הרגע, בין אם זה "האיש עם הכלב", רפי גולדברט, שמלווה אותה מאז הספר הראשון בסדרה, בעלי החיים שהיא פוגשת ומכניסה לחייה ואפילו הילד שמציק לה בכיתה. יפה עשתה הסופרת הדס ליבוביץ׳, שבחרה לשים בפיה של המורה רחלה את כל הפן הדידקטי של ההצקות וההשלמה בין ליבי לניר, וכך אפשרה לעלילה להישאר קולחת וממוקדת.
האיורים של דניאל פלג ממשיכים ללוות את הסדרה בקו ריאליסטי ואמין, ומפיחים חיים בדמויות ובהתרחשויות. הספר שומר על איכות גבוהה כשני קודמיו, וסדרת "ליבי" כולה הולכת ומסתמנת כקריאת חובה לילדי ישראל.
שורה לציטוט: "אתה יודע, זו לא חכמה להיות גיבור על חלשים. דבר אחד זה להציק לי, אני בגודל שלך, אבל עכשיו אתה מתעסק עם גור חתולים?"
מתאים לגילאי 10-7.
5 צפייה בגלריה
עוד סיפורים עם כנפיים
עוד סיפורים עם כנפיים
עוד סיפורים עם כנפיים
(כריכת הספר)

עוד סיפורים עם כנפיים

מאת: אֶשְכָּר ארבליך-בריפמן | איורים: רמי טל | הוצאת דני ספרים | 2021
"סיפורים עם כנפיים", שיצא לפני כשנה, הביא את סיפורן המופלא ורב ההרפתקאות של הפיות לשעבר טַיְגָּה וְטוּנְדְּרָה, שרוצות להזדקן להן בשקט בפרבר אנגלי - עד שמגיעים אל ביתן שלושה ילדים סקרנים, שמעוררים אצלן זיכרונות מחיי הקסם שחלפו. הפיות מתחילות לספר להם סיפורים פנטסטיים ומרתקים, ורוקמות עם הילדים ידידות מחממת לבבות. הספר התקבל באהבה רבה, בזכות העובדה שהצליח לשזור את עולם הפנטזיה והפיות עם תופעות טבע אמיתיות ויוצאות מן הכלל ונגיעות היסטוריות. כל זה הצית את דמיונם של הקוראים הצעירים. בספר הזה מצטרפת לחבורה הפיה פְּרֶרְיָה, ויחד איתן אנו צוללים בהנאה אל עולם הפיות הקסום. בדרך אנחנו לומדים דבר או שניים על היחסים בין בני האדם ובינם לבין הטבע - ולמה כדאי וחשוב שנשמור עליו.
מהם מעגלי הפיות המכושפים בנמיביה? מה חיפשו דרקונים במפרץ הא-לונג בויֶטְנָאם? מדוע ולמה הגיעו נחשים לאי קיימאדה גרנדה שבאוקיינוס האטלנטי? תצטרכו לקרוא את הספר כדי ללמוד על כל אלו ועוד.
שורה לציטוט: "פרריה משכה בכתפיה. 'העולם שלנו מלא בסתירות', אמרה. 'לא כל האמונות מתיישבות אלה עם אלה, ובדיוק מסיבה זו, אני חושבת שכל אחד זכאי להאמין באמת שלו ובמה שנכון עבורו. אחד מאמין בפיות, האחר מאמין באלים...'"
מתאים לגילאי 12-8.
5 צפייה בגלריה
המקרה המוזר של בת האלכימאי
המקרה המוזר של בת האלכימאי
המקרה המוזר של בת האלכימאי
(כריכת הספר)

המקרה המוזר של בת האלכימאי

מאת: תיאודורה גוס | מאנגלית: חמוטל ילין | הוצאת דוב לדעת | 2020
זה מתחיל כמו סיפור "פאנפיק" (ספרות חובבים, Fan Fiction). מה קורה כאשר מרי ג'קיל (הבת של ג'קיל מ"המקרה המוזר של ד"ר ג'קיל ומר הייד" מאת סטיבנסון) פוגשת את דיאנה הייד (בתו של הייד מאותו הספר), קתרין מורו (בת חסותו של מורו מ"האי של ד״ר מורו" מאת ה.ג. וולס), ג'סטין פרנקנשטיין ("בתו" של "פרנקנשטיין" מאת מרי שלי) ודמויות נוספות - ויחד עם שרלוק הולמס ועוזרו הנאמן ווטסון (מאת א"ק דויל) הן יוצאות לפתור תעלומה רצח מסתורית המאיימת על שלומה של לונדון)? ובכן, ידידיי, התוצאה היא ספר מהנה וכתוב לעילא המגיש סלט מענג ממיטב הספרות הגותית. אל דאגה, אפשר לקרוא וליהנות ממנו גם בלי להכיר לעומק את המקורות. הסיפור כתוב באופן מקורי ומשעשע, משלב שיחות קלילות של המספרת עם חברותיה, ומתכתב ושובר את חוקי הז'אנר בהנאה.
סיפורנו מתחיל בהלוויית אמה של מרי ג'קיל, וכאשר מרי הצעירה מבינה שעליה לדאוג לענייני הבית ומשרתיו ומגלה כי הוריה השאירו אחריהם בעיקר חובות. היא מתחקה אחר הוצאותיה של אמה המנוחה וכך מגלה סוד אפל מעבר המשפחה, ששולח אותה למסע מרתק ברחבי לונדון הוויקטוריאנית ולהיכרות עם חבורת הנשים המיוחדת שהופכת להיות משפחתה האלטרנטיבית. מרי ג'קיל, שחונכה כוורד אנגלי, נאלצת לשנס מותניים ולצאת מאזור הנוחות שלה, לעשות מעשים לא מעודנים בעליל ותוך כדי כך היא מתבגרת ויוצאת אל העולם חכמה וחזקה יותר מכפי שחשבה שתוכל אי פעם להיות. חבורת הנשים יוצאות הדופן ובעלות המאפיינים המפלצתיים המכונסות בספר שופעות חום ואנושיות יותר מאשר כמה מהדמויות האנושיות, מה שמעורר שאלות על מי הוא ומה הוא בן אדם. זהו הספר הראשון בסדרה ובהחלט יש למה לצפות.
שורה לציטוט: "אתן רוצות שהסיפור יעסוק רק במרי? / דיאנה: זה יהיה משעמם כמו מי ניקוז. / ג׳סטין: לא, מובן שלא. הוא פשוט... שונה. כאילו חובר יחדיו מכל מיני חלקים. כמו המפלצות של אבי. / קתרין: אנחנו שונות. אני צריכה לספר את הסיפור באופן ההולם אותנו".
מתאים לגילאי 12 ומעלה.

מיה מיטב היא סופרת לילדים ולנוער. ספריה ראו אור בהוצאות כתר ודני ספרים.