כבר יותר מעשור שעולם הטכנולוגיה עסוק בשאלה אחת מרכזית: מה עתיד להחליף את הטלפון החכם? תקשורת בלתי אמצעית עם מחשבים נראית אולי כמו חלום רחוק מדי גם בשנת 2021, אבל קצב הפיתוח המהיר של טכנולוגיות מתקדמות - בינה מלאכותית, מציאות מדומה ורבודה, קישוריות 5G - מאפשר לנו כבר עכשיו לקבל הצצה לאופן שבו נוכל לתקשר עם מערכות ממוחשבות כבר בעתיד הקרוב - לאפשרויות שהטכנולוגיה פותחת בפנינו, וגם לסיכונים ולשאלות המוסריות שהיא מציבה כל הזמן.
5 צפייה בגלריה
פייסבוק מעבדות מציאות
פייסבוק מעבדות מציאות
בלי מקלדת, בלי עכבר. רק אצבעות
(צילום: פייסבוק)
זו לפחות הסיבה המוצהרת שבגינה פייסבוק נוקטת באסטרטגיה שונה לחלוטין מענקיות טכנולוגיה אחרות שעומלות על פיתוחים בתחומי המציאות המדומה והרבודה, וממשקי אדם-מחשב מתקדמים. במקום לאטום את לחלוטין את חטיבת המציאות והחומרה שלה - Facebook Reality Labs, ולהעדיף שמועות והדלפות על פני תקשורת אמיתית עם הציבור - בפייסבוק בוחרים להנגיש את המחקרים ואת הפיתוחים, לבקש פידבק ולשמוע על החששות סביב אימוץ טכנולוגיות מהסוג הזה.
השבוע נודע כי יותר מ-10,000 עובדות ועובדי פייסבוק משוייכים למעבדת המציאות של החברה, כמעט חמישית מכלל העובדים. כמה עשרות מהם מועסקים במרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בתל-אביב. מדובר בהחלטה אסטרטגית ומודעת של פייסבוק להקצות משאבים - אנושיים, מחקריים, כלכליים ואחרים - לפיתוח חטיבה חזקה שעומלת כבר היום על מוצרים כמו משקפי המציאות המדומה אוקולוס קווסט, מסכי הפורטל החכמים, פלטפורמת ספארק AR ליוצרים, משקפיים מבוססי מציאות רבודה, ואם לסמוך על שמועות - ייתכן שבקרוב גם על שעון חכם חדש.
5 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג ומשקפי תלת מימד
מארק צוקרברג ומשקפי תלת מימד
מושקע. מארק צוקרברג
(צילום: GettyImages)
במפגש מיוחד עם עיתונאים מכל העולם הציגו מובילי מעבדת המציאות של פייסבוק גם את המחקרים האחרונים בפיתוח ממשקי אדם-מחשב (HCI). לפני שצוללים פנימה כדאי להבהיר: אף אחד מהפיתוחים האלה לא קרוב לכדי מוצר של ממש, אבל הם מעוררים כמה שאלות חשובות בנוגע לעתיד האינטראקציה שלנו עם מכונות, מציפים תובנות חשובות וסוללים במובנים רבים את הדרך הארוכה לשם.
בחזית חוויית המשתמש, לפחות לפי פייסבוק, ממשקים מהסוג הזה צריכים להיות בנויים סביב האדם שבמרכז החוויה, עליהם להיות אמינים, זמינים לשימוש בכל עת, אינטואיטיביים ומוטמעים ביום-יום שלנו עם מינימום הפרעה. הנה תרחיש לדוגמה: הכנת ארוחת ערב. נכנסים למטבח, מוציאים ירקות מהמקרר, אבל רוצים להקשיב למוזיקה או לפודקאסט תוך כדי ההכנה. כדי לעשות את זה תצטרכו לעצור את הפעולה, לנגב את הידיים, לגשת אל הטלפון החכם, להכנס לאפליקציה הרלוונטית, לבחור את רשימת ההשמעה הרצויה, להפעיל אותה, ורק אז לחזור לפעולת ההכנה, ואת זה בדיוק מבקשים ממשקים מתקדמים לנטרל לגמרי.
5 צפייה בגלריה
אוקולוס קווסט 2 פייסבוק
אוקולוס קווסט 2 פייסבוק
אוקולוס קווסט 2 של פייסבוק
(צילום: פייסבוק)
אחת הדרכים לעשות את זה היא באמצעות שילוב של משקפי מציאות רבודה עם צמיד חישה חכם שיושב על פרק כף היד ומאפשר לנו בעצם לתקשר עם המערכת הממוחשבת - בלי מקלדת או עכבר, פשוט בתנועה אינטואיטיבית של האצבעות. המשקפיים יאפשרו לנו תצוגה של שכבות מידע שמשתלבות עם הסביבה האמיתית, ואילו הצמיד מאפשר תקשורת ופידבק. באמצעות הצמיד מתבטל הצורך במכשיר נפרד ועצמאי כמו טלפון חכם שקיים כבר היום, או בקר שליטה מכל סוג שהוא. ואיך הצמיד יקלוט את התנועות שלנו? באמצעות EMG - או אלקטרומיוגרפיה.
שימוש ב-EMG מאפשר לצמיד לפענח את האותות החשמליים המועברים דרך עמוד השדרה לשרירים המניעים את היד, ולהמיר את התנועות לפקודה דיגיטלית. הרעיון כאן הוא לאפשר שליטה ברמת דיוק ואמינות גבוהה במיוחד במערכת ממוחשבת, באמצעות סט תנועות של כף היד. אם נחזור לתרחיש ארוחת הערב השגרתי, במקום לעצור, לנגב ידיים, להרים את הטלפון ולבצע שורה של לחיצות ופעולות במכשיר, כל מה שנצטרך לעשות הוא תנועה אחת בכף היד להפעלת רשימת השמעה.
