בשיתוף התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה
17 מיליארד דולר - זה הסכום שממשלת סין שלשלה לכיסה בשנים האחרונות בתמורה לבניית הארץ. מידי שנה זוכות חברות ממשלתיות סיניות בעשרות מכרזים לבנייה והפעלה של מתקנים ומבנים בישראל, בהם נמל המפרץ החדש בחיפה, מנהרות הכרמל, הרכבת הקלה בירושלים והרכבת הקלה בגוש דן. זה מה שנקרא עבודה עברית תוצרת סין.
כניסתם של שחקנים סיניים לזירה הישראלית לא משאירה מקום לספק - מדובר בפלישה, שרבים מזהירים כי היא מסוכנת לאיתנותה הכלכלית ולביטחונה של ישראל.
יותר ויותר חברות בנייה ממשלתיות מסין עם תקציב בלתי נדלה, ניגשות למכרזי בנייה של פרויקטים לאומיים אדירי היקף וגם של פרויקטים בינוניים, לעיתים הן אף ניגשות למכרזים במחירי הפסד.
הן מביאות איתן את כל הציוד, החומרים וכוח האדם וחוזרות איתם בחזרה הביתה לסין - פלוס מיליוני שקלים, שהיו יכולים לספק פרנסה לאלפי ישראלים, או לכל הפחות ידע בענף.
בקצב הזה, מהנדסים, חשמלאים, צבעים, מומחי אינסטלציה ושאר בעלי "מקצועות יבשים" כפי שהם מכונים בענף הבנייה, עלולים למצוא את עצמם בשנים הקרובות ללא עבודה, מהסיבה הפשוטה שהסינים לא ממש מעוניינים להעסיק ישראליים. לא מדובר בעניין של מה בכך בתקופה של משבר כלכלי ואבטלה גואה.
4 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה ופארק מסילה
עבודות הרכבת הקלה ופארק מסילה
עבודות הרכבת הקלה ופארק מסילה
(צילום: מוטי קמחי)
אין ספק שהפלישה הסינית היא נקודת תורפה בענף הבנייה והתשתיות בישראל, אחת הרעות החולות בענף שסובל כבר שנים מקשיים ומאתגרים, שרובם הם ייחודיים למדינת ישראל.
לאחרונה גיבשה התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר שלה: תוכנית עבודה, שתוגש לשולחנה של הכנסת הבאה, ה-23 במספר, ובה הסבר מפורט על כל הדרכים לייעול ולהבראת ענף הבנייה והתשתיות, שנמצא בשנים האחרונות - וביתר שאת בשנה האחרונה - על פי תהום.
כך למשל, את ההשתלטות הסינית על ענף הבנייה מציעים בהתאחדות בוני הארץ לפתור על ידי תחרות בריאה רק עם חברות פרטיות, ולא חברות ממשלתיות בעלות תקציב בלתי מוגבל. כדי לחזק ולהגן על השוק המקומי הם מציעים להעדיף חברות ישראליות, ולאמץ חובת רכש גומלין, במקרה של זכייה של חברה זרה במכרז.

אחידות בחוזים ומכרזים: הדרך לייעול הענף

בתחילת השנה הוציאה עיריית בת ים מכרז לעבודות פיתוח דרכים ותשתיות בשכונת פארק הים. על פניו, עוד מכרז ממוצע שמוציאה רשות מקומית חדשות לבקרים, אך למעשה, מדובר בפריצת דרך של ממש - נקודת אור שיכולה להוביל להסדרת ענף התשתיות בישראל.
4 צפייה בגלריה
נמל המפרץ החדש בחיפה
נמל המפרץ החדש בחיפה
נמל המפרץ החדש בחיפה
(באדיבות: חברת נמלי ישראל HUE )
עיריית בת ים הייתה הראשונה לאמץ סטנדרט אחיד למכרזי תשתיות. מדובר בצעד שיכול לחסוך כמיליארד שקלים וחצי, ולהפוך את התהליך למקצועי, יעיל ושקוף יותר. ולראייה - ההיענות למכרז של עיריית בת ים הייתה מדהימה: עשרות קבלנים, שמעולם לא העזו לגשת למכרזי הרשויות המסורבלים והמורכבים, הגיעו לסיור המקדים.
270 רשויות מקומיות קיימות היום בישראל, ולכל אחת יש את תנאי המכרזים והחוזים שלה. בניגוד למשרדי הממשלה, תחום המכרזים ברשויות המקומיות הוא פרוץ ולא מוסדר.
נוצר מצב אבסורדי שבו לא רק אין סטנדרט אחיד של בנייה, אלא התחרותיות כמעט לא קיימת. רק קבלנים שמכירים לעומק את הדרישות הספציפיות של כל רשות ורשות, יכולים להרשות לעצמם לגשת למכרזים.
4 צפייה בגלריה
עיריית בת ים הייתה הראשונה לאמץ סטנדרט אחיד למכרזי תשתיות. מדובר בצעד שיכול לחסוך כמיליארד שקלים וחצי.
עיריית בת ים הייתה הראשונה לאמץ סטנדרט אחיד למכרזי תשתיות. מדובר בצעד שיכול לחסוך כמיליארד שקלים וחצי.
עיריית בת ים הייתה הראשונה לאמץ סטנדרט אחיד למכרזי תשתיות. מדובר בצעד שיכול לחסוך כמיליארד שקלים וחצי.
(צילום: עמית שעל)

