יער חגית, באמצע ואדי מילק, מזמן לנו טבע במיטבו. יש כאן כמה חורשות והרבה צמחייה ים תיכונית נמוכה, ובתוכן עובר מסלול הליכה קל (מתאים גם לסבא וסבתא) ומונגש, למרגלות תחנת הכוח חגית, שנסלל בשיתוף פעולה של חברת החשמל וקק"ל. מהחניה הולכים לאורך שביל כורכר ומגיעים לחורשה, שממנה יוצא שביל שמתאים גם לעגלות ילדים. השביל מעגלי ואורכו כ-250 מטר. בין עצי האלון פזורים שלטי הסבר המספרים על אנרגיות מתחדשות שאמורות לעזור לכדור הארץ הסובל.
מפת האטרקציות
יש מסלול נוסף שאינו מתאים לעגלות. הולכים בשביל, וכשמגיעים למעבר בקר מברזל מתחיל שביל הליכה ברור שמטפס לגבעה שמימינכם. לכו לכיוון חורשת האורנים שנמצאת כ־15 דקות הליכה מכם (ונראית בבירור). מכאן השביל יורד קלות ומתעקל בפרסה ימינה (ליד ערימת פסולת בטון). יורדים עם השביל, בין העצים, לכיוון נחל תות. כעבור כ-250 מטר - כאשר השביל פונה שמאלה בחדות – אתם פונים ימינה. כאן, בין העצים, מומלץ לפתוח ערכת קפה וקופסת פירות וליהנות מהטבע. במבט ימינה תזהו גשרון מתכת קטן שצבוע ירוק. צריך לעבור עליו ולהמשיך על השביל. חוצים מטע עצי שסק יבש, ומיד תגלו את יופיו של נחל תות משמאלכם (ושל מטעי זיתים מסודרים בוואדי). הולכים עם השביל, שיביא אתכם כעבור עוד 20 דקות לחניון המכוניות.
הטיול הוא בתוך אחו ירוק מקסים. מלבד האורן והזית, יש כאן עצי אלון תבור (חלקם הובאו לכאן כהצלה מאתרי בנייה או ממקומות שבהם איימו לכלותם) ופריחה מגוונת בצבעים שונים: בצהובים: חרצית, קידה שעירה, עיריוני, סביון, חרדל ועוד. באדומים: פרג ודמומית ארץי־שראלית. בכחולים/סגולים: דרדר כחול, לשון הפר ומרגנית השדה.
14 צפייה בגלריה
יער חגית
יער חגית
יער חגית
(צילום: פיני איתן)
מה כותבים בווייז: יער חגית.
פרטי המסלול: מחולק לשני חלקים, סך הכל כ-2.5 ק"מ הליכה.
תחילת אפריל היא המועד האחרון בהחלט שבו ניתן לראות פריחה ברחבי הערבה. מומלץ להזדרז ולהגיע לטיול משפחות קליל ויפהפה, שבו ניתן ליהנות מנוף מדברי מנוקד בפריחה ועוצר נשימה.
כשנוסעים בכביש 90 מכיוון צפון, לאחר התמרור המורה על 117 ק"מ עד לאילת, אחרי צוקים ולפני פארן, פונים מערבה (ימינה), נוסעים כ-10 מטרים וחונים. נקודת ההתחלה של המסלול היא אפיק של נחל אכזב, ואדי טבייקה, המכונה בפי תושבי הערבה גם "נחל שפן". לאורכו הולכים כ-2 ק''מ בלבד, כי כעבור 2 ק"מ מתחילה שמורת טבע, שהיא אסורה לכניסה. זהירות: הנחל זורם בעת שיטפונות בלבד. לפני היציאה לטיול, חובה להקשיב לתחזית כדי לא להסתכן בשיטפון.
