החיסון של פייזר ממשיך להדגים תוצאות מצויינות בהגנה מפני מגפת הקורונה: החברה עדכנה את הנתונים שככללו מעקב אחר כ-12 אלף איש מתוך 44 אלף האנשים שחוסנו בתחילה ונתוניהם הוצגו ל-FDA, אלה נבדקו למול קבוצת פלצבו שלא חוסנה, גם חצי שנה אחרי שחוסנו.
מתוך הנבדקים נמצאו 927 מקרי תחלואה סימפטומטיים בקורונה, 77 מתוכם היו אצל אלה שחוסנו, מה שהוביל לדברי פייזר לשיעור יעילות של 91.3% של החיסון.
1 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
החיסון של פייזר. יעיל ב-91% מפני הדבקה
(צילום: AFP)
רק אחד מתוך 21 מקרי תחלואה קשה בקורונה היתה של מחוסן, מה שהוביל לשיעור יעילות של 95.3% במניעת תחלואה קשה. התונים מתפרסמים יממה לאחר שהחברה פרסמה את נתוני מחקר הילדים הגנה של 100% מפני הדבקה בגילאי 12-15.
כחלק מהמחקר בוצע ניסוי גם בדרום אפריקה, בו השתתפו 800 איש, שם שכיח הזן הדרום אפריקני B1351 שהפך דומיננטי והעלה בעבר חששות של עמידות חלקית מהחיסון. עם זאת, ההגנה במחוסני פייזר עמדה שם על 100%.
פייזר עדכנה כי שיעור היעילות הכללי החדש עומד על 91.3%, נמוך אמנם במעט מ-95% שדווח במקור בניסוי על 44 אלף איש. עם זאת, מספר וריאנטים נפוצו בעולם מאז, מה שעשוי היה להפחית מעט את שיעור היעילות, הנחשב גבוה מאוד גם כך.
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, אמר כי התוצאות המעודכנות, הכוללות נתונים על למעלה מ-12,000 אנשים מחוסנים במלואם במשך שישה חודשים לפחות, יוצגו לאישור מלא של ה-FDA בקרוב לשם קבלת אישור קבוע. כיום ניתן החיסון תחת אישור חירום.
החברה הוסיפה וציינה כי יעילות החיסון במניעת מחלות קשות הגיע ל-95.3% לפחות, וכי לא נצפו תופעות לוואי חמורות בקרב משתתפי הניסוי, שישה חודשים לאחר המנה השנייה. החיסון נמצא יעיל ובטוח באותה מידה, ללא קשר לגיל, מין או גזע המתחסנים, וכלל משתתפים עם מגוון מצבים רפואיים.
אתמול פרסמה החברה תוצאות ממחקר הילדים, בו נמצאה 100 אחוז יעילות במניעת הדבקה בקרב בני 12 עד 15 שקיבלו 2 מנות חיסון. בניסוי השתתפו כ-2,200 ילדים. החיסון נמצא גם בטוח מאוד בקרב הילדים, עם תופעות לוואי דומות לאלה של מתחסנים צעירים. בחברה יגישו בקרוב את החיסון לילדים לאישור ה-FDA.
מחקר נוסף: 98% יעילות לחיסון פייזר בקרב גילאי 80-96
נתונים נוספים של חיסון פייזר, שמגיעים מבריטניה מראים על תגובה חיסונית טובה בגילאים המבוגרים שמעל 80 לאחר קבלת שתי מנות החיסון. במחקר, שכלל 100 קשישים בבריטניה, נמצא גם כי משתתפים שנדבקו בעבר בנגיף, קיבלו תגובת נוגדנים גבוהה במיוחד לאחר מנה אחת בלבד של חיסון פייזר, ותגובה זו נותרה גבוהה לאחר המנה השנייה שקיבלו.
במסגרת ניסוי זה, לכ-98% מבני 80 עד 96 שקיבלו את שתי מנות החיסון של פייזר, התקבלה תגובה חיסונית גבוהה נגד הנגיף, מה שמחדד את הקביעה שהחיסון יכול לסייע בהגנה על אלו הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לחלות באופן קשה בקורונה.