בזמן שרק לפני כחודש פרסמה המדינה את המכרז הראשון להקמת אלפי דירות על שטח נמל התעופה שדה דב בתל אביב, שפונה סופית לפני כשנה, במשרד הביטחון ביקשו ממנהלי הגוש הגדול, המייצגים את בעלי הקרקעות הפרטיות בשטח, להפעיל מנחת מסוקים זמני בשטח השדה. זאת חרף העובדה שבמרץ אשתקד אושרה תוכנית הענק להקמת 16 אלף דירות בשטח השדה והשנה כבר אושרה תוכנית מפורטת ראשונה. בשלב זה הבקשה נדחתה ובעיריית תל אביב אף תרים אחר מקום חלופי, אולם לא ברור אם היוזמה הצבאית הוסרה לחלוטין מסדר היום.
שדה דב שימש במשך כ-80 שנה שדה תעופה צבאי ואזרחי על קרקעות שבה שותפות המדינה, עיריית תל אביב-יפו ועשרות בעלי קרקעות פרטיים. הטיסות הופסקו כבר לפני שנתיים, אז החל פינויו, ותוכנית ראשונה בהיקף של 5,000 דירות אושרה בפברואר האחרון על ידי הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), המאשרת תוכניות רחבות היקף בהליך מזורז. מכרז להקמת 2,000 דירות מכוח התוכנית הראשונה פורסם במרץ האחרון על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
2 צפייה בגלריה
שדה דב
שדה דב
שטח שדה דב שפונה
(צילום: ירון שרון)
בחודש שעבר פנו שלושה מתוך חמישה מנהלי הגוש הגדול לבית משפט השלום בהרצליה בבקשה למתן הוראות בעניין פניית משרד הביטחון להקמת מנחת המסוקים. מהבקשה שהגישו עוה"ד גלית רוזובסקי, אלי מינקוביץ ומיכאל שפטלר עולה כי בינואר האחרון ביקש משרד הביטחון את הסכמת המנהלים לתאם שימוש להמראות ונחיתת מסוקים לאחר שקיבל את הסכמת רמ"י. יצוין כי שני מנהלים נוספים, עוה"ד רחל זכאי ומשה ליפקה, ביקשו להמשיך לקיים הידברות מול משרד הביטחון ורמ"י בנושא.
בבקשה שהגיש משרד הביטחון למנהלי הגוש הגדול נכתב כי "לצה"ל נדרשת אפשרות לנחות ולהמריא באמצעות מסוק בסמיכות יחסית לקריה. שימוש זה עתיד להתבצע במסורה בלבד. הנחיתות/המראות יעשו בתדירות של פעמים בודדות בשבוע בלבד ובכל מקרה לא יעכבו את השיווק של שטחי הקרקע של שדה דב ולכך אנו מחויבים אף כלפי רמ"י". עוד נכתב כי "מדובר בצורך מבצאי הנדרש לתת מענה מהיר ומיידי גם לצרכים מבצעיים". בפנייה לבית המשפט על ידי מנהלי הגוש הגדול נכתב כי לדברי משרד הביטחון, ניתנה על ידו לרמ"י התחייבות כתובה בדבר התחייבותו להפסקת הפעילות והוא נכון לתת התחייבות דומה למנהלים.