14 צפייה בגלריה
נחל שפן
נחל שפן
נחל שפן
(צילום: דני הדס)
במהלך הטיול תזכו לראות פרחי חומעה ורודה בצבע חום־אדמדם, סילון קוצני בצבע סגלגל, קחוון בצבעי לבן וצהוב, וכן כוכב ריחני, פרעושית גלונית והרבה עצי שיטה גדולים, כולם בפריחה צהובה. ניתן לערוך פיקניק על גדות הנחל, אך לא לשכוח לאסוף את האשפה, כדי לשמור על ניקיונו וקסמו של המקום.
מה כותבים בווייז: נחל שפן.
פרטי המסלול: 2 ק"מ לערך, בין 40 דקות לשעה.
הכינרת מלאה ויפה, ופריחה צהובה שוטפת את הנוף. זה הזמן לצאת לטיול רגלי או באופניים בשביל סובב כנרת, שחובק את האגם לאורך 60 ק"מ, מקיף כבר 90 אחוז מחופי הכנרת ומאפשר מעבר חופשי ביניהם ברצף נוח ונגיש של טיילות, ומציע נופים ופינות חמד נסתרות. השביל הוסדר והוכשר בעזרת צוות איגוד ערים כנרת, מתנדבים וקבוצות נוער מכל הארץ. אחד המקטעים המומלצים עובר מכפר נחום לטבחה, לאורך רצועת חוף קסומה בצפון החוף המערבי של הכנרת, וכולל תצפית מרהיבה על האגם. בסיום המקטע יש מפל נסתר שמקורו בבאר ארטזית, כלומר שהמים פורצים מתוכה ללא צורך בשאיבה.
מחנים את הרכב בחניון חוף כפר נחום, 3.5 ק"מ מזרחה מצומת כפר נחום. נקודת הסיום היא בעין איוב. מומלץ שרכב איסוף ימתין ברחבת החניה בכניסה לבית ההארחה פילגרהאוס (ולהיזהר מאוד בחציית הכבישים).
14 צפייה בגלריה
תצפית משביל סובב כינרת
תצפית משביל סובב כינרת
תצפית משביל סובב כינרת
(צילום: איגוד ערים כינרת)
14 צפייה בגלריה
כנסיית 12 השליחים בכפר נחום
כנסיית 12 השליחים בכפר נחום
כנסיית 12 השליחים בכפר נחום
(צילום: דניאל וקנין)
מתחילים בסמוך לחוף כפר נחום והולכים דרום מערבה. עוברים בין הכנרת לבין מטעי המנגו והזיתים, השייכים לחקלאים ולכן לא קוטפים שום דבר (גם אין פרי עכשיו, ובכל זאת). לאחר כ-1,000 מטר מגיעים למבנה בזלת חסר גג, וממשיכים ללכת עם השביל אל חצי אי עם תצפית מרהיבה על הכנרת. הולכים לצד מטע הזיתים, ובקצהו כבר שומעים את שצף המים במפל הנסתר. מגיעים אל המפל הנסתר עין איוב, ונהנים מתצפית נהדרת על הנוף.
מכאן עולות מדרגות אל כביש 87. במהלך העלייה בהן מבחינים משמאל במבנה עגול, "באר איוב". זוהי בריכת הרמה שנבנתה מעל עין איוב. המעיין נובע בין קירות הבריכה, ממלא אותה ומאפשר השקיית שדות סמוכים. לאחר המדרגות פונים שמאלה והולכים עוד כ־200 מטר לרחבת החניה בכניסה לפילגרהאוס, שם יחכה לכם הרכב, ואם לא הכנתם רכב - מהמפל תחזרו באותה דרך לתחילת המסלול.
מה כותבים בווייז: חניון כפר נחום.
פרטי המסלול: 2 ק"מ, רמת קושי: בינונית. לפרטים על מקטעים נוספים בשביל סובב כנרת באתר.
