מ.ס אשדוד, מכבי פ"ת ועירוני קריית שמונה הגיעו לפלייאוף העליון - ולא בזכות תקציבי עתק וסגלים עתירי כוכבים, אלא בגלל שנתנו במה לשחקנים צעירים. הדבר מוכיח מעל לכל ספק שאת הדגש צריך לשים על מחלקות הנוער ושילוב נכון של בוגרי המחלקה בקבוצות הבוגרות, זה העתיד של הכדורגל הישראלי.
אם בתחילת העונה היו אומרים לכם שאשדוד תהיה במקום השלישי, ומיד אחריה פ"ת וק"ש, לפני קבוצות כמו הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים, הפועל חיפה והפועל ת"א, בטח הייתם אומרים שאין סיכוי, אבל מסתבר שההשקעה בצעירים משתלמת.

2 צפייה בגלריה
דין דוד חוגג
דין דוד חוגג
דין דוד חוגג
(צילום: ראובן שוורץ)

אשדוד של רן בן שמעון ניצחה העונה פעמיים את בית"ר וב"ש, וגברה גם על מכבי ת"א ומכבי חיפה. יש לה בסגל שחקנים מוכשרים ואיכותיים כמו שלומי אזולאי ורועי גורדנה, אך לצידם שיתפה בהרכב אשדוד בדקות משמעותיות לאורך כל העונה שישה שחקנים שהמבוגר שבהם הוא בן 24, כשבולטים בהם הישראלים חמודי כנעאן, גיל כהן, זוהר זסנו ופיראס אבו עקל. מלך שערי הקבוצה, דין דוד, הוא ממש "זקן" בן 25. הקבוצה גם משקיעה בסקאוטינג איכותי, שמנחית זרים צעירים ומוצלחים (פאהד באיו, מוסא בגאיוקו, מונטארי קמאהני), מה שמאפשר למועדון למכור אותם אח"כ ברווח.
קריית שמונה שכחה ממאבקי התחתית בזכות הילדים. הבעלים איזי שרצקי ידוע כאחד שאוהב שחקנים צעירים, ונלחם עם לא מעט מאמנים לאורך השנים בכדי לשלבם בקבוצה הבוגרת - ועכשיו הדבר נושא פרי. השנה ההרכב כלל שבעה שחקנים עד גיל 24: הקפטן עידן נחמיאס שמנהיג את ההגנה ביחד עם אורי דהן, סמואל בראון, זיו מורגן, יואב הופמייסטר, סאקו טורה ועבדאללה חליחל.
מכבי פ"ת הצעירה והלוחמת של גיא לוזון ניצחה את כל הגדולות של הכדורגל הישראלי, ופיתחה מחלקת נוער מהטובות בארץ. אצלה בהרכב יש שמיניית שחקנים עד גיל 24. בראש הרשימה הילד המוכשר ליאל עבדה, בסך הכל בן 19, שמחזיק במאזן של 9 שערים ו-4 בישולים במסגרת הליגה, ולצידו וחברו להתקפה תאי בריבו עם 6 שערים ו-2 בישולים. יחד איתם משחקים אור בלוריאן, הבלם שהגיע לסגל הנבחרת, ארד בר, דניאל פלשר, ירדן כהן, איתן אזולאי ועמית מאיר. אפשר לסמן גם את דניאל גולאני המוכשר, חלוץ בן 18 שהחל לקבל דקות משחק בקבוצה הבוגרת וגם חתם לאחרונה על חוזה חדש ל-5 שנים. בכל הקבוצות שציינתי, אגב, היו עוד צעירים שלא השתלבו ב-11 אבל נתנו דקות חשובות.

2 צפייה בגלריה
עבדה חוגג
עבדה חוגג
עבדה חוגג
(צילום: אביהו שפירא)

יש לא מעט קבוצות שמשתפות צעירים, אבל לא באמת מפקידות בידיהם את המפתחות להרכב באמונה שלמה. מעבר לאג'נדה של בעל הבית והנהלת הקבוצה, צריך גם שהמאמן שעומד על הקווים יאמין בלב שלם בצעירים שיש לו בסגל, ויידע כיצד לשלבם בצורה שלא תפגע בהם.
ברמה של הכדורגל הישראלי פיתוח מחלקות הנוער הוא קריטי, ועוד יותר קריטי הוא שילובם של הצעירים בקבוצה הבוגרת. זה יכול להביא אותנו למקום טוב יותר. המחשבה על הצעירים, כפי שמוכיחה אשדוד, נכונה גם ברמת הזרים: סקאוטינג איכותי מביא לישראל כוכבים צעירים לפני פריצתם, מאפשר רווח נקי וחוסך את סכומי העתק שנשפכים על שחקני חיזוק שבעים ובינוניים.
השקעה במחלקות הנוער תהפוך את השחקן הישראלי לטוב ומבוקש יותר. השקעה בזרים צעירים ומוכשרים תהפוך את הליגה לאטרקטיבית יותר, ותסמן אותה כתחנת מעבר מבוקשת. ובסופו של דבר, כל זה יוביל אותנו לקבל נבחרת טובה יותר.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.