מדינות העולם ממשיכות להתמודד עם מגפת הקורונה, ונשברים בהן שיאי תחלואה ותמותה. בגרמניה מתכננת הקנצלרית לקחת לידיה סמכויות ממדינות המחוז, באיטליה נכנסות לתוקף הקלות על רקע מספר המתים הגבוה, ובברזיל תיפתח חקירה של התנהלות הנשיא בולסונרו.
10 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עוטה מסכה בישיבת ממשלה בברלין
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עוטה מסכה בישיבת ממשלה בברלין
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עוטה מסכה בישיבת ממשלה בברלין
(צילום: EPA)
בבתי החולים ברחבי גרמניה, שנאבקת בגל השלישי של המגפה, מאושפזים קרוב ל-4,500 חולים במחלקות הטיפול הנמרץ. שר הבריאות ינס שפאן אמר כי "אם זה יימשך, זה יהיה כבר יותר מדי עבור מערכת הבריאות". על רקע התחזיות הללו מתכננת הקנצלרית אנגלה מרקל לקחת לידיה סמכויות לטיפול במגפה מידיהן של מדינות המחוז ולהטיל הגבלות על אזורים שבהם התחלואה גבוהה. חקיקה בנושא תוצג כנראה בשבוע הבא.
שר האוצר של גרמניה, אולף שולץ, אמר כי ההגבלות החדשות יוטלו על אזורים שבהם יתגלו 100 מקרי קורונה חדשים ל-100,000 איש במשך שבעה ימים. באזורים עם יותר מ-200 חולים חדשים על כל 100 אלף תושבים - ישובו התלמידים למתכונת של למידה מרחוק.
10 צפייה בגלריה
אדם אוכל פיצה ליד מזרקה ב רומא
אדם אוכל פיצה ליד מזרקה ב רומא
יותר מ-400 מתים ביום באיטליה. אדם אוכל פיצה ליד מזרקה שנחסמה כדי למנוע התקהלות של תיירים ברומא
(צילום: AP)
מרקל וכמה ממנהיגי מדינות המחוז קראו להטיל סגר כללי "קצר וחד" בזמן שמאמצי החיסון נמשכים. עם זאת פגישה בין מרקל לראשי 16 מדינות המחוז שתוכננה ליום שני בוטלה. שר הבריאות שפאן אמר כי אמצעים כלל ארציים הם הכרחיים כדי לשבור את הגל הנוכחי של המגפה במהירות. מנהל מכון רוברט קוך לבקרת מחלות ומניעתן הביע תמיכה בסגר של שבועיים עד ארבעה שבועות ואמר כי "בכל יום שבו אנחנו לא פועלים, אנחנו מאבדים חיים".
גם באיטליה התחלואה עדיין גבוהה ומדי יום עדיין מתים יותר מ-400 חולים. ולמרות זאת משרד הבריאות במדינה הודיע שהחל מיום שני יוקלו ההגבלות בחלק מהאזורים. הרקע להקלות הוא צניחה של 30% במספר הנדבקים החדשים ביממה בימים האחרונים, וירידת מקדם ההדבקה ל-0.92. עד כה מתו במגפה באיטליה 113,579 בני אדם - הנתון השני בגובהו באירופה אחרי בריטניה והשביעי בגובהו בעולם.
10 צפייה בגלריה
איטליה
איטליה
בית קפה באיטליה
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
איטליה
איטליה
הפגנת בעלי עסקים ברומא
(צילום: EPA)
בברזיל, שחזרה להיות המוקד המרכזי של המגפה בעולם, מתנהלים מאבקים פוליטיים נוכח הטיפול הכושל של הנשיא ז'איר בולסונרו. בית המשפט העליון במדינה קבע כי תוקם ועדת חקירה של הסנאט לבדיקת התנהלותו של בולסונרו במשבר הקורונה. שופט העליון לואיז רוברטו בארוזו קבע כי מספיק סנאטורים חתמו על הבקשה להקים ועדה שכזו.