בין צומת חולדה לצומת ביל"ו, בכניסה ליישוב משמר דוד, בלב חורשה לצד שדות חיטה מוריקים, שוכנת אנדרטת חיל ההנדסה. האתר עבר שדרוג וכעת נמצא בו תוואי שביל הגבורות, שניתן ללכת לאורכו והוא מספר את קורותיה של שיירת חולדה, שאנשיה הכינו בזמן המצור את התשתית לפריצת דרך בורמה העולה לירושלים. ניתן ללכת לאורך התוואי, לטייל בחורשה ובסביבת האנדרטה, להכין מבעוד מועד מידע שיעניין את הילדים על ההיסטוריה המרגשת של המקום, וכמובן לערוך פיקניק משפחתי (ולהקפיד לנקות אחריכם). הכניסה לשטח האנדרטה בחינם.
בסמוך נמצא גם יער חולדה, וטיול בו הוא בבחינת "מקלחת ירוקה" משיבת נפש. קחו את הזמן בחול המועד, ואת מזג האוויר הנהדר, ושהו כאן כמה שיותר, עם פעילויות לכל המשפחה ואוכל טעים שהכנתם מראש.
מה כותבים בווייז: אנדרטת חיל ההנדסה.
בין הרי הכרמל לגבעות אלונים־שפרעם זורם נחל ציפורי, על שם היישוב היהודי העתיק ציפורי, שבו שכנה גם הסנהדרין באחת מתחנות נדודיה. הנחל, שהוא אחד מיובליו המרכזיים של נחל קישון, מתחיל את זרימתו בהרי נצרת ונשפך לעמק זבולון. לפני מספר שנים ערכה רשות ניקוז ונחלים קישון מבצע לשיקום ולהכשרה של מסלול טיולים על גדת הנחל, בקטע שבין כפר ראס עלי לטחנת הנזירים (ראו פירוט בהמשך). התוצאה היא מסלול בן 2 ק"מ, נגיש למטיילים בכל רמה, כולל כיסאות גלגלים ועגלות תינוק.
14 צפייה בגלריה
נחל ציפורי
נחל ציפורי
נחל ציפורי
(צילום: אלעד גרשגורן)
14 צפייה בגלריה
נחל ציפורי
נחל ציפורי
נחל ציפורי
(צילום: גיל נחושתן)
הודות למעיינות המזינים אותו, חלק מהנחל איתן כל השנה, ותענוג אמיתי לטייל לאורכו, בתוך הנופים - שאם יש לנו מזל הם עדיין מוריקים בתחילת האביב, ולאורך מפלים קטנים ומעיינות שמפכים וזורמים ביובלים קטנים אל הנחל. מקטעים מהמסלול עוברים בתוך שטחי החקלאות המסורתית של הכפרים הערביים באזור, שאדמותיהם נושקות לגדות הנחל, ולכן ניתן לפגוש כאן גם רועי בקר וצאן.
זהו אזור אסטרטגי ששימש לאורך הדורות תוואי מעבר בין מישור החוף הצפוני ועמק זבולון לבין פנים הארץ לכיוון הכנרת. צבאות רבים שעטו כאן לאורך ההיסטוריה במהלך מסעות כיבוש שונים, בהם הצלבנים וצבאו של נפוליאון, שעשו שימוש בנחל לצורכי חניה והצטיידות לפני יציאה לקרב.
טחנת הנזירים הוקמה בתקופה העות'מאנית ושוקמה כחלק מפרויקט שיקום הנחל, והיא כוללת בוסתן יפה הסובב אותה. בשטח גם בריכה אקולוגית שהוקמה בתהליך השיקום, וכן בריכת שכשוך רגליים חמודה. מומלץ לעצור כאן לפיקניק.
פרטי המסלול: 2 ק”מ במסלול נגיש, קצב ההליכה תלוי בכם.
מה כותבים בווייז: טיילת נחל ציפורי. עוד פרטים באתר מועצה אזורית עמק יזרעאל.
במישור החוף הצפוני, בין הכרמל לים, משתרעת שמורת הטבע "ביצת נחל דליה", הנמצאת בינות לבריכות דגים ומשמרת את נוף הביצות הקדום ששלט במרחב לפני כמאה שנה. ביקור בשמורה בעיצומו של האביב מאפשר לצפות במגוון עשיר של ציפורים בין הקנים, ובפריחה שבחלקה עדיין קיימת ברכס הכורכר.
