האם מכות ברק סייעו בהיווצרות חיים על פני כדור הארץ? תאמינו או לא אבל חוקרים טוענים שכן. ההערכה שבמהלך מיליארד השנים הראשונות של כדור הארץ, ככל הנראה הכו באדמה 500 מיליון ברקים, הברקים פגעו בסלעים, אפקט החימום – שחרר את היסוד הכימי זרחן, שנדרש להתפתחות מולקולות, אשר חיוניות ליצירת חיים.
3 צפייה בגלריה
ברקים
ברקים
ברקים
(צילום: shutterstock)
המחקר בעצם מאפשר לנו ללמוד על מקורות החיים המוקדמים ביותר שלנו, ולא רק זה - אלא גם על חיים פוטנציאליים מחוץ לכדור הארץ, שכן במתכון הייחודי ליצירת חיים - זרחן הוא חלק מכריע והכרחי ביצירת DNA ו-RNA, יחד עם מים, מימן, חמצן ועוד. המדענים מאמינים כי לאורגניזמים המוקדמים (החיידקים) קשר ישיר למודל הברקים.
ועכשיו, מתי בכיתם בפעם האחרונה? אם אתם מאלה שמתקשים להזיל דמעות, פיתוח חדש יכול לעזור לכם: דמעות אדם שנוצרו במעבדה.
3 צפייה בגלריה
דמעות מלאכותיות
דמעות מלאכותיות
דמעות מלאכותיות
(צילום: Yorick Post, מתוך המחקר)
כן, באמצעות טכנולוגיה חדשה, חוקרים מגדלים בהצלחה בלוטות זעירות של דמעות, שלמעשה "בוכות" תוך כדי גדילה.
מדובר על פריצת דרך שיכולה לסייע לחוקרים לבחון לעומק את תהליך ייצור הדמעות ולמצוא פתרונות עבור אלה שאינם מצליחים לייצר אותן בצורה טובה. הטכנולוגיה הזאת עשויה לעזור לאותם אנשים שלא מסוגלים לבכות, לכאלה שסובלים מיובש כרוני בעיניים, ובעתיד אפילו לשמש להשתלות. מסתבר שדמעות חיוניות לעיניים בריאות.
ועכשיו לאירלנד, שם תועד לראשונה ניבתן, משתזף לו על הסלעים. המאורע ההיסטורי התרחש בתחילת השבוע, אז זוהה אותו יונק ימי על ידי עוברי אורח.
3 צפייה בגלריה
הניבתן שנרדם
הניבתן שנרדם
הניבתן שנרדם
(צילום: מתוך עמוד הטוויטר של: Seán Mac an tSíthigh)


למה זה מפתיע? כי הניבתן חי בדרך כלל במים הקרים של האוקיינוס הארקטי, במקרה הזה הוא קיפץ מהמים אל הסלעים וגם חשף את החיוך המפורסם שלו מלא בשיני שנהב.
ביולוגים מקומיים טוענים שייתכן שהוא פשוט נרדם על קרחון בקוטב ונסחף רחוק מהבית והגיע איתו עד לאירלנד.