בשיתוף PEACE NATURALS

מהפכת הקנאביס הרפואי הפכה לרבים מהחולים הכרוניים בישראל את איכות החיים ואפשרה לרבים מהם איכות חיים טובה, שמאפשרת תפקוד בחיי היומיום תוך הפחתת השפעות מעכבות של המחלה על חייהם. בישראל מאושר השימוש בקנאביס רפואי לחולים הסובלים ממגוון מחלות ומתופעות הלוואי שבאות איתן, בניהן גם פוסט טראומה.
בישראל קיימים היום 83 אלף מטופלים בקנאביס ובכל חודש מצטרפים כאלפיים מטופלים חדשים לתהליך.
התהליך עצמו אינו פשוט תמיד. "זה יכול להימשך כמה חודשים", אומרת רוני כ"ץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של פיס נטורלס ישראל. היא מעידה שעד לאחרונה היה צוואר בקבוק בהכשרה של רוקחים לנפק קנאביס, אבל מציינת שפקק זה גם השתחרר.
"קיימים שני מסלולים לקבלת אישור - הראשון הוא פניה לרופא מומחה, לו יש הסמכה לנפק את הרישיון ואת המרשם, כשכל משתמש צריך להחזיק רישיון לנשיאה ושימוש בקנאביס רפואי, משום שזה עדיין מוגדר כסם מסוכן ומרשם שאיתו המטופל ניגש לבית המרקחת לקבלת התרופה. המסלול השני מתנהל ישירות מול היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי) והוא מסלול איטי יותר".

מחיר הרפורמה

"הרפורמה יצרה סטנדרטיים שכל מתקן של ריבוי וגידול וכל מתקן ייצור חייבים לעמוד בהם", אומרת כ"ץ עמיחי. "המוצר חייב להיות בטוח לשימוש כשהיעילות היא מן הסתם עניין סובייקטיבי. כל חברה בוחרת אם לאמץ לעצמה סטנדרטים שאינם בהכרח מחויבים רגולטורית כדי לספק מוצר באמת ברמת האיכות הגבוהה ביותר. בסופו של דבר, מדובר בתרופה. זה לא מוגדר כתרופה, אבל אנחנו מתייחסים למוצר כתרופה לכל דבר. לכן, אנחנו מאמצים סטנדרטים שונים, שאינם מחויבים רגולטורית, אבל אנחנו מאמצים כדי להבטיח מוצר איכותי ללקוחות".