מכרז אחיד משמעו לא רק תחרותיות, אלא גם בטיחות בבנייה. מכרזים אחידים בעלי רכיב בטיחות שנקבע מראש על ידי גורמי מקצוע, ישימו סוף לקבלנים שמציעים מחיר נמוך על חשבון איכות הפרויקט ובטיחותו.
חוזים אחידים ואכיפת השימוש בהם על ידי מזמיני העבודה בענף, הם צעד חשוב לענף התשתיות. בדרך זו, יותר קבלנים יתמודדו על ביצוע העבודות ויהיו פחות סכסוכים הנובעים כיום מההבדלים הרבים בין החוזים השונים, והענף יהפוך יעיל יותר.

משבר המחצבות - אסון לאומי

50 מיליון טון של חומרי חציבה משמשים מידי שנה לבנייתה ולפיתוחה של מדינת ישראל, מספר שהולך וגדל מידי שנה. נכון להיום, את כל חומרי הגלם והחציבה מספקות רק כעשרים מחצבות.
אל מול הביקוש ההולך וגובר בחומרי חציבה ועליית המחירים, המחצבות בישראל נמצאות בסכנת סגירה כבר שנים רבות. מאז תחילת שנות האלפיים, נסגרו כ-50% מהמחצבות בישראל, וכל ניסיון לפרסום מכרזים למחצבות חדשות - נכשל. כתוצאה מכך, מחירם של חומרי הגלם הדרושים לבניית תשתיות ומבנים מאמירים, וכבר היום אנו עדים לבעיות קשות ברציפות האספקה.
4 צפייה בגלריה
"שיש ירושלים". מירושלים ועד מנהטן
"שיש ירושלים". מירושלים ועד מנהטן
המחצבות בישראל נמצאות בסכנת סגירה כבר שנים רבות. מחצבה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עד היום הפתרון למשבר המחצבות הגיע ממקורות זרים או מהרשות הפלשתינאית, אך זה לא יותר מאשר פלסטר על פצע מדמם, שלאורך זמן מביא לעלייה במחירי הביצוע בתחומי הבנייה והתשתיות.
על מנת להוזיל את מחיר חומרי הגלם ולהבטיח את זמינותם, תוכנית העבודה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ קוראת להוצאת מכרזים למחצבות חדשות מתוך הבנה שמדובר בתהליכים ארוכי טווח. ניתן לאפשר למחצבות הקיימות לפעול, ואף להרחיב את פעילותן, כולל אפשרות להקמת מפעלי תעשיית בטון ואספלט בשטח המחצבה, שתחסוך הובלה מיותרת של חומרי גלם בנוסף, ובמטרה לטפל באותו מחסור קשה והמשך עליית מחירים, ניתן לאפשר למחצבות למחזר חומרים לבנייה.
אחת הבעיות המרכזיות בהפעלת מחצבים ובמכרזים לבנייתן, היא העובדה, שנכון להיום האחריות מפוזרת בין שלושה משרדי ממשלה, וכך נוצר כאוס. יש למנות גורם ממשלתי אחד, שיהיה אמון על תחום המחצבות ויהיה בעל הסמכות על הוצאת המכרזים, הבקרה והפיקוח.
תוכנית העבודה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ כוללת הסברים מפורטים על הדרך לייעול ענף הבנייה הפרטית והתשתיות, התמודדות עם משבר הדיור, קידום בטיחות ומניעת תאונות עבודה, וכן אימוץ חדשנות בענף הבנייה.

בשיתוף התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה
פורסם לראשונה: 09:58, 14.03.21