יותר מחצי מיליון עובדים מפוטרים ובחל"ת עדיין שוהים בבתיהם ולא חזרו לעבוד, תוך שהם מקבלי דמי אבטלה. יחד עם זאת, מתברר כי מקומות עבודה משוועים לעובדים ומספר המשרות הפנויות במשק דווקא גדל בחודש פברואר ב-4,000 משרות, לעומת החודש הקודם. בסך הכל היו בפברואר 66,450 משרות לא מאוישות בענפים רבים במשק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתונים שפרסמה היום (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מתברר כי שיעור המשרות הפנויות במשק הישראלי בחודש שעבר הגיע ל-2.9% מכלל המשרות, לעומת 2.68% משרות פנויות בחודש ינואר השנה.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
העליות הגדולות ביותר בביקוש לעובדים הן, עם היציאה מהסגר ההדוק השלישי, בענפי המסחר, המידע והתקשורת ובענפי שירותי האירוח והאוכל - ענף שבו טוענים בעלי מסעדות ובתי קפה שהם מתקשים מאוד להחזיר את העובדים או למצוא עובדים חדשים.
מהנתונים עוד עולה כי המספר הגבוה ביותר של משרות פנויות בחודשים דצמבר 2020 עד פברואר 2021 הוא של מהנדסים - מהנדסי מחשבים, חשמל, תעשייה וניהול ומכונות -9,541 משרות פנויות, עלייה של 4% לעומת החודשים נובמבר 2020 עד ינואר 2021.
כמו כן, חסרו בחודשים דצמבר-פברואר 5,820 עובדי מכירות, כולל סוכני מכירות, נציגי מכירות, עוזרי מכירות בחנויות ומוכרים בדוכנים ובשווקים, עלייה גבוהה של 14% לעומת התקופה הקודמת (נובמבר-ינואר).
עוד חסרו: 3,429 מטפלים סיעודיים במוסדות ובמשקי בית (ירידה של 7%), 2,547 הנדסאים וטכנאים (ירידה של 8%), 2,493 נציגי מכירות טלפוניים (ירידה של 11%), 2,255 רצפים, סתתים, טייחים, מסגרים, עובדי שלד בתחום הבנייה (ירידה של 12%), 1,964 נהגי משאיות ואוטובוסים (ללא שינוי לעומת התקופה הקודמת), 1,946 עובדי מטבח וניקיון במוסדות ובמשקי בית (עלייה של 3%), 1,597 פקידים (עלייה של 3%) ו-1,487 מאבטחים (עלייה של 6%).
העלייה הגבוהה ביותר של חוסר בעובדים נרשמה בענף המלצרים והמוזגים - 172% לעומת התקופה הקודמת, שבחלקה היה הסגר השלישי ובסך הכל היו חסרים 1,039 עובדים בענף זה. עלייה של 60% נרשמה בחוסר בטבחים - 567 משרות פנויות בענף. עלייה של 39% נרשמה בענף בוני בתים, בנאים ומניחי בטון, עם 1,138 משרות פנויות.

"ביוני התחרות למשרות תהיה גדולה"

בהקשר ישיר לכך, מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, אמר בשבוע שעבר לאולפן ynet: "אני לא בטוח ואני לא בעד שרשת הביטחון תיעלם לחלוטין בסוף יוני. צריך יהיה להפוך אותה לרשת ביטחון דיפרנציאלית, בהתאם לענפים שבהם יהיה קשה יותר למצוא עבודה".

עוד הבהיר גראור כי "בכל אופן אני אומר שבהחלט לא צריך להבטיח דמי אבטלה לכולם חודשים רבים מראש. לכן אני קורא לשוהים בחל"ת ובאבטלה ואומר להם שמי שיצטרף למעגל העבודה היום, מצבו יהיה טוב יותר, כי בסוף יוני התחרות תהיה גדולה ויהיה קשה מאוד".
"עוד כדאי לציין שבשלב הזה אנחנו רואים חזרה מאוד מהירה למעגל העבודה, מאז הפתיחה של המשק", אמר גראור. "בחודש האחרון מעל 200 אלף איש חזרו למעגל העבודה. אני חושב שיש הרבה יותר מ-200 אלף, כי אנשים לא ממהרים לדווח לנו. אנחנו מכירים את התופעה שמי שחוזר לעבודה מדווח בדיעבד".
בנוגע לטענות בנוגע לעובדים שלא רוצים לחזור לעבודה ומעדיפים להמשיך לקבל דמי אבטלה, אמר גראור כי "אני חושב שיש רעש גדול סביב התופעה והוא קצת מוגזם ולא כצעקתה. מה שכן, אנחנו שומעים את זה בעיקר מהמסעדנות, ולמסעדנים בהחלט יש קושי. אני לא אומר שהתופעה לא קיימת, דמי האבטלה אינם מעודדים חזרה לעבודה ברגע שכולם יודעים שהם עד סוף יוני. אבל אנחנו טוענים שהתופעה היא בהיקף יותר קטן ממה שמדברים עליה בתקשורת".