האם מעסיק ששואל מועמד לעבודה אם יש לו חובות מסתכן בהפרת החוק? בקרוב ידון בית הדין האזורי לעבודה בת"א בסוגיה לאחר שלאחרונה הוגשה תביעה תקדימית בטענה לאפליה של מועמד לעבודה על רקע כלכלי. התובע ס' (השם שמור במערכת, ל"ד) הגיש באמצעות הסיוע המשפטי במשרד המשפטים תביעה של 65 אלף שקל נגד חברת דיפלומט מפיצים העוסקת בהפצת מוצרי צריכה ומזון, בטענה כי הופלה בקבלתו לעבודה כנהג מלגזה בשל החובות שצבר.
1 צפייה בגלריה
ריאיון קבלה לעבודה
ריאיון קבלה לעבודה
"מבקש לעבוד כדי שאוכל לשלם כסף"
(צילום: Shutterstock)
ס' טוען כי נשאל על חובותיו, ולטענתו, לאחר שהשיב כי יש לו חובות הוא לא התקבל לעבודה. בתביעה מצוין כי ס' הוא בשנות ה-40 לחייו ואב ל-6 ילדים המתגורר בדירה שכורה, מקבל סיוע בדיור ציבורי ממשרד השיכון ומתקיים מגמלת הבטחת הכנסה.
בתביעה שהגיש באמצעות עוה"ד דקלה צרפתי-דלג'ו וטיגיסט גטהון סמואל מהסיוע המשפטי מחוז מרכז במשרד המשפטים, טען כי "אחת מתוצאותיה הקשות של מגפת הקורונה היא אבטלה גדולה ופגיעה כלכלית קשה במשפחות רבות, שהפכו לבעלי חובות. דווקא עתה יש להוקיע נגע חברתי זה של אפליה בקבלה לעבודה של מי שהם בעלי חובות, ובכך דחיקתם עוד יותר לשולי החברה בלי שתינתן להם אפילו אפשרות להשתקם כלכלית, להסדיר חובותיהם ולקיים את עצמם ובני משפחותיהם בכבוד. כך גם התובע, שכל שביקש הוא למצוא עבודה שתאפשר לו להסדיר את חובותיו ולפרנס עצמו ובני משפחתו בכבוד, אבל נחסמה דרכו לעשות כן רק משום העובדה, שאינה רלוונטית, כי הוא בעל חובות בהוצאה לפועל".
ס' אמר ל-ynet ו"ממון" כי "בארבעה מקומות עבודה שאליהם ניגשתי נשאלתי אם יש לי חובות. בפעם האחרונה זה קרה בדיפלומט. אני רוצה לעבוד אבל לא נותנים לי. כשאני מול הרשמת בהוצאה לפועל היא יכולה להגיד שזה חוסר אחריות לא לעבוד, אז אני אומר, בבקשה תני לי עבודה. אתם רק נותנים לי עיקולים. אני מבקש לעבוד כדי שאוכל לשלם כסף".
עו"ד צרפתי–דלג'ו: "אי־מתן אפשרות להתפרנס בכבוד ולשלם חובות עקב קיומם של חובות תשאיר את האנשים האלה במצב קפקאי, שבו הם נותרים במעגל החובות ללא פתח יציאה, ובמקרים רבים אף במעגל העוני"

עו"ד צרפתי-דלג'ו אומרת כי "לאחרונה הגיעו לסיוע המשפטי כמה מקרים של לקוחות שדיווחו, אגב הטיפול בתיקי החובות שלהם, כי בתהליך קבלה לעבודה הם נשאלו שאלות לא לגיטימיות על קיומם של חובות בהוצאה לפועל, הגבלות בחשבון הבנק ועוד, באופן המעלה חשש שמא הופלו שלא כדין בקבלה למקום העבודה עקב מצבם הכלכלי.
"זו תופעה מדאיגה ביותר. עבודה והכנסה הם תנאי הכרחי לשיקום כלכלי ויציאה מחובות. מעבר לכך, הציפייה של הגורמים השיפוטיים, כמו שופטים ורשמי הוצאה לפועל, וכן של הממונה על חדלות הפירעון (הכנ"ר) ויתר בעלי התפקיד הרלוונטיים היא ככלל, שאדם בעל חובות ייצא לעבוד כדי לשלם את חובותיו. אי-מתן אפשרות להתפרנס בכבוד ולשלם חובות ישאיר את האנשים האלה במצב קפקאי שבו הם נותרים במעגל החובות ללא פתח יציאה, ובמקרים רבים אף במעגל העוני. הדברים מטרידים במיוחד נוכח השלכות משבר הקורונה, בעקבותיו רבים איבדו את פרנסתם והיו בעל כורחם לבעלי חובות. תחום החובות הוא אחד מתחומי הליבה בסיוע המשפטי (כ-25 אלף תיקים חדשים בשנה), ובכוונת הסיוע המשפטי לבחון את היקף התופעה המדאיגה ולקדם את הטיפול בה".