14 צפייה בגלריה
פריחה בנחל דליה
פריחה בנחל דליה
פריחה בנחל דליה
(צילום באדיבות בית ספר שדה חוף הכרמל של החברה להגנת הטבע)
14 צפייה בגלריה
שפך נחל דליה
שפך נחל דליה
שפך נחל דליה
(צילום: שחף רטר, החברה להגנת הטבע)
חונים מחוץ לפארק הדיג והולכים על דרך העפר דרומה לכיוון רכס הכורכר. אחרי כמה דקות הליכה (כ-500 מטר) תגיעו אל גבעה מוריקה. רוב הפריחה הססגונית של החורף כבר לא קיימת כאן, אבל הירוק־צהוב של האביב שוטפים את השטח, ושחף רטר, רכזת הדרכה בבית ספר שדה חוף הכרמל של החברה להגנת הטבע, ממליצה לעשות סיבוב בגבעה לפי השבילים שהסדירו חברי קיבוץ מעגן מיכאל, ומשם להמשיך בין בריכות הדגים, לאורך "שמורת הדיפלה" (הרדוף הנחלים בערבית) על פי השילוט עד לחוף הים. מומלץ ללכת לאורך קו החוף צפונה ומשם לחזור לרכבים. השעות הטובות לראות ציפורים הן שעות הבוקר ואחר הצהריים.
מה כותבים בווייז: פארק הדיג מעיין צבי.
פרטי המסלול: כ-3-2 ק"מ, אפשר להאריך או לקצר. דרגת קושי: קלה. מתאים למשפחות עם ילדים, כ-3-2 שעות.
טבע עירוני בירושלים: עמק הצבאים או פארק נחל רפאים
בסביבת ירושלים יש אתרי טבע עירוני משיבי נפש רבים, שכדאי מאוד להכיר כאשר מחפשים מרחבים לברוח אליהם בכל עונות השנה. קחו למשל את עמק הצבאים, השייך לעירייה ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע. הפארק, בליבה של ירושלים, מתפרס על 250 דונם ופתוח לציבור ללא תשלום.
זהו אחד המקומות הבודדים בארץ שבו ניתן לראות מקרוב צבאים בשטח המחיה הטבעי שלהם. בחברה להגנת הטבע מציינים כי בעת קום המדינה הצבאים היו על סף הכחדה בעולם, ובארץ מספרם נאמד במאות בודדות. בשנים שחלפו, הצבאים נכחדו מכל המדינות השכנות עקב ציד פרוע. אוכלוסיית הצבאים בישראל ידעה עליות ומורדות. כיום מעריכים שקיימים בישראל בין 3,000 ל-4,000 צבאים. במקום אפשר לראות גם צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים. המקום פתוח משש וחצי בבוקר ועד חמש וחצי בערב, כולל סופי שבוע וחגים, הוא מתאים לכל המשפחה וניתן לבלות בו במשך זמן ארוך.
14 צפייה בגלריה
עמק הצבאים
עמק הצבאים
עמק הצבאים
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
מה כותבים בווייז: פארק הצבאים ירושלים.
אם אתם רוצים לשלב בטיול גם מקורות מים, מומלץ להגיע לפארק נחל רפאים ולהמשיך ממנו אל אגן נחל כוס, שנמצא בדרום מערב ירושלים. מדובר בערוץ קצר שיורד משכונת גילה עד לטיילת של נחל רפאים, ואורכו כ־2.5 ק"מ של הליכה לא קשה, שבמהלכה ייתכן שתפגשו צבי ארץ ישראלי, דורבן, שועל מצוי ומגוון גדול של בעלי כנף, זוחלים וחרקים.
מה כותבים בווייז: פארק נחל רפאים.
פרטי המסלול: 3-2 שעות. ניתן גם להמשיך לטיילת של נחל רפאים. דרגת קושי: קל עד בינוני.
