רק 93 דיווחים על עובדים שלא רוצים לחזור מחל"ת התקבלו בשירות התעסוקה, חודש מאז הושק מנגנון הדיווח למעסיקים. כך מדווח היום (רביעי) שירות התעסוקה. את הדיווחים העבירו 56 מעסיקים, ולאחר בירור של שירות התעסוקה מול דורשי העבודה עליהם דיווחו המעסיקים, הסתבר כי רק 15 עובדים סירבו לחזור מסיבה שאינה מוצדקת - וקצבת דמי האבטלה שלהם הוקפאה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפני כחודש פתח שירות התעסוקה את המנגנון למעסיקים, שיוכלו לדווח על דורשי עבודה שנמצאים בחל"ת ואינם מעוניינים לחזור לעבודה, על מנת שזכאותם לדמי אבטלה תיבחן מחדש. זאת ברקע הטענות של בעלי עסקים רבים שלא מצליחים לגייס עובדים ומוחים על תוכנית הסיוע הממשלתית, שמבטיחה דמי אבטלה לדורשי עבודה עד יוני וגורמת להם להישאר בבית, כך לטענת המעסיקים.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
מנגנון הדיווח, שעל פי שירות התעסוקה גובש עוד קודם לסגר השלישי והשקתו נדחתה רק נוכח הכניסה לסגר, הוא פרי עבודה משותפת של שירות התעסוקה והתאחדות התעשיינים. בשירות מציינים כי דיברו עם כל אחד מדורשי העבודה שדווח עליהם כי אינם רוצים לחזור מחל"ת.

למרות המספר הנמוך של הדיווחים, לא מעט מעסיקים טוענים שהם מתקשים לגייס עובדים. רונית שזר-כרמון, בעלת קומפלקס גני ילדים "גן כמו בקיבוץ" בקריית מוצקין, אמרה בשבוע שעבר לאולפן ynet כי "כבר שלושה חודשים שאני מנסה לגייס עובדים חדשים ללא הצלחה. אנשים לא מתביישים ואומרים לי: 'אני בחל"ת ועד יוני נא לא לדבר איתי'".
לדבריה, "אני לא מאשימה את מי שקשה לו להגיע לעבוד כי אם אני לוקחת לדוגמא אמא עם שני ילדים בבית שמקבלת מהמדינה 4,000-4,500 שקל, לא רשמה את הילדים לצהרונים והכל נעים לה וכיף לה, היא לא צריכה להתרוצץ בבוקר לקחת את הילדים בלחץ כי היא צריכה להגיע לעבודה בשבע-שבע וחצי, יש לה קניונים ומסעדות פתוחות - אז למה היא צריכה להתאמץ?".
גם זיכריני גר, מעצבת אופנה של המותג ZIKGER ובעלת בוטיק ביפו, סיפרה כי לא פתחה את החנות שלה משום שלא הצליחה לגייס עובדים. "נתנו לנו אישור לפתוח אבל במקביל משלמים לכולם להישאר בבתים. במקרה שלי מדובר בעובדים מהדור צעיר. נשים בנות 25-35 עובדות איתי בבוטיק, והן לא אמורות להישאר בבית ולחיות על חשבון משלם המיסים אבל אין שום תגמול ושום תמריץ לחזור לעבודה ואני מאוד יכולה להבין אותן כי אני גם הייתי בת 20 פעם".
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, מסר: "שירות התעסוקה עומד בחזית להשבת דורשי העבודה למעגל העבודה ולחזרת המשק לשגרה. במסגרת מאמציו אלו, השירות אינו מתעלם מתופעת יוצאי החל"ת המסרבים לשוב לעבודה. עם זאת, לא מדובר בתופעה גורפת ויעיד המספר הנמוך יחסית של דיווחים שהגיעו לפתחנו.
"כך או כך, ישנם מאות אלפי דורשי עבודה המשוועים לעבודה, אני שב וקורא למעסיקים המתקשים לגייס עובדים להיעזר בשירות התעסוקה אם באיוש המשרות ואם בשלל מגוון של שירותים וכלים תומכי השמה. מדובר במשבר התעסוקתי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל מאז היווסדה, ממשבר כזה נוכל לצאת רק בכוחות משותפים של המדינה, המעסיקים והעובדים".
אפשרות הדיווח למעסיקים זמינה באתר האינטרנט של שירות התעסוקה וכן במוקד השירות בטלפון 9687* בימים א'-ה' בין השעות 16:00-8:00.