מטרתו של "מטהר האוויר הלביש" מבית LG אינה להגן עליכם מפני קורונה. הוא אמנם נראה כמו מסכה רפואית עתידנית, ומושק בעידן שבו אנחנו מסתובבים עם מסכות, אבל לא מדובר בדרך טכנולוגית מתוחכמת למנוע הדבקה בנגיף הזה. חשוב מכך, המסכה אינה מסננת את האוויר היוצא, כך שהיא לא תגן על הסביבה שלכם בהנחה שאתם נושאים את הנגיף.
2 צפייה בגלריה
מסכת הקורונה של LG
מסכת הקורונה של LG
מטהר האוויר הלביש של LG. לא מתאים לקורונה
(צילום: LG)
השאיפות של מסכת ה-Puricare כלליות הרבה יותר. אמרתם לעצמכם אי פעם שממש בא לכם כרגע לחבר מטהר אוויר לפנים שלכם, בין אם בגלל זיהום אוויר גבוה, אלרגנים או סיבות אחרות? לענקית האלקטרוניקה הקוריאנית יש פתרון! הוא אמנם יגרום לכם להראות כמו שרדר מצבי הנינג'ה או חייל סער ממלחמת הכוכבים שעבר לקסדת קיץ קלילה, אבל באופן כללי "מטהר אוויר קשור לפרצוף" זה התיאור הנכון למוצר הזה.

עוד כתבות בערוץ דיגיטל

ה-Puricare היא, מסכת פלסטיק עם שני מסנני HEPA H13, מסוג המסננים שיש במטהרי אוויר ביתיים (וגם במוצרים אחרים, כמו שואבי אבק). אבל לנשום דרך מסנן זו לא משימה פשוטה במיוחד, לכן בין המסננים לבין הפנים שלכם ממוקמים שני מאווררים שעוזרים להכניס אוויר לתוך החלל הפנימי של המסכה. אל המאווררים מחובר חיישן שמטרתו להבין מתי אתם מתחילים לקחת נשימה ולהדליק אותם.
קצת מפתיע ש-LG היא בין החברות הראשונות שמביאות מוצר כזה לשוק, בהינתן האובססיה העולמית למסכות, אבל בחברה טוענים שהפיתוח שלה החל הרבה לפני שכל העולם גילה את היתרונות של סינון אוויר נכנס. ובכל זאת, מתחרים כמעט ואין לה. המתחרה העיקרית היא פיליפס, עם מסכה בעלת עיקרון דומה אך עם פילטר N95, שמיועדת לשוק הסיני. יש גם מתחרות סיניות מקומיות, אך רובן מגיעות בלי הבטחות קונקרטיות והסברים אודות יכולות הסינון שלהן.
2 צפייה בגלריה
המסכה של LG
המסכה של LG
נוחות מפתיעה. LG Puricare
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
אם זיהיתם עכשיו הזדמנות ואתם מתכננים להכין מסכה מפילטר ה-HEPA בשואב האבק שלכם כדי למכור אותה, צר לי לאכזב אתכם: זה מסוכן. בניגוד למסכות רפואיות, תקנים למסנני HEPA לא פותחו מתוך מחשבה של נשימה דרכם. המסננים של LG מיועדים לנשימה, אחרים לא. בשיחה עם ד"ר אורי לרנר (PHD), המנהל המקצועי של עמותת מדעת, הוא מזהיר כי מסננים שאינם מיועדים לנשימה עלולים להכיל חומרים כמו סיבי זכוכית, שאותם לא כדאי לכם להכניס לריאות.

