סוכנות החלל האמריקנית פרסמה בתחילת השבוע תמונות, שצילם רכב החלל התמדה במאדים. באחת התמונות נראית מעין קשת בשמיים, דבר שעורר עניין אצל רבים שראו את התמונה יוצאת הדופן.
1 צפייה בגלריה
הצילום של רכב החלל התמדה. זו לא קשת
הצילום של רכב החלל התמדה. זו לא קשת
הצילום של רכב החלל התמדה. זו לא קשת
(צילום: נאס"א)

אלא שבנאס"א ציננו אמש (יום ה') את ההתלהבות ואמרו כי לא מדובר בקשת, אלא בהתלקחות עדשות ( lens flare) באחת המצלמות הקדמיות של רכב החלל.
בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי תופעת הקשת בענן אינה אפשרית במאדים. "רבים שאלו האם זו קשת על מאדים?" נכתב בציוץ של נאס"א. "לא. קשתות אין אפשרות כאן. קשתות נוצרות על ידי אור המוחזר מעל טיפות מים עגולות". בנאס"א אמרו כי כיוון שאין מים במצב זה במאדים - קשת אינה אפשרית.

קשת, אצלנו בכדור הארץ, היא תופעה פיזיקלית אופטית המתבטאת בהופעת קשת של אלומות אור בכל צבעי הספקטרום הנראה בשמים. הקשת בענן היא תוצאה של שבירת קרני אור השמש במיליוני טיפות מים עגולות בקירוב, המצויות בעננים שבאטמוספירה.
למשל, אם נתבונן בטיפת מים יחידה, האור חודר לתוכה דרך צדה הפונה לעבר לשמש ונשבר עם כניסתו, כפי שהוכיח ניוטון בניסוי המנסרה המפורסם שלו. סיבת השבירה היא שמהירות תנועתו של אור בתווכים שונים אינה אחידה; לדוגמה, הוא נע באוויר במהירות גדולה במעט ממהירות תנועתו במים. משום כך אין אלומת אור נתונה ממשיכה לנוע בקו ישר עם מעברה מתווך לתווך, אלא נוטה מקו זה בזווית התלויה בטיבם של שני התווכים.
והנה, מהירות האור בריק (ואקום) היא אחידה, אך בתווכים אחרים, המהירות תלויה באורך הגל. כיוון שכך, קרני אור בעלות אורכי גל שונים (כל אורך גל נראה לנו כצבע אחר) נשברות בזוויות שונות במקצת, במעברן מתווך לתווך. גלי האור המגיעים מהשמש, או ממקורות שונים של אור מלאכותי, הם תערובת של כל אורכי הגל (הצבעים), ולכן אור זה מתואר כלבן. אבל טיפת המים המרחפת באוויר מפרידה את התערובת למרכיביה.