הממשלה אישרה בצהריים (יום א') במשאל טלפוני את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך את כהונתו של ראש השב"כ נדב ארגמן בארבעה חודשים נוספים. מוקדם יותר התייחס ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי באולפן ynet לחשיפת "ידיעות אחרונות" על המאבקים הפוליטיים שקדמו להארכת כהונת ראש השב"כ הנוכחי ארגמן, ואמר כי "חבל שהשירות נפל לתוך המהומה שקיימת בהרבה נושאים אחרים".
3 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
נאבקים על מינוי ראש השב"כ. גנץ ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת
מאיר בן שבת
לא כיהן כסגן ראש השב"כ - בניגוד לראשי הארגון הקודמים. מאיר בן שבת
(צילום: מארק ישראל סלם)
ביום שישי האחרון פרסם יוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות" כי שר הביטחון בני גנץ מתנגד לניסיונות של ראש הממשלה נתניהו למנות את ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת לראש השב"כ. בן שבת נחשב למקורב מאוד לנתניהו, ומינוי לראש השב"כ עשוי להבטיח לנתניהו שליטה מוחלטת בארגון שאמור להיות א-פוליטי לחלוטין. לדברי פרי, "בהחלט יכולה להיות סכנה שהקרבה שקיימת בין בן שבת לנתניהו עלולה להיות גורם לא רצוי לפעילות השב"כ".
יכול להיות שראש שב"כ שהונחת מלמעלה יכול להשפיע על הארגון עד כדי כך שהוא משנה את פניו? "קשה להאמין, אבל זו בהחלט אפשרות - והיא לא אפשרות תיאורטית. זה ידוע שבן שבת, שהוא איש מוכשר ואפשר להגיד שגם ראוי, משמש בשנים האחרונות כידו הארוכה - או הקצרה - של נתניהו. אנחנו אמונים בשב"כ על עשרות שנים של ממלכתיות וא-פוליטיות".
האם הארגון הזה באמת יכול להפוך לכלי בידי המשטר? "אני לא חושב שיש סכנה כזו, כי שב"כ הוא ארגון מאוד עצמאי ומאוד נחוש. יהיה קשה להפוך אותו לכלי של מישהו. יחד עם זאת, חשוב שמי שעומד בראש הארגון יהיה עד כמה שאפשר בלתי תלוי ובלתי משויך - לא פוליטית ולא חברית. אני חושב שיש מועמדים ראויים בתוך השב"כ שיכולים בהחלט לבצע את תפקיד ראש השב"כ על הצד הטוב ביותר".
3 צפייה בגלריה
"כנראה שאם בן שבת ימונה, כמה בכירים בשב"כ יפרשו - וחבל". פרי
"כנראה שאם בן שבת ימונה, כמה בכירים בשב"כ יפרשו - וחבל". פרי
"כנראה שאם בן שבת ימונה, כמה בכירים בשב"כ יפרשו - וחבל". פרי
"אני לא חושב שאפשר להפוך את השב"כ לכלי שרת, אבל למי שעומד בראשו יש השפעה מכרעת על הכיוון והדרך שבה הארגון מתפקד", הוסיף פרי. "אפשר להבין את האיום של גנץ, למרות שזה הופך לאחד מסדרה של איומים שנתניהו רוצה וגנץ מתנגד. חבל ששב"כ נפל לתוך המהומה הזו. זה לא טוב ולא ראוי".
אנשים יפרשו משורות הארגון אם בן שבת ימונה? "לא דיברו איתי על כך, קראתי על זה בתקשורת. אני מניח שהדיווחים מבוססים על מקורות מהימנים. כנראה שאם בן שבת ימונה תהיה פרישה של כמה בכירים בשב"כ, וזה חבל. חבל גם על המקצועיות שהולכת לאיבוד ועל כך שהשירות נקלע לתוך הביצה הפוליטית שקיימת בהרבה נושאים אחרים".
ביום שישי כתב ברנע כי "בתפקידו הנוכחי הפך בן שבת לשחקן פוליטי. הוא נתפס כאיש של נתניהו. אם ימונה למחליפו של ארגמן הוא לא יתקבל בזרועות פתוחות בארגון – וסביר שבחירה בו תוביל לפרישה של בכירים רבים בשב"כ. להבדיל ממנו, שני המועמדים האחרים מעולם לא נגעו בעניינים פוליטיים, ומינויים יתקבל בברכה. בנוסף, יש לציין כי עד היום לא מונה לראשות הארגון מי שלא כיהן בו כסגן. בן שבת לא היה סגן – הוא כיהן בתפקידו האחרון כראש מרחב דרום". לאחר הפרסום הודיע נתניהו כי יאריך את כהונתו של ארגמן בארבעה חודשים נוספים.
המינוי של נדב ארגמן, שמונה במרץ 2016, היה אמור לפקוע ב-8 במאי, לאחר שסיים חמש שנות כהונה, כפי שנקבע בחוק. את הכהונה אפשר להאריך בשנה - אך נתניהו האריך אותה בינתיים בארבעה חודשים. על כל מקרה, מדובר בעוד אחת משלל הבעיות שנוצרו כתוצאה מהמשבר הפוליטי המתמשך, שחלקן פוגעות באופן ממשי בביטחון המדינה בשנתיים האחרונות, אולם האחת הזאת היא סכנה של ממש: לתפקיד ראש השב"כ יש להתכונן כמה חודשים מראש, שבמהלכם עוברים חפיפה מסודרת ומקצועית.
פורסם לראשונה: 14:40, 11.04.21