LG עשו כמעט הכל נכון

החלק הכי מפתיע מבחינתי ב-Puricare הוא הנוחות שלה. יחסית לכך שמדובר בדור ראשון של מוצר חדש, ב-LG עשו כמעט הכל נכון. המסכה שוקלת רק 130 גרם, רכיב הסיליקון הפנימי שנוגע בפנים נעים ולא מציק, וגם אחרי כמה שעות איתה לא הרגשתי שהיא מפריעה לי במיוחד. כל זה נכון, אבל, רק כשמשתמשים ברצועת הפלסטיק שמחברת בין שני שרוכי המסכה ומגיעה בערכה. כשניסיתי להרכיב אותה על האוזניים בלבד, היא התחילה להכאיב אחרי כמה דקות. חשוב לציין גם שקצת קשה לדבר עם המסכה הזו, בייחוד אם היא יושבת בצורה הדוקה על הפנים.
על פני המסכה תמצאו כפתור בודד שמטרתו להפעיל אותה באחד משלושת המצבים שיש לה: ישיבה, הליכה ופעילות ספורטיבית. ההבדל בין המצבים הוא כמות האוויר שמאווררי המסכה יכניסו לחלל שלה כשהם מזהים שאתם מתחילים לקחת נשימה. הפעולה הזו, גם בעוצמה הכי גבוהה, מלווה במעט מאוד רעש, והסיבה העיקרית לא להשאיר אותה על המצב הזה היא חיי הסוללה. אלה נעים, לטענת LG, בין 8 שעות בעוצמה נמוכה לבין 4 שעות בעוצמה הגבוהה.
שימוש במסכה דורש קצת הסתגלות, כי המאווררים שלה, במיוחד במהירות הנמוכה ביותר, לא תמיד מצליחים לזהות את תחילתה של לקיחת נשימה. לפעמים, לאורך נשימה אחת, הם נדלקים ונכבים כמה פעמים. הם עדיין יביאו לכם את האוויר שאתם צריכים, אבל צריך להתרגל להתעלם מזה. כמו כן, עוצמת הפעילות הנמוכה ביותר לא הייתה נוחה עבורי, והעדפתי להשתמש בזו האמצעית גם כשישבתי.
ההטענה מתבצעת באמצעות חיבור USB-C, אורכת כשעתיים וניתן להשתמש במהלכה במסכה, כך שאם אתם רוצים לקחת אותה לטיסה ארוכה, תוכלו פשוט להטעין אותה במהלך השימוש. מה שמביא אותי לניסיון להבין את הדבר החשוב ביותר אודות ה-Puricare: למי, בעצם, זה טוב?

מסננת יותר ממסכת N95

בשיחה עם ד"ר לרנר שימוש של המסכה ככלי עזר לתקופת הקורונה נפסל מיידית. המטרה של המסכה הכירורגית ומסכת ה-N95 היא הרי לעצור גם הידבקות וגם הדבקה של מישהו אחר, ואילו כאן מה שעובר דרך פילטר HEPA זה רק האוויר הנכנס, ואילו האוויר היוצא עובר דרך מסנן פנימי קבוע שמתפקד בעיקר כשסתום, ודרך כיסוי פנימי מתחלף שאינו מבטיח סינון. במילים אחרות, זו מסכה שתפקידה רק להגן עליכם מפני הסביבה, ולא על הסביבה מפניכם.

למי היא כן יכולה להועיל? קודם כל, לאנשים שרגישים לזיהום אוויר ואלרגנים סביבתיים. מסנני HEPA H13 תקניים מסננים בממוצע 99.95% מחלקיקים בגודל 0.3 מיקרון, יותר ממסכות N95. ה-Puricare יכולה לאפשר לאנשים האלה לא רק להסתובב ברחוב בימים שבהם התיעוש או הפלורה המקומית מנסים לפגוע בהם, אלא גם לנשום בצורה נוחה הרבה יותר מאשר עם N95 בזכות המאווררים. שנית, אני יכול לראות את עצמי טס עם המסכה הזו אם אני יודע שאני בריא, רק כדי להתחמק מהמחלות בשדה התעופה ובמטוס בזכות הנוחות שלה לאורך זמן.
אם השתכנעתם, נשאר רק העניין הקטן של התשלום. מסכת ה-Puricare עולה 990 שקלים. היא גם תדרוש מכם השקעה של 70 שקלים נוספים כאשר תרצו להחליף את המסננים, מה שצריך להתבצע פעם בחודש, ועוד 70 שקלים כאשר תרצו עוד 30 כיסויים פנימיים שמטרתם להגן על המסכה מפני רוק ולכלוך. כן, זה הרבה מאוד כסף, בייחוד כשמסכות כירורגיות ומסכות N95 עולות כל כך מעט.
בו בזמן, אני מכיר בכך שיהיו אנשים עבורם היכולת להסתובב בחוץ ולנשום בצורה קלה גם בימים בהם האוויר מזוהם או מלא באבקנים תהיה שווה את הסכום הזה. גם אנשים שטסים הרבה וחוששים להידבק בשדות תעופה או מטוסים עשויים להחליט שמדובר בפתרון ששווה את הכסף.
וכפי שעולה בשיחתי עם ד"ר לרנר, אם יש דבר אחד טוב בכך שכולנו מסתובבים עם מסכות כיום (ואולי חלקנו נמשיך להשתמש במסכות, שאינן כמובן המסכה הזו, אם יש חשש להעברת ״סתם״ הצטננות), זה שכבר לא מוזר להסתובב עם מסכה ברחוב גם במדינה כמו ישראל. ה-Puricare אמנם עדיין מושכת מבטים, אבל לא יותר ממסכה עם ציור מגניב או מסכה עם מסר עליה. משמעות הדבר היא שהשאלה סביב כדאיות המסכה היא בעיקר כספית, ופחות "מה יגידו השכנים". וזו כבר שאלה שעליה רק אתם יכולים לענות.