מבצע החיסונים המקרטע של האיחוד האירופי, שלא עומד ביעדים, עלול להיתקל בקשיים נוספים: סוכנות התרופות האירופית הודיעה בסוף השבוע שהיא בוחנת את החיסונים של ג'ונסון אנד ג'ונסון לקורונה, בעקבות דיווחים על מתחסנים בארה"ב שסבלו מקרישי דם. מנהל התרופות והמזון בארה"ב מסר שלא נמצא "קשר סיבתי" בין החיסונים של ג'ונסון אנד ג'ונסון לקרישי דם, אך הבדיקה נמשכת בעקבות כמה מתחסנים שסבלו מהתופעה.
אזורים רבים בעולם ממשיכים להתמודד עם מגפת הקורונה שכבר גבתה את חייהם של 2.9 מיליון בני אדם. המגפה משתוללת מברזיל, שם מדווחים על יותר מ-4,000 קורבנות ביממה, ועד יפן, שבה הוטלו הגבלות חדשות. בהודו מדינת המחוז שנפגעה קשה מכולן היא מהאראשטרה – שבה נמצאת העיר מומבאי. החיסונים של מהאראשטרה נגמרים, ומערכת הבריאות מתקשה לעמוד בעומס. מדינת המחוז נמצאת תחת עוצר לילי וסגר בסופי השבוע.
4 צפייה בגלריה
ג'ונסון אנד ג'ונסון חיסון ל קורונה
ג'ונסון אנד ג'ונסון חיסון ל קורונה
החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון לקורונה
(צילום: shutterstock)
ברחבי אירופה אזרחים רבים נמצאים בסגר, בשעה שמבצע החיסונים המשותף של האיחוד האירופי לא עומד ביעדים – והווריאנטים ממשיכים להשתולל. אחת הסיבות המרכזיות לאיטיות של מבצע החיסונים היא שחלק מחברות התרופות - בראשן אסטרה-זניקה - לא עומדות ביעדים ולא מעבירות את כמות החיסונים שהובטחו. דובר אסטרה-זניקה אמר שכמחצית ממשלוחי החיסונים שהיו אמורים להגיע במהלך השבוע לאיחוד יגיעו באיחור.
בחודש שעבר, בעקבות דיווחים על עשרות מתחסנים (מתוך מיליונים), שסבלו מקרישי דם, השעו כמחצית מהמדינות באיחוד האירופי את השימוש בחיסון של אסטרה-זניקה. ההשעיה הסתיימה כשסוכנות התרופות האירופית, ה-EMA, הודיעה שהחיסון השבדי בטוח ויעיל. הבדיקה נמשכה, ובשבוע שעבר דיווחה ה-EMA על "קשר אפשרי" בין החיסון לקרישי הדם המוחיים – אך הדגישה שיתרונות החיסון עולים על הסכנה האפשרית שנשקפת ממנו.
4 צפייה בגלריה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה ונציה איטליה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה ונציה איטליה
החיסון של אסטרה-זניקה. "קשר אפשרי" לקרישי דם - והבדיקה נמשכת
(צילום: EPA)
מדינות באירופה מתייחסות בזהירות לחיסון של אסטרה-זניקה. המדינות אמנם חידשו את השימוש בחיסון, אך חלקן צמצמו את השימוש בו. צרפת, שנמצאת בסגר חלקי ועד כה חיסנה 10 מיליון איש בלבד, החליטה לשנות את הנחיות השימוש בחיסון השבדי במדינה: תחילה בעקבות הטלת ספק ביעילות שלו, ולאחר מכן בגלל החשש מתופעות לוואי חמורות.
בשישי צרפת עשתה זאת שוב. שר הבריאות, אוליביה וראן, הודיע שאזרחים מתחת לגיל 55, שקיבלו את המנה הראשונה של אסטרה-זניקה, יקבלו מנה שנייה של חיסון אחר. זמן קצר לאחר מכן ארגון הבריאות העולמי אמר שאין נתונים שמצדיקים ערבוב בין חיסונים.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס מקבל את ה חיסון של אסטרה-זניקה
ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס מקבל את ה חיסון של אסטרה-זניקה
ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס מקבל את החיסון של אסטרה-זניקה
(צילום: AFP)
גרמניה מחסנת בחיסון של אסטרה-זניקה רק בני 60 ומעלה, אחרי שהסתמן שרוב המקרים של קרישי הדם התגלו בקרב נשים בנות פחות מ-60. ועדת החיסונים של בריטניה, שפרשה מהאיחוד האירופי ומנהלת מבצע חיסונים מוצלח, ממליצה לא לחסן צעירים מתחת לגיל 30 ומטה בחיסון השבדי. ישראל לא משתמשת בחיסון של אסטרה-זניקה לקורונה, ולא רכשה את החיסון שפיתחה ג'ונסון אנד ג'ונסון.
סוכנות התרופות האירופית הודיעה שהיא ממשיכה לבדוק את הקשר בין אסטרה-זניקה לאותן תופעות - וכעת בוחנת חיסון נוסף: של ג'ונסון אנד ג'ונסון. לפי ה-EMA ידוע על ארבעה מקרים חמורים של מתחסנים שסבלו מקרישי דם ומירידה ברמת הטסיות בדם. שלושה סבלו מהתופעות במהלך מבצע החיסונים. הרביעי מת בשלב הניסויים הקליניים.
4 צפייה בגלריה
מחסנים עם ה חיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון פילדלפיה ארה"ב
מחסנים עם ה חיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון פילדלפיה ארה"ב
מחסנים עם החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון בפילדלפיה
(צילוןם: AP)
קרוב ל-5 מיליון איש בארה"ב קיבלו את החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון. מנהל המזון והתרופות בארה"ב הודיע שאין קשר סיבתי בין החיסון לקרישי דם, אך ציין שיש כמה אנשים שסבלו מקרישי דם ומירידה ברמת הטסיות בדם אחרי שקיבלו את החיסון, ושהחקירה נמשכת. "שתי התופעות האלה יכולות להיגרם מסיבות שונות", אמרה הסוכנות האמריקנית.
בפיתוח החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון נעשה שימוש בטכנולוגיה זהה לחיסון של אסטרה-זניקה. האיחוד האירופי אישר להשתמש בשני החיסונים - אך הפצת החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון ביבשת טרם החלה. ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה שהיא מודעת לדיווחים שהתקבלו, אך הדגישה: "כרגע אין קשר סיבתי ברור בין התופעות הנדירות לחיסון לקורונה".