לאחר מאבק סביבתי ארוך, שאותו הובילו התושבים באזור יחד עם החברה להגנת הטבע, נקבע לפני כחודש כי יש לייעד את הגבעות הדרומיות במודיעין לגן לאומי. עד שזה יקרה, הגבעות הדרומיות הן אתר טבע פראי ונדיר במרכז הארץ, שבהן עובר מסלול מרהיב בין פרחים ובוסתנים, שרידי יישובים קדומים ונופים ירוקים. אביטל יוגב, מנהלת קהילת החברה להגנת הטבע במודיעין והסביבה, מוסיפה כי מדובר בגבעות עגלגלות שמתנשאות מעל עמק איילון, בגובה של כ-300 מטר מעל פני הים, וביניהן עוברים עמקים. שימו לב לעופות הדורסים הגדולים שעוברים כאן על ציר הנדידה העולמי. המסלול הוא בן 4 ק"מ הלוך וחזור, מתאים למשפחות עם ילדים ונמשך 4-3 שעות. חינם, בכל שעות היום.
14 צפייה בגלריה
הגבעות הדרומיות של מודיעין
הגבעות הדרומיות של מודיעין
הגבעות הדרומיות של מודיעין
(צילום: אביטל יוגב, מתוך ויקיפדיה)
מה כותבים בווייז: כיכר מנחם בגין או כיכר השוטר במודיעין.
אזור עמק השלום נמצא בשוליה הדרומיים של יקנעם עילית, סמוך ליער הזורע שברמות מנשה. האזור משלב גבעות מתונות, יערות ושטחים חקלאיים - עם נחלים שזורמים בעונה זו של השנה. באזור יש פריחה מרהיבה בחורף, ואם יתמזל מזלכם, אולי קמצוץ ממנה יישאר גם בתחילת אפריל. אפשר להגיע ישירות לעמק השלום ולשוטט בשטח להיכן שהרגליים לוקחות אתכם, או לטייל במסלול מעגלי מיקנעם.
המסלול המעגלי: חונים במרכז ביג ביקנעם, שם יש תצפית יפה אל מרחב עמק השלום. כשעומדים בנקודת התצפית בתוך הביג ומביטים אל העמק, מזהים שביל שיורד לדרך עפר בלב השטחים הפתוחים. יורדים בשביל, עד שמגיעים לדרך עפר נוספת לבנה (כורכר) אחרי מכלאת הבקר. פונים בה שמאלה עד לחניון חרובים בנחל השופט. שחף רטר, רכזת הדרכה בבית ספר שדה חוף הכרמל, ממליצה להתחבר לשבילי נחל השופט, לחפש את המפל והמערה, ואז לחזור לחניון חרובים, ומשם לחזור יחד עם אפיק נחל סנין.
14 צפייה בגלריה
עמק השלום
עמק השלום
עמק השלום
(צילום: מריאנה סטילמן)
14 צפייה בגלריה
נחל השופט
נחל השופט
נחל השופט
(צילום: אלעד גרשגורן)
רוצים לחזור לטייל כאן שוב? הצטרפו למאבק נגד תוכניות הבנייה המיועדות לשטח. חפשו בגוגל או בפייסבוק "מצילים את עמק השלום".
מה כותבים בווייז: מרכז ביג יקנעם.
פרטי המסלול: כ-3 ק"מ, הלוך-חזור. דרגת קושי: קל, מתאים למשפחות עם ילדים. זמן הליכה: תלוי בקצב שלכם, בערך שעתיים.
נצלו את מזג האוויר הנוח כדי ללכת במסלול של טבע מדברי קסום עם כל המשפחה, לא קשה אך עדיין למיטיבי לכת, על בסיס הדרך העתיקה של מלכי התנ"ך במרחב שבין ערד לים המלח.
מומלץ להיפגש בפארק ערד (או חורשת רן ערד) מוקדם ולאכול ארוחת בוקר. במקום יש חורשה מטופחת עם שולחנות פיקניק וברזי מים (אבל בכל מקרה הביאו איתכם מים, למקרה שהברזים לא יפעלו). הנועזים יותר יכולים ללון כאן באוהל לילה קודם. רק להביא בגדים חמים ועצים למדורה - במדבר קר בלילה, מזכיר לנו מדריך הטיולים פיני איתן.
