חברת הכנסת שרן השכל מתקווה חדשה תקפה היום (ראשון) את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שטס לארצות הברית בזמן המגעים להרכבת ממשלה, ואמרה כי גדעון סער ממשיך לנהל מגעים מאחורי הקלעים. לדבריה, "לעומת לפיד, בנימין נתניהו לא היה יוצא אפילו ליום אחד של חופש עד שיש לו ממשלה סגורה".
בתחילת הריאיון התעמתה השכל עם אלדד יניב, שטען כי החלטתו של גדעון סער לא להמליץ על אף מועמד היא "חוצפה" ו"פחדנות", והשיבה לו כי "אדם שלא מצליח לעבור את אחוז החסימה לא יבוא וייתן עצות. בכל הנוגע להרכבת קואליציות וממשלות, לגדעון סער יש את הניסיון הגדול ביותר מכל האנשים במערכת הפוליטית. הוא הרכיב ממשלות לשרון ולנתניהו, ואף אחד לא יבוא וילמד אותו איך לנהל מו"מ".
3 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
"נתניהו הרכיב פעם אחר פעם ממשלות עם מדיניות שמאל". שרן השכל
(צילום: הדר יואביאן )
3 צפייה בגלריה
גדעון סער ויאיר לפיד
גדעון סער ויאיר לפיד
"דינמיקה מאוד רגישה". סער ולפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא מרכיב ממשלה במחשכים? "ברור שמו"מ כזה הוא מאוד רגיש. הרי המטרה שלנו היא הקמת ממשלת אחדות, ובמצב הזה יש דינמיקה שהיא מאוד מאוד רגישה. אם היינו ממליצים על אחד המועמדים זה היה מחסל את הסיכוי להרכבת ממשלת אחדות".
"אנחנו לא נחים לשנייה אחת", הוסיפה בתשובה למגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים. "מצער אותי שיאיר לפיד יצא לחופשה. נתניהו לעומתו לא היה יוצא אפילו ליום אחד של חופש עד שיש לו ממשלה סגורה. כבר במדגמים נתניהו מתחיל במלאכת ההרכבה. בסיטואציה הנוכחית אנחנו לא יכולים להניח למגעים אפילו לא לשנייה".
לפיד מקטין את הסיכוי להרכבת ממשלה? "הייתי מצפה ממנו לשבת ולשבת על בנט, במקום לדחוף אותו לזרועות של נתניהו. הם צריכים לשבת ולהגיע לסיכומים. הפערים יחסית קטנים, יש עוד כמה פערים שצריך לגשר כדי להשלים את המגעים. צריך שכל האנשים ישבו מסביב לשולחן בתוך חדר סגור, עד שייצא עשן לבן. אני מקווה שבנט לא יפול להבטחות הריקות של נתניהו, כי ברור שכרגע נתניהו מבטיח לו הכול - וכמובן שלא יקיים ביום שאחרי".
השכל חזרה על ההתחייבות שלא לשבת בממשלה עם נתניהו, והוסיפה כי "אם הוא יזוז - תוך 24 שעות יש ממשלה לאומית". לדבריה, "המנדטים של הליכוד הם אידיאולוגיים, גם אם אחוז מהם ביביסטים. בסוף זה מה שמחסל את האידיאולוגיה. זו הסיבה שבגללה נתניהו במשך 15 שנה לא מצליח לקדם מדיניות ימנית. הוא הרכיב פעם אחר פעם ממשלות עם מדיניות של שמאל, אז איך ניתן לומר שהוא ינהיג מדיניות ימנית?".
3 צפייה בגלריה
הרשימה המשותפת בסבב ההמלצות אצל הנשיא
הרשימה המשותפת בסבב ההמלצות אצל הנשיא
"לא נשב בקואליציה יחד עם הרשימה המשותפת". חברי הכנסת אבו שחאדה, טיבי ועודה
(צילום: יונתן זינדל)
ואם תגיעו להסכם שלפיו נתניהו לא יהיה ראש ממשלה בשנתיים הקרובות? "יש על מה לדבר. אנחנו מחויבים לממשלת שינוי שתצעיד את מדינת ישראל קדימה".
נגיד מצב שבו מועמד מטעם הליכוד ראש הממשלה, אבל נתניהו לא הולך לשום מקום. "זה משהו שאפשר לדון בו ויהיה פתוח לדיון. אנחנו לא נשב תחת נתניהו כראש ממשלה בפועל. אנחנו מעוניינים להצעיד את מדינת ישראל קדימה, לבוא ולממש את המדיניות שלה התחייבנו. פרסמנו יותר משלושים תוכניות עבודה במהלך הבחירות, הגיע הזמן לעשות את זה".
"כל עוד נתניהו שולט ואוחז במושכות - אין סיכוי שניכנס לממשלה", הוסיפה. "אם בנט או אנשים אחרים מסוגלים לייצר סיטואציה אחרת, זה פתוח ויש מקום לדיון".
ממשלה של בנט עם תמיכת המשותפת מבחוץ היא אפשרות קיימת? "מצחיק, כי מי שעושה שמיניות באוויר ומחזר אחרי התנועה האיסלאמית הוא נתניהו. אגב, אחד מבכירי התנועה השתתף בחגיגות השחרור של רוצח החייל משה תמם. אנחנו לא נשב בקואליציה יחד עם הרשימה המשותפת. שמענו כל מיני דרישות שהם העלו ואלה דברים שאנחנו לא יודעים לחיות איתם. הם רצו למשל לבטל את חוק הלאום - זה לא מקובל עלינו".
עם זאת, השכל הוסיפה: "יש כרגע שתי אפשרויות לממשלה - ובשתי האפשרויות האלה מדובר בממשלת מיעוט. או ממשלת מיעוט של נתניהו, או ממשלת מיעוט של בנט ולפיד. הרשימות הערביות הצהירו שלא יתמכו באף קואליציה ציונית, כך שלא יתמכו בשלנו ולא בשל נתניהו. בסיטואציה הזו, יכול להיות לנו רוב לממשלת מיעוט גדולה משל נתניהו - אבל בשביל זה צריך לעבוד קשה ולייצר מו"מ מאוד מורכב וקדחתני".