חבר הכנסת אחמד טיבי גינה היום (ראשון) באולפן ynet את האלימות שספג חבר הכנסת עופר כסיף בהפגנה בשייח ג'ראח, וטען כי המשטרה שיקרה בהתייחסותה לאירוע. "זו תרבות של שקר של דוברות המשטרה או הצבא במקרים כאלה", טען. "דרשנו ועדת חקירה בכל מה שקשור לאלימות המשטרה נגד מוחים - אזרחים באשר הם אזרחים". הוא התייחס גם לפלונטר הפוליטי, אמר כי הדרישה הראשונה של הרשימה המשותפת היא מיגור הפשיעה בחברה הערבית - ופסל ממשלה בראשות נפתלי בנט, תוך קריצה ליאיר לפיד.

5 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
"טובעים בדם". טיבי
(צילום: אבי מועלם)
5 צפייה בגלריה
ח"כ חבר כנסת עופר כסיף מותקף
ח"כ חבר כנסת עופר כסיף מותקף
"אתיופים, ערבים, חרדים - אלימות המשטרה היא נגד מפגינים באשר הם". ח"כ כסיף בשייח ג'ראח
(צילום: AFP)
לדברי טיבי, "ראיתי את הסרטונים וראיתי את השקרים, אחד אחרי השני, של דוברות המשטרה. בהתחלה אמרו שהוא נתן אגרוף, אחר כך חזרו ואמרו שהוא בעט. הוא לא בעט ולא נתן אגרוף, הוא קורבן של אלימות משטרתית - הוא ועוד חמישי מפגינים, בהם צלם של עיתון אל-קודס".
לא הייתה פרובוקציה מצידו? זה נראה כאילו הרים יד לתקוף שוטר. "רואים בסרטון בבירור שלא היה שום אגרוף ושום מכה. הוא ניסה להתרחק מהשוטר שלפת אותו והכה אותו. הדברים ברורים. היכו גם את יוסף ג'בארין באום אל פחם, וגם את ראש העיר של אום אל פחם ד"ר סמיר מחאמיד. אין חבר כנסת ערבי שלא סבל מנחת זרועה של המשטרה, גם חברי כנסת יהודים אגב. אתיופים, ערבים וחרדים - אלימות המשטרה מופנית נגד מפגינים באשר הם מפגינים, לא דווקא חברי כנסת. האלימות הזו משתוללת וצריך לשים לה קץ, והפתרון הוא לא מח"ש לצערי הרב".
דיברת עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה? "לא. אנחנו דרשנו, ונדרוש כסיעה, להקים ועדת חקירה בכל מה שקשור לאלימות המשטרה כלפי מוחים - אזרחים באשר הם אזרחים. שוחחנו עם יו"ר הכנסת, שהוציא הודעה ברורה בנושא הזה ואמר שימשיך לטפל בו כי הוא מזועזע. ההודעה שלו הייתה ברורה. התמונות מזעזעות, והשקר עוד יותר. זו תרבות של שקר של דוברות המשטרה או הצבא במקרים כאלה. היה עדיף להכות על חטא ולהגיד שיש כאן חריגה מהחוק ואנשים יועמדו לדין - וזה לא קרה".
5 צפייה בגלריה
בצאל סמוטריץ'
בצאל סמוטריץ'
"יהיה לי נחת אם הוא יהיה שר בתמיכת ח"כים ערבים". סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
"תומך סיפוח". נפתלי בנט
"תומך סיפוח". נפתלי בנט
"תומך סיפוח". נפתלי בנט
(צילום: מוטי קמחי)
המשטרה משקרת ומגינה על השוטרים? "סדרת ההודעות בכל מה שקשור להפגנה בשייח ג'ראח לגבי עופר כסיף היא שקרית. אגב, חשוב גם לומר למה הייתה הפגנה. הייתה הפגנה כי מנשלים פלסטינים מבתיהם ומכניסים לשם מתנחלים. זאת הסיבה, אגב, שבמשך עשר שנים מפגינים עומדים שם כל יום שישי. מגיע להם צל"ש. רק לפני שבועיים הייתי שם יחד עם האנשים היקרים, והם ימשיכו להיות שם".
טיבי התייחס גם לאלימות בחברה הערבית ואמר כי "אנחנו טובעים בדם הזה. כשמתייחסים לחברה הערבית כאל חצר אחורית ונותנים לה להמשיך לטבוע בדם שלה, זו אפליה ברורה נגד 20% מהאוכלוסייה. אין ביישובים הערביים שלטון מרכזי, אין משטרה. יש אנשים שהפכו את האלימות הזו לדרך חיים - ארגוני הפשיעה. היו כאלה גם בנתניה, בנהריה, בגוש דן ובמקומות אחרים, והם מוגרו על-ידי משטרת ישראל בהחלטה של הממשלה. פעם היו מכוניות שהתפוצצו באמצע כביש בגוש דן".
הוא התייחס לכוונתו של מנסור עבאס לשתף פעולה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בין היתר כדי לפעול נגד האלימות ביישובים הערביים, ואמר: "נתניהו לא מיגר את האלימות במשך 12 שנים שהיה בשלטון. הוא ראש הממשלה והוא והמשטרה אמורים לטפל בארגוני הפשיעה ללא קשר להצבעה של האזרחים - אלא אם אתה חושב שערבים צריכים להיות נתינים ולהצביע לשלטון, כמו שהיה במפא"י".
"בפגישה שהייתה לי ולאיימן עודה עם יאיר לפיד, ערב ההמלצות, הנושא הראשון, השני והשלישי שדנו בו היה תוכנית למיגור הפשיעה והחלטת ממשלה מתבקשת בנושא", אמר טיבי. "אנחנו מציפים את זה בכל מקום. גם אם נתניהו, חלילה, יהיה ראש ממשלה בקרוב, נפעל מולו ומול המפכ"ל, המשטרה והכנסת כדי להביא לשינוי המציאות".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"אולי אופציות המיקוח של בנט יצטמצמו". לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
תוכל להעריך מה יקרה בשבועות הקרובים בפוליטיקה? "כולם אומרים שהם לא רוצים בחירות. בכל מקרה, אם בצלאל סמוטריץ' לא יעמוד בהבטחתו, יכול להיות שבסופו של דבר הוא יהיה שר בתמיכה של חברי כנסת ערבים. זה יגרום לי נחת. אני לא רוצה שערבים ימליכו אותו, אבל זה יהיה מרענן כי מדובר באדם שלפני כמה ימים קרא לטרנספר".
אתם תתמכו בממשלה בראשות נפתלי בנט? "הדעות שלנו ברשימה המשותפת לגבי בנט תומך הסיפוח ידועות. לא נתמוך בממשלה שלו, אבל יכול להיות שתיווצר סיטואציה אחרת. אם התסריט של ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-בן גביר לא יצליח, האופציות מול בנט ואחרים יצטמצמו. אולי הכדור יחזור ליאיר לפיד ויהיה משחק אחר".
אתם פוסלים את האפשרות שבנט יהיה ראש ממשלה לחלוטין? "אנחנו רוצים לעשות הכול, כמעט הכול, אבל יש לנו קווים אדומים. יש לנו עניינים מצפוניים. אנחנו גם רוצים להציף את מצוקות הציבור הערבי. לא נתמוך בממשלה הזו של בנט, אבל יכול להיות שיהיו תסריטים אחרים לגבי לפיד. אולי אופציות המיקוח של בנט יצטמצמו והכדור יחזור ללפיד - הסיכוי נמוך, אבל זו אופציה. בחירות חמישיות הן אופציה ריאלית לפי ההתפתחויות והפלונטר שקיים".