לוויטמין C סגולות רבות וחשובות, כאשר החשובה שבהן היא היותו נוגד-חמצון, ובכך מפחית עקה חמצונית בגוף. הוא מסייע בבקרת דלקות, מנטרל רדיקלים חופשיים, מסייע בבניית קולגן, שומר על העור, על השיניים, על החניכיים ועל דופנות כלי דם, וכך גם מסייע בהחלמה מפציעות שונות, על ידי יצירת רקמת צלקת.
כבר בעת העתיקה השתמשו בני האדם היו במיני מזונות על מנת להתגבר על מחלות שונות. וכך, בסוף המאה ה-15 והמאה ה-16, ניסו הימאים והספנים להתגבר על מחלת הצפדינה (Scurvy), אשר הייתה הגורם העיקרי למותם של ספנים רבים בהפלגות ארוכות בלב ים. ואסקו דה גאמה, מגלן וקרטייר איבדו למחלה את טובי המלחים שלהם, עד שנמצא המזור בצורת מזונות שהכילו כמויות משמעותיות של ויטמין C.
קראו עוד:
ויטמין C או בשמו האחר - חומצה אסקורבית, הוא ויטמין מסיס במים שתועלותיו הבריאותיות נחקרו רבות. הגילוי הרשמי של הוויטמין אירע רק ב- 1932, ולמרות שהיו חוקרים שונים אשר המליצו לצרוך את ״ויטמין הקסם״ בכמויות גדולות, אין צורך לצרוך יותר מ-2 גרם ויטמין C ביום, וההמלצה המקובלת היא בין 200 ל-300 מיליגרם ביום. אך גם אם תצרכו יותר מהכמות המקסימלית המומלצת, הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לכם הוא קלקול קיבה או שלשול. חשוב לציין כי ויטמין C אינו נאגר ואינו מיוצר על ידי הגוף, וניתן לקבל אותו רק ממקורות חיצוניים.

1 צפייה בגלריה
ויטמין C
ויטמין C
ויטמין C אינו מיוצר על ידי הגוף וניתן לקבל אותו רק ממקורות חיצוניים
(צילום: Shutterstock )
ויטמין C ומניעת מחלות - נכון או לא נכון?
לא נמצאו הוכחות לאמונה שוויטמין C עוזר להתגבר על הצטננות, אך הוא עשוי להקל על הסימפטומים ולקצר במעט את המחלה. בכל מקרה, צריכת כמות גדולה של ויטמין C לא תמנע את הצטננות אצל רוב האנשים. יחד עם זאת במחקר, של ליינוס פאולינג שחקר את השפעות הוויטמין על השפעת, נמצא שאצל ספורטאים, ובהם רצי מרתון, גולשי סקי וחיילים שהתאמנו בקוטב הצפוני, ויטמין C במינון של 250 עד 1,000 מ"ג ביום הפחית את הופעת המחלה בחצי. אוסיף ואומר כי למרות המאמץ המדעי למציאת קשר בין נטילת תוספי ויטמין C ובין הפחתת הסיכון למחלות לב, סוכרת, סרטן ומחלות עיניים - הדבר עדיין לא הוכח רשמית.

מיתוס התפוז: איפה יש הכי הרבה ויטמין C?

מזונות עתירים בוויטמין C כוללים פירות הדר, עגבנית, ברוקולי, כרובית, תותים, כרוב ותרד, אך יש לזכור שזמינותו מושפעת מצורת הבישול - הוויטמין מתחמצן בקלות בחום גבוה. בנוסף על כך, אחסון ארוך של מזונות המכילים ויטמין C או בישולם יפחית את תכולת הוויטמין ולעומת זאת אידוי או שימוש במיקרוגל יפגע פחות בתכולת הוויטמין. מלבד המזונות השונים, ניתן לקבל את הוויטמין באמצעות נטילת תוספי מזון או מולטי-ויטמינים.
כל הפירות והירקות מכילים את הוויטמין אך בכמויות שונות. פירות אקזוטיים רבים, שלצערנו שאינם נפוצים בישראל, מהווים את המקור העשיר ביותר לוויטמין C ובהם: השיאן, שיזף הקאקאדו מצפון אוסטרליה שמכיל 3,100 מ"ג ל-100 גרם, אחריו פרי הוורד עם 2,000 מ"ג ל-100 גרם, אֶסֶרלָה (דובדבן ברבאדוסי) עם 1,600 מ"ג, צמח זיזיפוס ג'וג'ובה - 500 מ"ג, ופרי לחם הקוף (באובב) עם 400 מ"ג ויטמין C.
אילו מקורות טובים לוויטמין C כן זמינים לנו בישראל? הנה העשירייה הפותחת (תכולה ב-100 גרם):

מקורות נוספים: מיץ לימון טרי - 42 מ"ג; לפת וכרוב עלים - 40 מ"ג; תפוז ומנדרינה, מלון קנטלופ, ליים כרוב, תרד, שום ומנגו - 30 מ"ג; אשכולית - 26 מ"ג; פטל שחור, מלון, תפוחי אדמה ועגבנייה - 20 מ"ג; , חסה, אפונה ירוקה, אוכמניות, פטל אדום ושזיף - 15 מ"ג; אננס וחמוציות - 12 מ"ג; אבטיח, אוכמניות, ענבים, משמש, בננה, גזר ובטטה - 10 מ"ג; אבוקדו, בצל, אספרגוס ושומר - 8 מ"ג; דובדבן, אפרסק ותירס - 7 מ"ג; תפוח עץ - 6 מ"ג; אגס ומלפפון - 4 מ"ג.
בניגוד למזון הצמחי, רמת ויטמין C במזון מהחי נמוכה באופן משמעותי, והוא יוכל לספק רק חלק קטן מסך הצריכה היומית המומלצת.
נתונים אחרונים מראים כי ויטמין C הוא התוסף המוכר והנצרך ביותר בציבור. למעלה מ-40% מאמריקנים בגיל מתקדם משתמשים בו כתוסף על בסיס קבוע, ובאזורים מסוימים בארה"ב יותר מ-25% מכלל ציבור המבוגרים, ללא קשר לגיל, צורכים ויטמין C.

צריכת שיא: כמה ויטמין C דרוש לנו ביום?

מוסדות הבריאות האמריקאים ממליצים על צריכה יומית של ויטמין C בהתאם לגיל ולמין:
אוכלוסיות מיוחדות שנדרשות לצרוך כמות גדולה יותר של ויטמין C הן אוכלוסיית המעשנים, להם מומלץ על תוספת של 35 מ"ג למינון היומי, וכן נשים בהריון או נשים מניקות הזקוקות גם הן לתוספת.
דוד פפו הינו יו״ר הסתדרות הרוקחים בישראל