5 צפייה בגלריה
פייסבוק מעבדות מציאות
פייסבוק מעבדות מציאות
פענוח האותות בפרק כף היד
(צילום: פייסבוק)
אבל איך המחשב יידע שאתם בכלל מעוניינים להפעיל מוזיקה בזמן הכנת החביתות? כאן נכנס לתמונה קונספט חדש שנחקר בפייסבוק - "הקליק האינטליגנטי". מעין שכלול של האינטרקציה הכי ותיקה ומוכרת שלנו עם מערכות ממוחשבות - קליק העכבר. הקליק החכם של פייסבוק לוקח בחשבון בינה מלאכותית מורכבת והתאמה אישית למשתמשים, ושואף להציע את הפעולות הנכונות, בזמן הנכון, במינימום הפרעה.
זה אומר שהמערכת תוכל לזהות בזמן אמת ובלי שיהוי את הסביבה - המטבח, את העובדה שבדיוק שלפתם קרש לחיתוך ירקות, ולהסיק מכך שאתם כנראה ממש רוצים לשמוע עכשיו את הפרק ההוא בפודקאסט. המערכת תחזה את הצורך הספציפי שלכם ותציע את הפעולה הרלוונטית, וכל שתצטרכו לעשות הוא מחווה קלה באצבעות כדי להפעיל את הפרק.
המערכת לומדת את המשתמשים כל הזמן ומייצרת חיזוי על סמך פעולות ובחירות קודמות. זאת בניגוד מוחלט למצב הקיים היום, שבו הטלפון החכם במהותו מסיח את תשומת הלב שלנו בכל רגע עם שלל התראות - רצויות ובלתי רצויות. וכן, בפייסבוק לא מתעלמים גם מהצורך בפידבק חושי. הסיפוק שמגיע עם קליק בעכבר או הקשה במקלדת צריך להיות משוכפל גם כשהתנועות נעשות "באוויר", מבלי לגעת בשום מכשיר. החישה והמישוש הם חיוניים להבנה שלנו את העולם, והחוקרים של פייסבוק מדברים על חוש המישוש כעתיר מידע ונתונים על העולם.
5 צפייה בגלריה
פייסבוק מעבדות מציאות
פייסבוק מעבדות מציאות
פידבק חושי
(צילום: פייסבוק)
לכן הצמיד החכם שפייסבוק חוקרת מציע גם פידבק - סדרה של רטטים ופולסים שונים, שיאפשרו לנו לחוות את האינטראקציה עם המחשב בצורה אינטואיטיבית יותר. כאן אפשר לדמיין תרחיש שבו הפידבק מהצמיד הוא אחר עבור קבלת הודעה חשובה, הודעה ממש לא חשובה, שיחה שקבעתם או שיחה שאתם ממש לא מעוניינים לקבל. את ה"מידע" - מי שלח את ההודעה, עד כמה היא דחופה - נקבל מהצמיד עצמו באמצעות חישה בלבד. רטט מסוג אחד רלוונטי רק להודעות דחופות, ורטט מסוג אחר יגלה לנו שאפשר להמשיך בפעילות ולהתפנות להודעה מאוחר יותר.
בפייסבוק בחנו בארבע השנים האחרונות סוגים שונים של אבות-טיפוס עבור צמידי החישה החכמים. אחד מהם הוא "Tasbi" - ממשק מגע ולחיצה בפרק כף היד המורכב משש לוחיות המפעילות מגע ורטט, וכן ממנגנון לחיצה. צמידים אלה מאפשרים לחוקרים של פייסבוק לבחון את סוג החישה והפידבק שאפשר להפיק, וכן את סוגי האינטראקציות המתאפשרות בפרק כף היד.
המחקרים של פייסבוק סביב ממשקי אדם-מחשב מתקדמים מעוררים שאלות אתיות מסוגים שונים: משקפי מציאות רבודה שהלכה למעשה מצלמים את כל הסביבה שלנו - גם בבית וגם בחוץ, אוספים דאטה רגיש במיוחד. האפשרות של שילוב טכנולוגיה לזיהוי פנים במשקפיים האלה מהווה רובד נוסף ומסוכן של חשיפה. גם הדאטה הפיזיולוגי שנאסף מפרק כף היד מעורר תהיות.
בפייסבוק מבקשים להבהיר כי לא מדובר בטכנולוגיה ל"קריאת מחשבות" - המידע המצוי בפרק כף היד הוא בסך הכל אותות חשמליים, הדאטה הזה נאסף גם היום בכל בדיקת EMG שגרתית במשרד הרופא. בנוסף, מכוונים כאן ליכולת עיבוד על גבי המכשיר בלבד - מבלי להשתמש בעיבוד מרחוק. לגבי הסוגיות המורכבות יותר? זה חלק מהעניין.
בפייסבוק מדגישים את חשיבות הדיאלוג הציבורי ואומרים כי אין לענקית הטכנולוגיה עניין לפתח מוצרים שאנשים יחששו להשתמש בהם. אמירה ריקה מתוכן או אסטרטגיית פיתוח מתקדמת? נחכה ונראה. מה שבטוח הוא שהתדמית הבעייתית של פייסבוק בכל הקשור לפרטיות ולהגנה על מידע משתמשים תחייב את חטיבת המציאות לעבוד קשה מאוד כדי להרוויח את אמון המשתמשים מחדש.