2 צפייה בגלריה
תוכנית אשכול רובע שדה דב
תוכנית אשכול רובע שדה דב
הדמיית תוכנית אשכול ברובע שדה דב, הראשונה שאושרה במסגרת הפרויקט להקמת 16 אלף דירות
(ארי כהן וויופוינט)

"קושי רב במתן דריסת רגל זמנית"

עם זאת, טענו המנהלים כי אמנם הם רואים בצרכי הצבא נושא בעל חשיבות רבה ומתייחסים לבקשות המוגשות אליהם "בכובד ראש ובנפש חפצה", אולם הם מבקשים מבית המשפט להתיר להם להשיב לבקשה בשלילה. בין היתר נטען כי קיים "קושי רב במתן דריסת רגל 'זמנית' ככל שתהיה לפעילות תעופתית בחלק כשלהו של הגוש הגדול, וזאת אף שלפני כשנה וחצי, אחרי מאבק מר וארוך ועשרות שנים מאז הוגדר השטח כ'שדה זמני', נדחה מועד סגירתו מספר פעמים חוזר ונשנה". בנוסף נטען כי "משרד הביטחון קיבל מאות מיליוני שקלים עבור פינוי השדה ומציאת פתרונות חלופיים ואישר כי בעבר נמצאו פתרונות חלופיים".
עוד נכתב בבקשה כי "למרבה הצער מלמדת ההיסטוריה של הגוש הגדול כי אין דבר קבוע מהסדר זמני ויש חשש של ממש כי מה שיתחיל כצרכים מבצעיים חשובים של הצבא ימשיך במתן רשות לגורמים נוספים... כהרחבת שימושים וכו' ומי יודע היכן יסתיים הדבר הזה וכמה זמן יארך הפינוי של אותו 'מנחת מסוקים זמני'".
עוד ציינו המנהלים כי הבקשה "תמוהה במיוחד" נוכח העובדה כי קיימים מנחתי מסוקים סמוכים הקרובים אף יותר לקריה, "ואפילו בתוך הקריה עצמה כמו מנחת על גג משרד הביטחון עצמו, מנחת על גג בית החולים איכילוב, מנחת על גג בניין עזריאלי, גני יהושע ועוד". הם הוסיפו כי ניתן לבצע נחיתות גם בשדה התעופה פלמחים, הממוקם כ-30 דקות מהקריה, במנחת להליקופטרים בראשון לציון או בשדה התעופה הרצליה שבו מופעלות טיסות מסוקים.
בנוסף, הזכירו את תוכנית "חלופת חולדאי" מ-2018, שהציעה לפנות רק חלק משדה התעופה ולהמשיך להפעילו ביתר השטח, כאשר היקף הבנייה שהוצע עמד על כ-8,000 יחידות דיור – מחצית ממספר הדירות שאושרו בסופו של דבר. לדברי שלושת המנהלים, מדובר ביוזמה "עליה התקשו (במשרד הביטחון – ה.צ) לוותר ואשר הועלתה על ידם מחדש במסגרת התנגדות שהגישו לתוכנית (התנגדות שנדחתה)".

רמ"י: הובטח כי השימוש לא יפגע בשיווק הקרקעות

בשיחה עם ynet אמרה רוזובסקי כי "חלק לא מבוטל מהתפקיד שלנו היה לפנות את שדה דב. היו לנו הסכמים לפינוי, תאריכים לפינוי לפי החלטות ממשלה והיה אפילו טקס פומפוזי – אבל דה פקטו הוא לא ממש פונה וזה לקח שנים ארוכות. צריך מנה של ציניות כדי לבקש להקים שם מנחת מסוקים. אנחנו מאוד קשובים לצרכי הצבא ונתנו יותר מפעם אחת אישור לשימושים זמניים בקרקעות, אבל אנחנו צריכים לקבל ביטחונות אמיתיים לפינוי המנחת ואת אלה טרם קיבלנו. בית משפט הורה לנו לקיים שיחה עם הצבא וקיימנו אותה. לא השתכנענו בזמניות המנחת, לא קיבלנו התחייבות לתשלום דמי שימוש או ערבויות לפינוי שכן חתימה אינה מספיקה. בית המשפט תמך בעמדתנו".