החולה במרכז

נחום לאמור פרידמן, סובל מפוסט טראומה בעקבות שירותו הצבאי ומשתמש בקנאביס רפואי כבר זמן מה. לאחר שהבין שאותן חוויות בצבא הביאו לחייו טראומות משנות חיים, החל לנסות פתרונות שונים כדי להקל על הקשיים הללו.
"הציעו לי שימוש באלכוהול, מיני כדורים שונים ואחר כך ביקורים אצל פסיכיאטרים ורופאים. ב-2014 אושר לי לראשונה קנאביס רפואי", אומר לאמור פרידמן. "התהליך לאישור כלל המלצה מרופא משפחה ומפסיכיאטר. עבורי זה היה תהליך קשה מאד. ההתנהלות מול יק"ר הייתה לא פשוטה וההתקשרות המיושנת באמצעות פקס, הקשתה על הקשר".
לאמור פרידמן מתאר תהליך סיזיפי של הגשת בקשות, המתנה ארוכה לאישור, "זו הייתה תקופה שהתהליך היה נפוץ פחות, אבל אחרי ניסיונות רבים, אושר לי הקנאביס הרפואי והחל תהליך התאמת המינונים, שהוא תהליך מתמשך, עד היום", הוא אומר.
איך מתאימים מינון לחולה?
"קנאביס רפואי אינו תרופה, אבל הוא צמח מרפא פוטנטי מאוד", מסביר טל קירשהיימר, רוקח קנאביס ומסביר את התהליך: "הכלל הראשון הוא להתחיל לאט ובזהירות, להעלות בהדרגתיות את המינונים, ולהתאים את הזנים המתאימים למצב הרפואי או המצב הטיפולי שמתאים לחולה ברגע הנתון. יש הרבה מאוד מידע ברשת, אבל חשוב מאוד למצוא רוקח אמין שילווה לאורך זמן את המטופל, שמכיר את הקנאביס ויודע להמליץ, בעיקר בתחילת הדרך".
קירשהיימר מסביר שהתאמת המינונים מתייחסת לשני סוגי מטופלים – ותיקים וחדשים. "ממטופלים חדשים אנחנו מבקשים להגיע לקבל הדרכה מקיפה, שתעזור להם להבין מהו שמן קנאביס, מה הן התפרחות של הקנאביס, איך צורכים את התפרחות, מה ההבדל בין שנים המותאמים ליום, עם מקור סאטיבה, או זנים שמתאימים יותר ללילה ממקור אינדיקה. זו הדרכה של כחצי שעה", הוא מסביר.
ההבדלים השונים עליהם מדבר קירשהיימר מתייחס למשך ההשפעה כאשר שמן קנאביס משפיע לאורך יותר שעות, אבל מתחיל להשפיע לאט יותר. תפרחת הקנאביס משפיעה מהר יותר אבל לאורך פחות זמן.
"במהלך ההדרכה הראשונית המקיפה אנחנו מבינים גם מי המטופל - האם הוא כבר מורגל בקנאביס לא רפואי ואז הוא יקבל זנים חזקים יותר ואם אין לו ניסיון כזה, יותאמו לו זנים חלשים יותר. במקרים של מטופלים מנוסים, חלק משמעותי מתפקידי כרוקח ומומחה לצמחי מרפא, זה להבין מה היה טוב או לא טוב לפני כן ולנסות להתאים זנים ולהתאים זנים שיהיו דומים למה שהיה טוב עבורו בעבר. מניסיוני, אני יכול לנסות להציע זן שיתאים לו יותר".
נחום לאמור פרידמן, מעיד כמשתמש על ניסיונו בתהליך: "כשהתחלתי לקבל רישיון בצורה חוקית, חיפשתי פתרון שיסייע לי להתמודד עם הסימפטומים שסבלתי מהם - עוררות יתר, מחשבות חודרניות והתקפי חרדה. מניסיוני, גיליתי שלכל סימפטום יש את סוג הקנאביס שעוזר לו, אם זה לתפקוד בשעות היום ואם זה לנסות לישון בלילה".
היום, מעיד לאמור פרידמן, שהכמות שהוא מקבל אינה מספיקה לו לכל החודש, "אבל הגעתי לרמת תפקוד מאוד גבוהה בסיוע הקנאביס. אני מצליח לישון בזכותו ואני מקפיד להשתמש בזנים מותאמים. יש זנים שלהם התאמה טובה יותר ליום, כאלה עם THC גבוה. אני מקפיד לערבב ולהוסיף, זנים של הייבריד, בהם היחס מאוזן, פחות או יותר, כאלה שיש להם CBD גבוה (חומר פעיל אחר). אני יכול להעיד, שכשיש לי מינונים נכונים, הגוף במצב יציב לאורך זמן, ולי יותר טוב. עובדה, אני מסוגל להגיע לאולפן, לדבר באופן קוהרנטי, להסביר את עצמי ולהתבטא", הוא מסביר.
לאמור פרידמן מעיד שלפני השימוש המאוזן בקנאביס מצבו נע ונד בין חוסר תפקוד מוחלט והימנעות משינה כדי לא להתעורר מסיוטים או במצב בו היה מתעורר רטוב מזיעה, בבהלה ועם מוכנות לאלימות מאוד גבוהה. "הקנאביס מאפשר לי לחיות עם השפעות מתונות. גם אם אני חווה סיוטים, אני פחות זוכר אותם, יותר נוח לי להירדם כי הקנאביס מרגיע. בלילה, אני משתמש בזן עם התאמה, עם THC יחסית גבוה, וזה עוזר לי. זה הרבה ניסוי וטעייה. יש זנים שמתאימים עבורי ולחברים שמתמודדים עם בעיות דומות, זנים אחרים נותנים את הפתרון. חשוב מאוד לבדוק, לנסות ולנהל רישום מסודר".
רפורמת הקנאביס הרפואי שינתה את הדרך בה הוחלט איזה זנים מקבלים. "אחת הבעיות היום ברפורמה זה שאין יציבות בזנים", אומר לאמור פרידמן. "כשאני מגיע לבית המרקחת אני לא יודע שהזן שמתאים לי יהיה בכלל. ניהלתי תהליך של ארבע שנים עם חברה אחת יציבה של קנאביס, מולה התנהלתי ועם המומחים, וכך, בכל פעם עשינו את ההתאמות ואת הדיוקים במינונים ובזנים ביחד, יד ביד. אחרי ארבע שנים של שימוש, הגעתי לשלושה זנים שנתנו לי מענה מלא".

תופעות לוואי

כמו בכל מוצר שנוטלים, יכולות להיות גם תופעות לוואי שמגיעות איתו. "הדרך הכי טובה להתמודד עם תופעות לוואי היא להיות מוכן להם", אומר קירשהיימר. "כשאתה יודע מראש, וזה מה שאנחנו מתאימים בהדרכה הראשונית, קל יותר להתמודד איתן. אחד הדברים שהכי חשוב לדעת זה שקנאביס רפואי, אמנם סם מסוכן, אבל הוא סם מסוכן, שבטוח יחסית מבחינה פיזיולוגית. תופעות הלוואי, ככל שיהיו לא נעימות, יחלפו אחרי כמה שעות ואין תופעות לוואי לטווח ארוך. ברגע שאתה מסביר את זה למטופל בפעם הראשונה הוא כבר חש בטוח יותר".
"למטופלים חדשים, שחשובה להם שליטה, תופעת הלוואי השכיחה בפעמים הראשונות היא חרדה וקל מאד לטפל בה. יש זנים מסוימים, שעושים הרבה פחות חרדה, ומתחילים לאט ובזהירות. במידה ויש בכל זאת חרדה, בדרך כלל זה בגלל שלא רגילים לחומר פסיכו-אקטיבי, שמשנה תודעה ותחושת הזמן ולא בגלל שהחומר עצמו עושה חרדה. אפשר להפחית את החרדה בעזרת משהו מתוק, מוזיקה נעימה, לפעמים מקלחת בטמפרטורה נעימה וזה חולף. את זה אנחנו מעבירים גם בהדרכה".
*תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS