13 צפייה בגלריה
אילוסטרציה בגרות
אילוסטרציה בגרות
אילוסטרציה
(צילום: רועי עידן)
בגרויות החורף של שנת הקורונה עדיין בעיצומן, אך אלו שסיימו את הלימודים לפני כשנתיים עדיין לא יודעים מה הממוצע העירוני שלהם, ואפילו לא הממוצע הבית ספרי. משרד החינוך לא מפרסם בשנים האחרונות את ציוני הבגרויות לפי ערים ובתי ספר, אבל פרויקט מיוחד של ynet והתנועה לחופש המידע חושף את הציונים, זו השנה השנייה.

במסגרת המיזם ניתן לבדוק את הציון הממוצע במקצועות החובה בכלל היישובים בישראל בין השנים 2019-2015, ואף להשוות בין היישובים השונים. הציונים של 2019, שנת הלימודים הסדירה האחרונה לפני הקורונה, מתפרסמים כאן לראשונה, בעקבות בקשת חופש מידע שהוגשה למשרד החינוך על ידי התנועה לחופש המידע.
רוצים לראות את ציוני הבגרות של בית הספר שלכם בשנת 2019? לחצו כאן לפתיחת קובץ Excel

הצמרת והתחתית של 2019

הנתונים של שנת 2019 נחשפים כאן לראשונה. בין היתר ניתן לראות איזה יישובים נמצאים בראש הטבלה והצטיינו במקצועות השונים, ואיזה יישובים צריכים חיזוק.
13 צפייה בגלריה
התניית תעודת בגרות בתשלומי הורים
התניית תעודת בגרות בתשלומי הורים
תעודת בגרות
כדי לתת משקל סטטיסטי סביר בדירוגי הצמרת והתחתית של בחינות הבגרות במקצועות החובה המשותפים לכלל הזרמים במערכת החינוך, הוכנסו לדירוג הזה רק יישובים שבהם ניגשו יותר מ-200 תלמידים לבחינה.
המקצועות שבהם חושב המדד: מתמטיקה (כל יחידה), אנגלית (כל היחידות), אזרחות (2 יחידות), ספרות (2 יחידות) והבעה עברית (2 יחידות). בשאר המקצועות הדירוג נעשה בהתאם לכלל היישובים שנתוניהם התקבלו ממשרד החינוך. בחלק מהמקצועות לא מופיע דירוג בשל העובדה שהתקבלו נתונים של פחות מ-20 יישובים.

למה חשוב לדעת את הציונים?

פרסום הציונים מאפשר להורים, לתלמידים ולמורים לקבל מידע מפורט לגבי ההישגים בבתי הספר שלהם, ומסייע למשפחות שמתייחסות להישגי בתי הספר כשיקול בבחירות מקום המגורים. הציונים גם משמשים את ראשי הרשויות ומערכת החינוך.
עו"ד אור סדן, מהתנועה לחופש המידע והקליניקה לחופש המידע במכללה למנהל, הסביר: "איסוף נתונים של ציוני הבגרויות יכול ללמד רבות על פערי החינוך בישראל, ולהוות מפתח למציאת פתרונות רוחביים ונקודתיים לקידום שוויון במערכת החינוך. אנו מקווים כי משרד החינוך יפעל לפרסום יזום של נתונים אלו לקראת השנים הבאות".
בניתוח הנתונים סייע הפעיל החברתי גיא זומר, מייסד עמותת התמנון.