עו"ד גלית רוזובסקי, ממנהלי הגוש הגדול: "אנחנו מאוד קשובים לצרכי הצבא ונתנו יותר מפעם אחת אישור לשימושים זמניים בקרקעות, אבל אנחנו צריכים לקבל ביטחונות אמיתיים לפינוי המנחת ואת אלה טרם קיבלנו"
ואכן, שופט בית המשפט השלום בהרצליה, יעקב שקד, פסק כי מנהלי הגוש הגדול ישיבו בשלילה לבקשת צה"ל להקים מנחת מסוקים בשדה דב. בהחלטה נכתב כי "במשך עשרות בשנים לא ניתן היה לקדם את פיתוח המקרקעין ובינויים נוכח הפעלת שדה התעופה, האזרחי והצבאי כאחד... עמדת צה"ל לפיה אין הוא מחויב להפסיק את השימוש אלא מטעם של עיכוב בפיתוח, ולא מכל סיבה שהיא, פותחת פתח למחלוקות עתידיות. עמד צה"ל, שאינו מוכן לשלם דמי שימוש, מוקשית. עמדת צה"ל, שאינו מוכן להתחייב לתאריך אחרון להפסקת פעילות המנחת למרות שהוערך משך השימוש עד שנה, מוקשית".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מאז פינוי שדה דב ב-2019 נוצר לצה"ל צורך מבצעי בהסדרת מנחת מסוקים חלופי, לשימוש בתדירות נמוכה, בסמיכות לקריה. לאחרונה צורך זה גבר בשל האצת פינוי המחנות ממרכז הארץ (לרבות מחנה סירקין, בו קיים מינחת מסוקים שצפוי להיהרס בחודשים הקרובים). משרד הביטחון קיבל אישור מרמ"י לעשות שימוש זמני ובתדירות נמוכה, בתא שטח מצומצם שבעבר היה חלק ממחנה שדה דב. על אף שתא השטח האמור אינו חלק מהשטח המנוהל על ידי מנהלי הגוש הגדול, נעשתה אליהם פנייה לצורך תיאום. ביחס להליך המשפטי, יובהר כי משרד הביטחון לא היה צד לו וכי ההחלטה ומשמעויותיה יילמדו על ידו".
מרמ"י נמסר בתגובה: "רשות מקרקעי ישראל פעלה במשך שנים רבות לפינוי שדה דב ולקידום התכנון, הפיתוח והשיווק של המתחם המתפנה לטובת שכונת מגורים מהגדולות באזור גוש דן. לאחרונה החלה רמ"י לקדם את שיווקן של כ-2,000 יחידות דיור במתחם אשכול בשדה דב. לאור פניית משרד הביטחון לאפשר שימוש מוגבל ביותר בתא שטח מצומצם לנחיתת מסוקים, הסכימה רמ"י עקרונית לבקשת המשרד, רק לאחר שהובטח כי השימוש לא יפגע בפעולות הפיתוח והשיווק וכי ייפסק עם דרישתה של רמ"י".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "בעיריית תל אביב-יפו התקבלה בקשה לקידום מנחת מסוקים מטעם רשות התעופה האזרחית ולא מטעם משרד הביטחון. נציין כי העירייה בעד מהלך זה, אך מאחר שלא הושגו הסכמות עם רמ"י (בעלת השטח), העירייה פועלת יחד עם רמ"י ורשות התעופה לאיתור שטח אחר לטובת מנחת מסוקים".
מרשות התעופה האזרחית נמסר בתגובה: "עם סגירת שדה דב נוצר צורך חיוני ודחוף למציאת פתרון לפעילות מסוקים במרכז הארץ. רשות התעופה האזרחית פעלה מול עיריית תל אביב ורשות מקרקעי ישראל להסדרת פתרון זמני בשטח אותו מערכת הביטחון מעוניינת לקדם. מאחר שתוכנית זו לא אושרה רשות התעופה האזרחית החלה לקדם תוכנית חלופיות למנחתי מסוקים במרכז הארץ שתיתן מענה בין היתר לצרכי מערכת הביטחון. התוכנית מקודמת בימים אלה בשיתוף רשות מקרקעי ישראל".