סא"ל עמנואל מורנו שירת בסיירת מטכ"ל ונהרג בסוף מלחמת לבנון השנייה בבעל בק. בן 35 היה בנופלו. "הכול מדויק", עמנואל תמיד היה אומר. כשנהרג הייתי בן 10. לא היה פשוט בגיל כזה לתפוס לצד איזה אדם גדלתי. אמנם הכרתי אותו ברמה המשפחתית, עזרה בגינה, קריצות מעין לעין והשטויות הרגילות. אבל היה לי קשה לחבר את כמות הסיפורים והתיאורים לאדם שהכרתי.
עם השנים והבגרות, הדמות של עמנואל הפכה לליטוש פנימי והבנה עמוקה בכל עשייה, אבן דרך ממש. העז והענווה, האמונה החזקה שלקחה אותו למקומות שאיש לא מסוגל אפילו לדמיין, הדיוק שבעשיה הפשוטה.
"הסתכלות שהופכת משבר למבשר", אמר עמנואל בטקס קבלת דרגת סא"ל, וכשהיה קורה משהו שלא בדיוק כמתוכנן, "הכול מדויק" כבר היה שגור בפיו.
הוא היה במקומות שלא נצליח לדמיין בחיים ועשה מבצעים שעד היום תורמים ושומרים על מדינת ישראל. האמונה החזקה שהייתה לו, עבודת המידות הבלתי פוסקת - הפכו אותו לדמות שנהיה בשביל כל אחד מאיתנו.
2 צפייה בגלריה
עמנואל- יוחאי מורנו
עמנואל- יוחאי מורנו
יוחאי מורנו. השלמה ברורה עם זיכרון חזק, כי עמנו-אל
( צילום: יובל בר גיל)
2 צפייה בגלריה
עמנואל מורנו ז"ל. פניו נותרה חסויים
עמנואל מורנו ז"ל. פניו נותרה חסויים
עמנואל מורנו ז"ל. פניו נותרה חסויים

בגיל 14, כשהתחלתי לגשש בעולם הכתיבה וההלחנה, בער בי הרצון לתת ביטוי לרגשות שצפו בי מהאובדן הגדול כל-כך, החיים במשפחת השכול, ובצלו של אדם גדול כמו עמנואל - ולתת צד בפרספקטיבה שלי עליו.
וממש כך נכתב השיר, ציור של דמות עלומה במילים ומנגינה, והשלמה ברורה עם זיכרון חזק, כי עמנו-אל.
לפני כחודש נכנסתי לאולפן והחלטתי שהגיע הזמן פשוט להוציא את זה והתחלנו להקליט. לקליפ צילמנו דיוקן של עמנואל שמורכב ממשפטים שמגדירים אותו בצורה הכי אישית שיצרה האחיינית עדי מורנו. ואפילו אביה, הבת הבכורה של עמנואל, הגיעה לחתום את השיר בקולות שעוטפים ונוגעים ישר ללב.
במהלך השנתיים האחרונות לקחתי את המוזיקה שלי כמה צעדים קדימה, הכנתי את הקרקע בשביל לצאת עם דברים מדויקים יותר, כן ממש על-פי דרכו של עמנואל. התמקצעתי יותר בכתיבה והלחנה של שירים, נכנסתי לתהליך של הפקה והקלטתי את החומרים שלי באולפן, בהתחלה עם להקה ולאחר מכן עם מפיק.
חצי שנה לפני תחילת הקורונה החלטתי להופיע בכל מקום שאוכל - מברים לחצרות, סלון וכו'. עם הקורונה הפלטפורמה הזאת נסקה והחלום החל להתממש צעד-צעד.
היום אני בן 25, גר בירושלים, מתרגש להתחיל דווקא מהשיר הזה, שהוא אחד מהראשונים שכתבתי והאחרונים שהקלטתי, ממקבץ סינגלים שיושבים באולפן ומוכנים לשעתם.