1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו בבית המשפט, הבוקר
(צילום: אורן בן חקון)
לפני יותר מעשור נהפך בנימין נתניהו לראש הממשלה. הוא שלט ללא עוררין וללא מתחרים במשך רוב השנים שחלפו. אמש (יום א'), הוא היה הקרוב ביותר לאובדן השלטון. הבוקר, כאשר צעד לבית המשפט, הוא עשה זאת כאדם שגורלו הפוליטי תלוי כעת באחרים.
האם הוא יכול להינצל, להגיע לבחירות, לנצח? בוודאי. אבל הטריקים של הקוסם אוזלים והולכים, והכשף שלו חלש מתמיד. עליית השיח על הנשיאות היא רגע של חולשה; פתרון העוועים המסוכן הזה עקר ממילא משום שגדעון סער ונפתלי בנט לא ייתנו ידם לשינוי המשטר החוקתי הישראלי כך שהנשיא החסין נתניהו ינהל את ענייני המדינה ולא ראש הממשלה. לא רק הטריקים אזלו, גם השטיקים.
אסור להספיד את נתניהו, מהמנהיגים השרדנים במערב, אבל מצבו קשה. לא רק שגוש הימין כולו, כולל בנט, איננו מחזיק ברוב בבית המחוקקים, אלא שהתקווה האחרונה והקלושה שיצליח להושיב את התנועה האיסלאמית הדרומית עם בן גביר-סמוטריץ'-מפלגת השנאה נעם התפוגג לו. נכון לאמש, יאיר לפיד שיחק מול שער ריק: יש רק שתי אפשרויות שנותרו. או שתקום ממשלה של גוש השינוי בראשות בנט, או שהולכים לבחירות. "ובחירות לא יהיו", הבהיר בכיר בימינה.
כל עוד אין הסכמה על המלצה על לפיד או בנט, לגוש השינוי יהיו פחות ממליצים מנתניהו. ואת נתניהו לא כדאי להספיד מוקדם מדי. לא יזיק לכתוב זאת פעם נוספת
בנט ביממה האחרונה הלך והתקרב לאפשרות שנראתה ועודנה נראית כמו אקרובטיקה מורכבת של מדע בדיוני: ממשלת ניצן הורוביץ ואיילת שקד, מרב מיכאלי ומתן כהנא. ככל שהאפשרות הזו הופכת להיות ריאלית — ואמש ישבו אנשי לפיד ובנט לנסח אותה — כך יתקרב נתניהו אל הקוראלס של קבלת החלטות קשות באמת.
לדוגמה - האם לא עדיף שיפרוש מעמדתו כמועמד לראשות ממשלה לטובת אדם אחר בליכוד, ישראל כץ לדוגמה, וישמש — בחסות חוק שיאפשר זאת, למרות שהוא נאשם — כשר בכיר בממשלת ימין מלאה, ממתין ומצפה להזדמנות חדשה?
נדב איל איילנדב איל איילאביגיל עוזי
אלה שעות של מכניקה עדינה. לפיד אמר לבנט, קרוב לוודאי - אתה לא יכול לקבל את מנדט גוש השינוי מבלי שתצהיר שאתה רוצה לעמוד בראשו. מבלי שנבין שלא תיקח את המנדט ותלך איתו לנתניהו. בנט, אפשר להניח, השיב משהו בסגנון - אם אעשה את זה, אשרוף כל גשר בימין. נניח שאני מוכן, איך אפשר לוודא שממשלה תקום מהדייסה הזו? או שאישאר קירח מכאן ומכאן?
נכון לאמש לא הייתה ממשלה כזו, וספק אם תהיה היום. צריך לסכם תחומי אחריות. חקיקה. סטטוס-קוו מדיני, דת ומדינה, ועוד שורה של נושאים נפיצים. ועדות בכנסת. חשוב מכל אלה: הממשלה הזו צריכה גם לעשות דברים ממש. לא רק סיסמאות כמו "נטפל בכלכלה".
כל עוד אין הסכמה על המלצה על לפיד או בנט, לגוש השינוי (ללא הרשימה המשותפת ורע"מ, שבשלב זה לא ימליצו על איש) יהיו פחות ממליצים מנתניהו. ואת נתניהו לא כדאי להספיד מוקדם מדי: זה כבר נכתב במאמר הזה, אבל לא יזיק לכתוב פעם שנייה.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com