בית החולים המזוהם ביותר בישראל ל-2020 הוא שערי צדק, ואילו בית החולים שיבא בתל השומר מוביל בשכיחות של מקרי בקטרמיה מסכני חיים: כך עולה מדו"ח חדש שפרסם אתמול (א') משרד הבריאות.
קראו עוד:
הדו"ח מחלק את בתי החולים לארבע קבוצות בהתאם לגודלם. מבין בתי החולים הגדולים, אחרי שערי צדק נמצא אסף הרופא, ואחריו הדסה עין כרם, בילינסון, רמב"ם ושיבא. מבין בתי החולים הגדולים, סורוקה נמצא עם שיעור החיידקים הנמוך ביותר גם במדד הכללי, המשולב, וגם במדד של חיידקי בקטרמיה.
בקרב בתי החולים הבינוניים נמצא שיעור הזיהומים הגבוה ביותר בוולפסון. לאחר מכן, בפער משמעותי, נמצא בית החולים כרמל, ואחריו ברזילי ומאיר.
בקרב בתי החולים הקטנים, שיעור הזיהומים הגבוה ביותר נמצא בלניאדו, ולאחר מכן בבית חולים השרון.
בישראל מתים כל שנה בין 4,000 ל-6000 בני אדם כתוצאה מזיהומים בבתי החולים הנגרמים מחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. הדו"ח של משרד הבריאות בודק מספר סוגים של חיידקים:
1. חיידקי CPE. על פי הגדרת משרד הבריאות, מדובר ב"חיידקים העמידים למרבית התרופות היעילות, ומתפשטים כמעט אך ורק במערכת האשפוז. תחלואה בחיידקים אלו גורמת לתמותה גבוהה". כשבוחנים את קבוצת חיידקי CPE בלבד, בית החולים המזוהם ביותר הוא הדסה עין כרם, ואחריו שערי צדק, שיבא ואיכילוב.
2. חיידקי VRE. "בעלי פוטנציאל התפשטות גבוה בבתי חולים", מגדיר משרד הבריאות. "כשהם מתפשטים לאוכלוסיות מוחלשות כגון מושתלי מח עצם ואברים, חולים לאחר ניתוחים גדולים וחולים בטיפול נמרץ - הם עלולים לגרום לתחלואה קשה".
3. בקטרמיה. על פי הגדרת משרד הבריאות, "בקטרמיה (אלח דם) היא מקרה קיצון של זיהום ומבטאת לעיתים קרובות סיבוך של זיהום באתרי גוף שונים, כגון דלקת ריאות או זיהומים בדרכי השתן. אלח דם מוביל לתחלואה קשה ולתמותה בשיעורים גבוהים".
1 צפייה בגלריה
ביה"ח שערי צדק
ביה"ח שערי צדק
"הנתונים אינם משקפים את תמונת המצב המלאה בשנה חריגה זו": שערי צדק, ירושלים
בתגובה לממצא שבית החולים שיבא מוביל בשיעור חיידקי הבקטרמיה, אמר פרופ' אייל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה וחדשנות בשיבא: "החיידקים העיקריים שמערכת הבריאות בישראל מתמקדת בהם, הם CPE, ובנושא הזה עושים בתי החולים מאמצים משמעותיים בשנים האחרונות בגלל המשמעויות הקליניות הקשות. לא לכל חיידק יש את אותה משמעות קלינית. אנחנו בשיבא שמנו את המיקוד בחיידקים המסוכנים, ואי אפשר להתייחס לכל החיידקים בצורה שווה".
משערי צדק נמסר בתגובה: "בית החולים משקיע רבות במניעת זיהומים, והוא זכה השנה לתקצוב משמעותי במודל התמרוץ של משרד הבריאות בזכות ההשקעה במניעת זיהומים. ב-2020 היה שערי צדק אחד משלושת בתי החולים שטיפלו במספר הגדול ביותר של חולי קורונה והוביל כמעט לאורך כל השנה במספר המאושפזים. הנתונים אינם משקפים את תמונת המצב המלאה בשנה חריגה זו, שבה הנטל על בתי החולים לא היה שווה. בשליש הראשון של 2021 אנו כבר רואים שינוי לטובה. אנו לומדים את ממצאי הדוח, ונמשיך להשקיע, להצטיין ולשמור על בריאות מטופלינו".
מהדסה נמסר: "אנו רואים את שיפור המדד בהדסה עין כרם, לעומת הנתונים שהוצגו בשנה הקודמת. מדובר בשיפור בשנת קורונה, כשבהדסה טופלו מספר חולי הקורונה הגדול ביותר בארץ, מה שהעמיס מאוד על שירותי הרפואה האשפוזית, ואנו יודעים על הקשר בין צפיפות לזיהומים. הדסה עין כרם ביצע ומבצע עבודה אינטנסיבית בצמצום הזיהומים על סוגיהם השונים".