אחרי שהעמסנו קלוריות, שבים לרכב ושמים בווייז נחל קינה, לשם נוסעים בדרך עפר עבירה לכל רכב. נעבור בכפר הבדואי אל פורעה (רואים את מבנה בית הספר) בדרך המשולטת בכחול, עד לרחבת חניה ליד המאהל של מוסא. מכאן נתחיל בהליכה במסלול שאורכו כ-5 ק"מ. נתחיל על שביל כחול ונטפס כ־800 מטר לגבעה, ובה נראה את שרידי מצודת עוזה ששמרה על דרך אדום לפני כ-2,800 שנה – כאשר המקום שקק סוחרים ושיירות גמלים. אפשר לבקר במצודה (בזהירות) ולהתרשם משרידיה ומהחומות.
מכאן ממשיכים בשביל הכחול ומגיעים לנקודת תצפית על פתחת נחל קינה (עמדה מצוינת לצילום קבוצתי או סלפי). לאחר מכן שימו את הסלולרי בכיס, כי נתחיל לרדת בשביל הכחול והצר לכיוון נחל קינה בהליכה איטית וזהירה, כ-500 מטר. בסוף הירידה, ליד אפיק הנחל שמימין לנו – יש כמה בורות מים (סימון שביל שקוף). תזהו שם שקתות, דליים, לוחות פלסטיק וכדומה.
14 צפייה בגלריה
נחל קינה
נחל קינה
נחל קינה
(צילום: פיני איתן)
הראו לילדים איך מסתירים מים במדבר, איפה חוצבים באר, ואת פינות הבור עם סימני החבלים שאיתם מעלים דליי מים. המים מיועדים להשקיית עדרים (לא לשתות מהם). אולי גם תפגשו רועה צאן עם עדרו. זה הזמן להפסקת מים (שהבאתם) ופירות ליד הבורות. שקדים, אגוזים, תמרים ותאנים יהיו מעולים כאן (הפסקה נוספת אפשרית בגדה הדרומית של הנחל ליד העיקול, יש מעט צל צמוד לגדה).
ממשיכים בהליכה על השביל הכחול, כ-800 מטר, עד שנראה מפגש עם שביל מסומן בירוק, ונעבור אליו. סביבנו צמחיית מדבר, וכעבור עוד 800 מטר השביל הירוק מגיע למצוק עם תצפית מרשימה על ערוץ נחל קינה והמפל היבש שלו, שבה הנוף השטוח נפתח למצוק דרמטי. נסו לאתר שפני סלע (כדאי שיהיה שקט). כמו כן תבחינו מכאן בבריכת המים (גב) של נחל קינה, שאליה תכף נגיע (שימו לב: השגיחו על הילדים, מדובר במצוק גבוה).
יורדים לבריכת המים ולוקחים הפסקה ארוכה לאוכל, צ'ופרים וקפה, ולאמיצים: טבילה במים הצוננים של הגב. אם תגיעו מוקדם תהיו כאן לבד ותתמסרו לטבע.
בסוף ההפסקה חוזרים באותה דרך לכיוון חניון הרכב – וחזרה לחורשת ערד, שבה אפשר לאכול את ארוחת הצהריים המעולה שהבאתם.
זהירות: ילדים הולכים תמיד מאחורי המבוגרים ולא לפניהם. לא רצים בכלל לאורך כל הטיול. יש להשגיח על הילדים בירידה בשבילים או בביקור במצודה, במפל ובבורות המים. לא מרימים אבנים ולא דוחפים ידיים לשום מסתור, בור וכדומה. ולוקחים בחשבון את מגבלות הקליטה הסלולרית בעומק ערוץ הנחל.
מה כותבים בווייז: בפארק ערד (או חורשת רן ערד).
פרטי המסלול: דרגת קושי: בינוני־קל, כ-4.5 שעות כולל עצירות ומנוחה ליד המים.