10 צפייה בגלריה
גרפיטי של קורונה עם פרצוף של בולסונרו
גרפיטי של קורונה עם פרצוף של בולסונרו
"בואו לא נבכה על חלב שנשפך". גרפיטי של נגיפי קורונה עם פרצופו של הנשיא בולסונרו
(צילום: AFP)
בולסונרו תקף בחריפות את ההחלטה ואמר כי "זוהי קנוניה של בארוזו והשמאלנים בסנאט בשביל להתיש את הממשלה". בדברים שנשא בפני תומכיו מחוץ לבית הנשיא הוא האשים השופט ב"פוליטיזציה".
"בואו לא נבכה על חלב שנשפך", הוסיף הנשיא הברזילאי, "אנחנו עדיין חווים מגפה שבחלקה מנוצלת באופן פוליטי - לא כדי לנצח את הנגיף אלא כדי להפיל את הנשיא. באיזו מדינה בעולם אנשים לא מתים? למרבה הצער אנשים מתים בכל מקום".
בשנה שעברה, כינה בולסונרו את הנגיף "שפעת קטנה", והתעלם ממומחי בריאות שקראו לעטות מסיכות ולשמור על ריחוק חברתי. הוא אמנם התבטא בעד חיסונים נגד קורונה אך תקף מושלים בברזיל שהטילו סגר במדינות המחוז ואף האשים אותם שהרגו על ידי המגבלות יותר אנשים מאשר הנגיף עצמו.
10 צפייה בגלריה
תור לחיסון נגד קורונה בורשה פולין
תור לחיסון נגד קורונה בורשה פולין
תור לחיסון נגד קורונה בוורשה, "רופאים ואחיות ישנים בין המשמרות"
(צילום: רויטרס)
ברזיל מתמודדת בימים אלה עם גל הקורונה הקשה ביותר שידעה, וביום חמישי מתו בה מהנגיף 4,249 - הנתון היומי הגבוה ביותר מפרוץ המגפה במדינה. ברוס איילוורד, יועץ בכיר לראש ארגון הבריאות העולמי, הגדיר את המצב בברזיל "תופת משתוללת".
בפולין המגפה גם כן בשיאה ומערכת הבריאות מתקשה להתמודד עם העומס. "כשביקרתי בבית חולים זמני בקטוביץ', ראיתי רופאים ואחיות שישנים בין המשמרות. כמות העבודה נובעת ממחסור קשה בכח אדם", אמר שר הבריאות של פולין אדם ניז'לסקי על רקע דיווחים שהצוותים הרפואיים משתמשים בחמצן ובעירויים כדי להישאר ערים.
בשבוע שעבר הגיע מספר הנדבקים שאובחנו ביממה בפולין לשיא של 35 אלף בני אדם. ביממה האחרונה מתו מקורונה במדינה 768 בני אדם. הממשלה האריכה את המגבלות במדינה עד 18 באפריל. ולפיכך גני הילדים, בתי הספר, מרכזי קניות, בתי מלון ובתי קולנוע יישארו סגורים.
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת נורבגיה ארנה סולברג
ראש ממשלת נורבגיה ארנה סולברג
התקהלות במסיבת יום ההולדת. ראש ממשלת נורבגיה ארנה סולברג
(צילום: AFP)
בינתיים ראש ממשלת נורבגיה, ארנה סולברג, קיבלה קנס מהמשטרה על הפרת ההגבלות. זאת לאחר שבפברואר היא ארגנה לעצמה מסיבת יום הולדת בהשתתפות 13 קרובי משפחה בזמן שהתקנות אסרו על התקהלויות של יותר מעשרה אנשים.
מהמשטרה נמסר כי גובה הקנס שהוטל על ראש הממשלה הוא 20 אלף כתר נורבגי (שווה ערך לכ-7,740 שקל). עוד נמסר כי במקרים דומים היא הייתה נמנעת מקנס, אך מפני שמדובר בראש הממשלה, שעמדה בחזית המאבק בקורונה והייתה חלק מהממשלה שהטילה הגבלות, הוחלט במקרה זה לקנוס אותה.