הילה קניסטר בר דוד, מנכ"לית חברת שחר און, ואיריס בר, מנכ"לית חברת לאונרדו, התייחסו בוועידת "הנשים של המדינה" של ynet, "ידיעות אחרונות" ו"לאשה" לנתונים המדאיגים לפיהם משבר הקורונה פגע יותר בנשים בכל הקשור לאיבוד מקום העבודה וירידה בשכר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"תמיד מצב הנשים בעולם התעסוקה והעבודה היה נמוך מאוד. אני חושבת שהקורונה הבליטה את זה, היא שמה מראה מול העיניים", אמרה קניסטר בר דוד. "בארגון שאותו אני מנהלת, יש 72 עובדות ושמונה עובדים. כמעסיקה בזמן הקורונה לא פיטרתי אף אחת. שמרתי מכל משמר על הבית הזה עבורן. ואם אני מדברת על ארגון שהוא בעצם שייך למשק הציבורי, כי אנחנו נותני שירות לעולם העבודה בסקטור הציבורי, אז באמת זה מקום שפחות נפגע.
1 צפייה בגלריה
איריס בר והילה קניסטר בר דוד בועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינה
איריס בר והילה קניסטר בר דוד בועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינה
איריס בר והילה קניסטר בר דוד
(צילום: יריב כץ)
"אם אנחנו מסתכלות על העצמאיות, על נשים שחוו באמת טלטלה, אם אנחנו מדברים על עולם הקוסמטיקה, אז זה באמת תחום שמאוד נפגע בעת הזאת. יש הרבה יותר קוסמטיקאיות מקוסמטיקאים ולכן זה היה מאוד בולט. אני חושבת שזו העת של אותם מנהלות ומנהלים במשק הציבורי לתמוך ולעזור ואפילו לקרב אליהם את כל סקטור העצמאים כדי באמת למנף ולהבריא את החברה", היא אמרה.
בהתייחס לשאלה האם הן הרגישו קושי להתקדם בקריירה בגללן היותן נשים, השיבה בר בשלילה. "אני חושבת שזה עניין של גישה", אמרה. "היום במקרה הייתה לי הדרכה אצלנו באקדמיה של לאונרדו, אנחנו גם מלמדות, מעשירות בידע את הקוסמטיקאיות שלנו. סיפרתי להן על אמא שלי ז"ל, שכל הזמן לימדה אותי - תהי עצמאית, תלמדי, תשאפי גבוה, כי את שווה. ועם זה הלכתי, זה מה שהנחה אותי בחיים. מגיל מאוד צעיר השתחלתי במהירות לתפקידי ניהול. להיות מנכ"לית משותפת בחברת לאונרדו זה לא היה הדבר הראשון שעשיתי בחיים, אבל תמיד, מאוד מהר ניהלתי".
אתן מסוגלות להבין למה אנחנו בשנת 2021 עדיין מנהלות דיון על הקושי של נשים להשתלב בתפקידים בכירים? קניסטר בר דוד: "אני חושבת שכן רואים איזשהו שיפור. אני זוכרת שלפני עשור, כשהקמתי את הכנסים הראשונים לנשים, קראנו לזה העצמה נשית. היום זה כבר עוצמה נשית. אנחנו כבר יודעות מה אנחנו דורשות. אני חושבת שהיום נשים באשר הן מביעות את עצמן יותר, הן פחות מתביישות. אני חושבת שכל נושא השוויון המגדרי הוא כבר לא הפיל הלבן בחדר, אלא שמים אותו על השולחן וזה לא משנה אם מדברים על הכלכלה, על עולם התעסוקה או על ספורט, באמת צריך לשים אותו על השולחן ולדרוש שוויון. וכמובן להבין ולדעת שכל אישה באשר היא מסוגלת לעשות כל תפקיד שהיא תחפוץ בו".
למה לדעתכן יש פחות נשים בתפקידים בכירים הן במגזר הפרטי והן בציבורי? קניסטר בר דוד: "אני חושבת שזאת האחריות גם שלנו הנשים שיושבות בתפקידי מפתח לאפשר לנשים לצמוח לצידן. אני למשל בארגון שלי, אם אני מדברת על הוועד המנהל שהיו חברים בו כמעט כולם גברים, אז ממש כשנכנסתי לתפקיד המנכ"לית עשיתי ויסות - הוצאנו גברים והכנסנו נשים לשולחן העגול. וממש לאחרונה גם פתחתי קורס דירקטוריות, כדי לא רק לומר - צריך שינוי. אלא לתת להן באמת את הכלים ללמוד את הקורס כדי שלאחר מכן הן תשבנה בדירקטוריון".