קריית אונו בצמרת של 5 יחידות, מהפך בחמש יחידות אנגלית

העיר שמובילה בקרב הערים הגדולות בציון הממוצע בחמש יחידות מתמטיקה לשנת 2019 היא קריית אונו, ששומרת על מקומה הראשון עם ציון של 87.21 - שש נקודות מעל הממוצע הארצי, אבל ירידה של נקודה בהשוואה לשנה שקדמה לה. במקום השני נמצאת רעננה עם 86.01 ואחריה מודיעין-מכבים-רעות ורמת השרון עם 85 כל אחת (הפרש של מאיות אחוז בין השתיים). בהמשך נמצאות הרצליה ותל אביב עם ממוצע ציונים 84 כל אחת.
13 צפייה בגלריה
מגדל המים קריית אונו אור אדום הזדהות מאבק אלימות כלפי נשים
מגדל המים קריית אונו אור אדום הזדהות מאבק אלימות כלפי נשים
קריית אונו. ממשיכה להוביל בחמש יחידות במתמטיקה
(צילום: עיריית קריית אונו)
גם השנה אשדוד היא העיר שניגשו בה יותר מ-200 נבחנים לבגרות חמש יחידות מתמטיקה וקיבלה את הציון הנמוך ביותר - עם ממוצע של 74.96, שיפור של חמש מאיות בהשוואה ל-2018. אשקלון נמצאת גם כן מתחת לממוצע הארצי עם 76.82 ובאר שבע עם 77.82.
את ההובלה בקרב הערים הגדולות ב-5 יחידות אנגלית קוטפת רמת השרון עם 92.1 - חמש נקודות מעל הממוצע הארצי. במקום השני נמצאת נצרת, שהובילה את הטבלה ב-2018, עם ממוצע 91.5 ואחריה בהפרש של עשיריות נקודה נמצאת קריית אונו עם 91.07. הרצליה, זכרון יעקב, סחנין ואום אל פחם קיבלו בממוצע כ-90 נקודות כל אחת.
13 צפייה בגלריה
קשת ברמת השרון
קשת ברמת השרון
רמת השרון. מובילה בחמש יחידות אנגלית ובאזרחות בקרב הערים הגדולות
(צילום: דורון גיראסי )
בתחתית רשימת היישובים הגדולים בבחינה של חמש יחידות נמצאת גם השנה אילת עם 81.81 ומעליה דימונה עם 82.32. קריית גת שהייתה ב-2018 במקום השני מהסוף שיפרה את מעמדה בשמונה מקומות עם הציון 86. באר שבע וגן יבנה נמצאות גם כן בתחתית הרשימה עם ממוצע של כ-84 נקודות כל אחת. יבנה, בת ים, קריית מוצקין, אשקלון ומעלה אדומים קיבלו כל אחת כ-85 נקודות - שתי נקודות מתחת לממוצע הארצי ב-5 יחידות אנגלית.
ומה עם שאר מקצועות החובה? רמת השרון מובילה בציון הממוצע ב-2 יחידות באזרחות, בקרב הערים הגדולות, עם ממוצע של 83.61 - תשע נקודות מעל הממוצע הארצי. אחריה נמצאים בני דרור (מועצה אזורית לב השרון), נווה ירק (היישובים הדרומיים במועצה האזורית דרום השרון) וכפר קרע עם ממוצע של כ-81 נקודות. גבעתיים, קריית אונו ומכמורת עם כ-80 נקודות כל אחת. מבין עשרת היישובים שנמצאים בתחתית רשימת הערים הגדולות בציונים באזרחות יש רק שתי ערים יהודיות - אור יהודה עם ממוצע 65 ונוף הגליל עם ממוצע 66. שישה יישובים בעשירייה האחרונה הם רשויות בדואיות מהנגב.
13 צפייה בגלריה
חיטוי בתי ספר בנוף הגליל
חיטוי בתי ספר בנוף הגליל
בית ספר בנוף הגליל. בתחתית היישובים הגדולים בציוני האזרחות
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)
רמת השרון ממשיכה להוביל את רשימת הערים הגדולות ב-2 יחידות ספרות עם 85.76 ומיד אחריה בית ברל (היישובים הצפוניים במועצה האזורית דרום השרון) עם 85.43. במקום השלישי קריית אונו עם 84.48 ואז תל מונד וזכרון יעקב עם ממוצע של כ-83 כל אחת. גם ב-2019 קריית ים נמצאת בתחתית רשימת הערים הגדולות במקצוע עם ציון של 69.16 - שמונה נקודות מתחת לממוצע הארצי. אור יהודה ורמלה נמצאות גם כן בתחתית עם 70.14 ו-70.35 בהתאמה.