המסלול להר מסור בערבה התיכונה מומלץ אך ורק למיטיבי לכת שלא פוחדים מתנאי שטח מאתגרים. הטיול מעגלי ומתחיל בטיפוס להר, והוא כולל תצפית מרשימה על נופי ארץ בראשית ועל יישובי הערבה התיכונה, הליכה על המצוק, ולבסוף הליכה בקניון המרשים של נחל מסור. שמם של נחל והר מסור נובע מפעולת ה"ניסור" שביצעו מי הגשמים במשך מיליוני שנים ויצרו מעין "שיניים" חדות לאורך המסלול. במהלך החורף נאגרים בין השיניים גבי מים קטנים וטבעיים.
14 צפייה בגלריה
הר מסור
הר מסור
הר מסור
(צילום: יש אי שם, אירוח וטיולי מדבר)
נוסעים לאורך כביש הערבה (כביש 90) לכיוון דרום עד צומת חצבה. סמוך לתחנת האוטובוס בצומת יש שילוט לנחל מסור, ושם פונים ימינה לכיוון מערב, לדרך עפר המתאימה לכל כלי רכב. לאחר נסיעה של כ-12 ק"מ מגיעים לתחילת המסלול, המסומן בצבע ירוק. כעבור הליכה קצרה של כ־250 מטר לאורך ערוץ נחל מסור, מצד שמאל של השביל, מתחילה עלייה משופעת אל ההר, המסומנת גם היא בצבע ירוק. העלייה כוללת הליכה על "סכין" מצוק, ולקראת סופה יש הליכה בשיפוע חד המצריך לעיתים להיעזר בידיים וביתדות הנעוצות בסלעים. אנא, לכו בזהירות. לאחר תצפית רחבה על יישובי הערבה התיכונה ועל הרי אדום מגובה הר מסור, המתנשא ל־180 מטר מעל פני הים, יורדים חזרה לערוץ נחל מסור בשביל המסומן באדום. עם השביל חוצים את ערוץ הנחל ועוברים לערוץ קניוני צר ויפהפה, שאיתו ממשיכים בהליכה חזרה לרכבים.
הוראות בטיחות: הטיול מומלץ אך ורק למשפחות מיטיבות לכת, שאינן חוששות מגבהים. מומלץ להתקדם בזהירות ולהיעזר בידיים. יש לתכנן בקפידה את הטיול, כדי לא להיכנס לשעות החשיכה, ולהיכנס לשטח לפחות חמש שעות לפני השקיעה. חלקו מהמסלול ממוקם בשטח צבאי. אם מטיילים בימי חול, יש לתאם עם מרכז תיאום פיקוד דרום: 08-9902927/6. אם אפשרי, שווה לשקול נוכחות של מדריך מקצועי שייתן הסבר מקיף על תופעת השיטפון והנוף הייחודי שהיא מותירה, והסברים נוספים על הצומח והחי המדברי וההתיישבות המדברית בערבה התיכונה.
מה כותבים בווייז: נחל מסור.
פרטי המסלול: 2.5 ק"מ, 3.5 שעות, מהבוקר ועד לפני השקיעה.
אם אתם יוצאים לטייל, תוכלו לשלב במסלול משימות ומידע מעניין: הורידו את אפליקציית "יש לאן", המציעה טיולים ופעילויות בעשרות אתרים ברחבי הארץ בעזרת משחק ניווט המשלב משימות, שאלות ומידע על מסלולים שונים, מקריית שמונה ועד אילת. "יש לאן" היא חברה למשחקי ניווט סלולריים המיועדים לוועדי עובדים, לחברות, לנוער, לבתי ספר ולמשפחות. האפליקציה מאפשרת לתפעל אירועי ניווט מגבשים וחווייתיים בזמן אמת, שכוללים עד מאות משתתפים. עד היום השתתפו במשחקי הניווט שלה יותר מ5,000 משפחות.
לאתר - הקליקו. לעמוד פייסבוק - הקליקו.
בהכנת הכתבה השתתפו גלעד כרמלי, אסף קמר ואלכסנדרה לוקש