בר: "אני חושבת שגם הקורונה חשפה את כוחן של הנשים. אנחנו רואות מנהיגות בעולם, שמהוות דוגמה ומופת".
קניסטר בר דוד: "לצערי יש עדיין מקצועות שנקראים מקצועות 'נשיים', כמו סייעת בגני ילדים, מורה. יש עדיין אדפטציות של נשים וגברים גם בעולם התעסוקה שצריך לטשטש אותו ולערבב אותו מחדש".
שהם בעצם אלו שנפגעו יותר כי גם אלו המקצועות והתפקידים שהפסיקו לעבוד לפרקי הזמן הארוכים ביותר. דיברנו על הקוסמטיקאיות, מה יצא לך לראות? בר: "המכונים נסגרו. היו שלושה סגרים ארוכים בהם קוסמטיקאיות לא עבדו. לא פשוט. אנחנו כחברה ניסינו לסייע בכל דרך. אני לקחתי את זה למקום של העצמה. המון הדרכות בזום, ובאמת הקוסמטיקאיות לקחו את זה, העשירו את עצמן, חלקן העצירה הזו גרמה להן לחשוב מה הלאה? מה קדימה? איך אני רואה את העסק שלי מעכשיו? ובאמת הרבה קוסמטיקאיות, חלקן סגרו את העסקים שלהן, אבל חלקן גם פיתחו את העסקים שלהן ורכשו מכשור חדש, למדו, השתלמו, ניסו בכל דרך בעצם לשפר את המקום שלהן".
איך יוצרים מציאות תעסוקתית טובה יותר עבור נשים? בר: "אני מאוד בעד השכלה. אני חושבת שללמוד איך לנהל, כמו שתיארה הילה, קורסים של ניהול, של שיווק, איך אני ממנפת את עצמי, זה חובה. אני רואה בזה חובה מגיל גן".
קניסטר בר דוד: אני קוראת לכל אותם מעסיקים שחושבים אולי שנשים לא יכולות לבצע את אותו התפקיד בדיוק כמו הגבר, תנו הזדמנות שווה לנשים ותיווכחו שבתפקידים מסוימים אנחנו אפילו עולות על כולם".
היה לך מצב פעם שהרגשת שאת לא מקבלת תפקיד או קידום בגלל שאת אישה? קניסטר בר דוד: "הסיסמה שמלווה אותי היא שאין כוח ששווה בעוצמתו לזה של אישה נחושה. כשאת מחליטה עם עצמך מה התפקיד הבא שלך, אף אחד לא יעמוד בדרכך. את צריכה להיות נחושה. אנחנו מנהלות בסגנון אחר. אנחנו מנהלות גם עם הבטן, גם אמוציות, לב וכמובן גם עם הראש. זה אומר שכשאנחנו מחליטות, כשאנחנו בוחרות במשהו זה, לא משנה מה, הוא יהיה שלנו. אבל אנחנו צריכות לרצות. ואני קוראת לאותן נשים שחוששות לנסות אפילו לגשת למכרז כי אולי הוא מסומן גברי, תנסו. מקסימום תצליחו. למה לא לנסות?".
בר: "בסופו של דבר זו הצבה של מטרה. אני חושבת שפשוט אישה צריכה לשבת עם עצמה ולהציב לעצמה מטרות. ברגע שהיא כותבת לעצמה את המטרות אז השמים הם הגבול. התכנון של מה אני רוצה הוא קריטי כאן. ואז כמו שאמרת, זה רק לעשות".
מה בעיניכן הדבר החשוב ביותר להגיד לדור הצעיר כדי שאולי בעוד 5-10 שנים ננהל את השיחה הזאת ונדבר על זה שפעם היו פערים והיום כבר לא? קניסטר בר דוד: "אם נסתכל רגע על עולם הספורט, אני חושבת שחינוך זה כמובן ערכים שאת מקבלת מהבית, אבל צריך להטמיע אותם גם במערך החינוך כבר בגני הילדים. לאפשר שוויון זה אומר לא לקטלג בנות שתשחקנה או תרקודנה בשיעור ספורט והבנים ישחקו כדורגל או כדורסל, אלא להטמיע שוויון ולתת אפשרות בחירה לבנות ולבנים - במה אתם רוצים לשחק? יש בנות שרוצות לשחק כדורגל? בבקשה. יש בנות שרוצות לשחק כדורסל? בבקשה. השוויון מתחיל בלא להפריד קבוצות בנים ובנות אלא לאפשר להם לשחק יחד. וזה ממשיך בפעולות בצופים, שבהתחלה בצבר יש קבוצת בנות ובנים, זה ממשיך בתנועות הנוער, ואח"כ לצערי זה פוגש אותנו עדיין בצבא, עדיין יש תפקידים שלא מתאפשרים באמת לנשים לפרוץ בהן".