עו"ד דקלה צרפתי-דלג'ועו"ד דקלה צרפתי-דלג'וצילום: דוברות משרד המשפטים

ס' טוען בתביעה כי בדצמבר 2019 החל הליכי מיון בדיפלומט כדי להתקבל לעבודה כנהג מלגזה. "התובע עבר בהצלחה את הריאיון במחלקת משאבי אנוש וזומן לשלב השני בתהליך הקבלה, תחקיר אצל קצין הביטחון של הנתבעת. בתחקיר נשאל כמה שאלות: על היעדר רישום פלילי, על שימוש בסמים, ואם הוא בעל חובות והגבלות בהוצאה לפועל. לשתי השאלות הראשונות השיב בשלילה, ולשאלה האחרונה השיב בכנות בחיוב שקיימים נגדו תיקי הוצאה לפועל. לאחר התחקיר קיבל מהנתבעת תשובה שלילית על קבלתו לעבודה".

"פגיעה בחוק יסוד"

בתביעה טוען ס' באמצעות הסיוע המשפטי במשרד המשפטים כי "התנהלות הנתבעת בהצגת שאלות בלתי לגיטימיות ובלתי רלוונטיות לתובע בעניין מצבו הכלכלי ואי-קבלתו לעבודה עולה כדי אפליה פסולה. התנהלות זו היא פגיעה קשה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, מנוגדת לחוק שוויון ההזדמנויות ואף עולה כדי פגיעה בפרטיות. התנהלות מדאיגה ביותר נוכח העובדה שהדרך של חייב להתמודד עם חובותיו היא באמצעות עבודה וקבלת משכורת. לא זו אף זו, הציפייה כי חייב ייצא לעבוד וימצה כושר השתכרותו היא ציפיית בעלי התפקיד הרלוונטיים להסדרת החובות, קרי רשם ההוצאה לפועל או הממונה על חדלות הפירעון. בהיעדר הוכחת מיצוי כושר השתכרות מצד החייב הוא יתקשה לקבל צווי תשלומים להסדרת חובותיו או אף הפטר לחובות לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי".

עזרה בקניית מזון

התובע מגדל שניים מילדיו, מציין כי הוא מתקיים מהבטחת הכנסה, ולנוכח גובה הקצבה הזעומה נאלץ לקבל עזרה בקניית מזון מבני משפחה.
בספטמבר 2020 נשלח לנתבעת מכתב הבהרה והתייחסות מטעם הסיוע המשפטי לעניין הריאיון שנערך לתובע. הנתבעת השיבה וציינה כי התובע לא עמד בתנאי הקבלה. בנובמבר 2020 פנה הסיוע המשפטי במכתב נוסף לנתבעת, שבו התבקשה להשיב מה הייתה רלוונטיות השאלות שנשאל התובע בריאיון עם קצין הביטחון, ובפרט לשאלה על קיום חובות. נציגת דיפלומט השיבה כי "לחברה עומדת הזכות לבחור במועמד המתאים באותו הזמן לחברה ולתפקיד. הוא לא נמצא המועמד המתאים ביותר".
בתביעה שהגיש התובע נטען כי אין כל מחלוקת כי השאלה בדבר קיומם של חובות והגבלות בהוצאה לפועל אינה רלוונטית ואינה לגיטימית לאופיו או מהותו של נהג מלגזה. עוד נטען בתביעה מתוקנת שהגיש התובע כי חוק נתוני אשראי קובע בסעיף 110(א) כי לא יבקש אדם לצורך העסקת אחר מידע בדבר נתוני האשראי שלו. טרם הוגש כתב הגנה.
מדיפלומט נמסר: "דיפלומט מתנהלת בהתאם לדין ובאמות מוסר גבוהות. כתב התביעה התקבל בימים אלה על טענות שאירעו לפני למעלה משנה וחצי. הן ייבדקו ותגובתנו תקבל ביטוי בכתב ההגנה ובהליך המשפטי".