3 צפייה בגלריה
ויניסיוס ועוסמאן דמבלה
ויניסיוס ועוסמאן דמבלה
ויניסיוס ועוסמאן דמבלה
(צילום: getty images)
בחורף 2019, קצת לפני מפגש בין ריאל מדריד לברצלונה בגביע המלך, התנוססו על שער העיתון "מארקה" תמונותיהם של ויניסיוס ג'וניור ועוסמאן דמבלה. "העתיד של הקלאסיקו", קבעה הכותרת, בהתייחס לשני כישרונות-העל הצעירים. שנתיים חלפו, הרבה זמן להתפתחות כדורגלנים, ואותם שניים, ויניסיוס ודמבלה, רוצים להראות מחר (22.00) שהם ההווה של המשחק הגדול ביותר בספרד.
דמבלה בן ה-23 מבוגר אמנם מוויניסיוס בשלוש שנים ורשם הצלחה בקבוצה אירופית קודמת (דורטמונד), אבל שניהם, שחתמו במועדוני הענק הספרדיים בהפרש של כמה חודשים (ויניסיוס הגיע בפועל רק שנה מאוחר יותר כשהיה בן 18), חולקים אותו נרטיב בקבוצות שלהם. המשפטים שתשמעו מאוהדי ריאל מדריד על ויניסיוס דומים להפליא למשפטים שיגידו אוהדי ברצלונה על דמבלה.



את ויניסיוס היה מי שתיאר פעם כ"שחקן שנע כל הזמן על הקו הדמיוני שבין גאונות לגיחוך". הרבה אנשים מרגישים דבר דומה בקשר לדמבלה. מדובר בשני שחקנים עם שליטה אבסולוטית בכדור ומהירות עצומה. שילוב שתי התכונות האלה יכול להביא לרגעים בלתי ניתנים לעצירה, כאלה שמשאירים אותך פעור פה, אבל בהרבה משחקים יש משהו בסוף המהלך שהורס את הכל. אצל ויניסיוס מדובר בסיומת מול השער, אצל דמבלה מדובר בבחירה בפעולה הנכונה.

דמבלה בתפקיד חדש

לכן, למרות שהם מסוגלים לעשות דברים שמעט מאוד שחקנים יכולים, הרבה פעמים משתמשים בוויניסיוס ובדמבלה כמושא ללעג, אפילו שעיר לעזאזל, אחרי הפסד. והנה, בשבוע האחרון שניהם יצאו הווינרים הגדולים. דמבלה לקח אחריות במשחק הליגה הקריטי מול ויאדוליד. לא הלך לו בדקות רבות, אבל הוא יזם, ניסה, היה הפעיל ביותר, ובסוף גם כבש שער ניצחון בדקה ה-90. גם ויניסיוס הוא אחד שתמיד בא לקבל כדור, וברבע גמר ליגת האלופות רשם צמד ראשון בקריירה המדרידאית בניצחון על ליברפול.
3 צפייה בגלריה
עוסמאן דמבלה מול ברונו גונסאלס
עוסמאן דמבלה מול ברונו גונסאלס
דמבלה בפעולה מול ויאדוליד
(צילום: AFP)
האם גם ויניסיוס וגם דמבלה בדרך לעליית מדרגה? נראה שכן. צריך לקחת בחשבון את הנסיבות ההיסטוריות המקילות. דמבלה עבר פציעות ובקושי שיחק בעונה שעברה. ויניסיוס הגיע לספרד צעיר מאוד והצטרף בדיוק כשכריסטיאנו רונאלדו, ששיחק באותה עמדה, עזב, דבר שהגביר את הלחץ.
דמבלה מחזיק היום בתפקיד חדש בברצלונה. הוא אמנם שחקן הכנף הבכיר של הקבוצה, כמעט היחיד מאז נפצע אנסו פאטי, ויכול להגיח משני האגפים, אבל במערך החדש של רונלד קומאן, עם שלושה בלמים, דמבלה הוא החלוץ המרכזי, השחקן הקדמי ביותר, כשלאו מסי ואנטואן גריזמן משחקים מאחוריו. לא פשוט לשנות תפקיד. דמבלה משחק היום ממש על קו הגנת היריבה, צריך לזוז כל הזמן קדימה ואחורה כדי לקבל כדור טוב. יש לו כבר עשרה שערים בכל המסגרות, מחציתם בליגה, אבל ברור שהוא עדיין לומד את התפקיד.

ויניסיוס התחיל להבקיע

ויניסיוס עלה מול ליברפול למאזן עונתי של שישה שערים, הכי הרבה שלו במדי ריאל. השער הראשון הגיע אחרי כדור מבריק של טוני קרוס, כשוויניסיוס רץ לשטח הפנוי לקבל אותו והקדים שני שחקני ליברפול. בשער השני הברזילאי התמקם ברחבה, עשה תנועה לכיוון הכדור וסיים בנגיעה אחת. מדובר בשערים לא אופייניים לוויניסיוס, אבל עוד לפניהם הוא הראה התקדמות בסגנון המשחק. הוא עדיין מחמיצן גדול, אבל 36 אחוז מהבעיטות שלו לשער העונה הגיעו בנגיעה אחת, כשבעונה שעברה רק 24 אחוז מהבעיטות היו כאלה. גם כמות הבעיטות היחסית לשער אחרי שתי נגיעות עלתה, ב-8 אחוזים. בקיצור, יותר ניסיונות הבקעה שלא הגיעו אחרי דריבל אלא בזכות תנועה נכונה.
3 צפייה בגלריה
ויניסיוס במאבק עם טרנט אלכסנדר ארנולד
ויניסיוס במאבק עם טרנט אלכסנדר ארנולד
ויניסיוס מול ליברפול. שערים מסוג לא אופייני
(צילום: רויטרס)
פה טמון הסיפור של ויניסיוס ודמבלה. הם מבריקים בדריבל עם הכדור, שולטים בו בצורה אבסולוטית, יש להם יכולות אתלטיות שעוזרות להם לעבור שחקנים ללא בעיה, אבל דווקא העבודה ללא כדור היא זו שיכולה להפוך אותם לשחקנים שמשלבים את הנוצץ עם היעיל. כמו שדמבלה לומד לעשות כחלוץ מרכזי. כמו התנועה של ויניסיוס מול ליברפול.
הקלאסיקו מחר יכול להכריע עונה שלמה. העיניים יעקבו כרגיל אחרי לאו מסי וקארים בנזמה, אבל הניצחון של אחד הצדדים יכול להגיע דווקא דרך ההתבגרות של אלה שהתרגלו לשאת באשמה אחרי הפסדים.