בדרום חלשים במתמטיקה

את רשימת בתי הספר המצטיינים בבגרות 5 יחידות במתמטיקה מוביל בית הספר מקיף גבעת פרדיס שבפוריידיס עם ממוצע 92.64. עם זאת, יש לציין שרק 11 תלמידים בבית הספר ניגשו לבחינה. במקום השני נמצאת האולפנה לבנות בגבעת שמואל עם 92.58 ו-31 נבחנות, אחריה ישיבת בני עקיבא לפיד שבמודיעין-מכבים-רעות עם 92.37 ו-43 נבחנים. את ששת המצטיינים סוגר בית הספר עתיד למדעים לוד עם ציון ממוצע של 90.67 ו-109 תלמידים שנבחנו.
בתחתית רשימת בתי הספר שנבחנו בחמש יחידות מתמטיקה נמצאים בעיקר בתי ספר מהפזורה הבדואית. עם זאת, בתחתית נמצאים גם המקיף האזורי מרחבים עם ציון 64.73, ועמל זינמן דימונה עם 65.37.
בבחינת 5 יחידות באנגלית מוביל בית הספר "נזירות סנט ג'וזף" בנצרת עם ציון ממוצע 95.96 ו-68 נבחנים. במקום השני עתיד למדעים לוד עם ציון 95.69 ו-172 נבחנים, ובמקום השלישי שש-שנתי שיבולים נס ציונה עם 95.38 ו-16 נבחנים. בשישיית המצטיינים נמצא גם התיכון שליד האוניברסיטה בירושלים עם 95.01 ו-178 נבחנים.
בתחתית רשימת הציונים של 5 יחידות אנגלית יש נוכחות חזקה של יישובי הדרום, בעיקר מהפזורה הבדואית. במקום האחרון נמצא מקיף חדש אום בטין עם ציון ממוצע של 67.56 ו-16 נבחנים. בתחתית נמצאים גם ישיבת חצים שבאיתמר עם ממוצע 71.55 ו-13 נבחנים, והמקיף הדתי בקריית מלאכי עם 75.14 ו-22 נבחנים.

הערבים מצטיינים באזרחות, הדתיים בהיסטוריה והבעה

כמו בשנים האחרונות, את צמרת בתי הספר בבחינת הבגרות באזרחות כבשו בתי ספר מיישובים ערביים. במקום הראשון בית הספר העל יסודי "אלקאסמי" שבבאקה אל גרביה עם 93.11, במקום השני תיכון עתיד אלאהליה שבאום אל-פחם עם 92.97, במקום הרביעי נמצא תיכון "נזירות פרנציסקניות" שבנצרת עם 91.96.
עם זאת, בתחתית ציוני הבגרות באזרחות נמצאים גם כן בתי ספר רבים מהמגזר הערבי. כך למשל, התיכון בבית חנינא שבירושלים עם 45.07, על יסודי טכנולוגי מג'ד אל-כרום עם 50.28 ומפתן תמרה שבטמרה עם 43.64.
במקום הראשון בקרב בתי הספר בבחינת 2 יחידות לימוד בהיסטוריה ניצב התיכון שליד האוניברסיטה בירושלים עם 92.02. אבל בתי הספר שתופסים את המקומות שמתחתיו - רובם מהחינוך הממלכתי דתי. במקומות השני, השלישי והרביעי נמצאים בתי ספר של בנות דתיות, שתיים מהם הן אולפנות. במקום החמישי ישיבת מקור חיים שבכפר עציון ובמקום השביעי ישיבת אורות הזורעים שבהזורעים.
את רשימת המצטיינים בבחינת 2 יחידות לימוד בהבעה כבשו בתי הספר הדתיים לבנות. במקום הראשון אולפנת דרכי נעם שבפתח תקווה עם 90.31, במקום השני אולפנא בהר"ן שבגדרה עם 88.17, ובמקום השלישי בנות לאה מיבנה עם 88.11. גם בשלוש המקומות שאחריהם נמצאים בתי ספר דתיים לבנות.