סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ביצעה הערב (יום ה') ניסוי מוצלח במשגר העוצמתי החדש SLS, שיישא בעתיד את החללית אוריון ובה אסטרונאוטים לירח. המנועים פעלו במשך כשמונה דקות ובתום הניסוי, שגרם לענן עשן שהגיע לגובה של מאות מטרים, מנתחים המדענים של נאס"א את הנתונים.
בניסוי שנערך הערב נבדק כי כל המערכות במשגר פועלות כמצופה. בין היתר נבדקו בניסוי מערכת הדלק וכן מערכות המיחשוב והאלקטרוניקה במשגרים הענקיים. אם הניסוי יוגדר כמוצלח, תועבר המערכת הענקית לבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה, משם שוגרו חלליות אפולו לירח ורוב החלליות ששוגרו לחלל העמוק.
הניסוי עצמו נערך במרכז של נאס"א במיסיסיפי. בשנה האחרונה נערכו מספר ניסויים במשגר, אך זה הניסוי המשמעותי והחשוב ביותר. בחודש ינואר נערך ניסוי נוסף, אך אז עצרו אנשי נאס"א את המנועים אחרי דקה וחצי בלבד.

2 צפייה בגלריה
המשגר אמור לשאת חלליות לירח
המשגר אמור לשאת חלליות לירח
המשגר אמור לשאת חלליות לירח
(צילום: נאס"א)
2 צפייה בגלריה
הניסוי נמשך כשמונה דקות
הניסוי נמשך כשמונה דקות
הניסוי נמשך כשמונה דקות
(צילום: נאס"א)
מדובר במשגר חזק יותר מסטורן 5, שבאמצעותו שוגרו חלליות אפולו לירח בשנות ה-60' וה-70'. נכון לעכשיו, השיגור הראשון של חללית אוריון לירח יהיה לפי לוח הזמנים בנובמבר השנה והיא תהיה בלתי מאוישת. המטרה – להנחית בני אדם על הירח ב-2024, אך ייתכן כי לוח הזמנים שנקבע בתקופת כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ יידחה מעט.
החללית שתישא את האסטרונאוטים מכדור הארץ לירח תהיה ככל הנראה חללית אוריון, שנאס"א מפתחת הן לטיסות לתחנת החלל והן למשימות לעומק החלל, בראשן טיסות לירח ובעתיד אולי גם טיסות מאוישות למאדים. נאס"א עדיין לא גיבשה סופית את מתווה הטיסה המאוישת לירח. יתכן שחללית אוריון מאוישת תיכנס למסלול סביב הירח, תחבור לרכב הנחיתה שימתין לה שם, והאסטרונאוטים ינחתו בעזרתו ולאחר מכן ימריאו ויחברו לחללית שתמתין במסלול מעליהם, כפי שהיה בתוכנית אפולו.