הפעם הראשונה ששמם של התאומים טיילר וקמרון ווינקלווס, 39, הפך לנפוץ בכל רחבי העולם הייתה ב־2010, עם הופעת הסרט "הרשת החברתית", שעסק בלידתה של פייסבוק. התאומים, המתנשאים לגובה של 1.95 מטר, היו בעבר חברי נבחרת החתירה האולימפית של ארה"ב. בסרט הם הוצגו כשני שרירנים רפי שכל וכמובן לוזרים, לאחר שהתעקשו לטעון כי מארק צוקרברג, חברם לספסל הלימודים באוניברסיטה, יצר את פייסבוק על פי רעיון שגנב מהם. לארי סאמרס, בכיר בממשלי קלינטון ואובמה, שכיהן כנשיא הרווארד כשהשניים למדו במוסד, כינה אותם "אידיוטים".
כתבות נוספות למנויים:
לוזרים? היום כבר איש לא חושב עליהם כך. 13 שנים לאחר שהפסידו בתביעה נגד צוקרברג והתפשרו איתו על פיצויים בסך 65 מיליון דולר במניות ובמזומן, הווינקלווי, כפי שהם מכונים, שווים יחד 6 מיליארד דולר. את התואר שלהם כמיליארדרים הם חייבים למטבע הדיגיטלי ביטקוין - המטבע היחיד שאינו כפוף לגוף מרכזי או למדיניות מוניטארית של ממשלות, שבתחילת השבוע הגיע שוויו לשיא של כל הזמנים, יותר מ־60 אלף דולר. כשהחלו להשקיע בו, ב־2012, הוא נמכר ב־8 דולר.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
4 צפייה בגלריה
קמרון וטיילר ווינקלווס באולימפיאדה
קמרון וטיילר ווינקלווס באולימפיאדה
קמרון וטיילר ווינקלווס באולימפיאדה
(צילום: AP)
השניים הבינו מוקדם יחסית את הפוטנציאל האדיר שטמון במטבע המבוזר. בשנת 2012, לאחר שסיימו את לימודי התואר השני באוקספורד, הקימו את חברת השקעות ההון סיכון ווינקלווס קפיטל, במטרה להשקיע בחברות היי־טק מבטיחות. בתוך זמן קצר הבינו כי הם מנודים בעמק הסיליקון: הזיהוי שלהם כמי שהעזו לצאת נגד צוקרברג והחשש מידו הארוכה הבריחו מן האחים סטארט־אפ אחר סטארט־אפ.
"הרשת החברתית"
ב־2012, לאחר שקיבלו טיפ מקרי במהלך מסיבה באיביזה, הם החלו לקנות ביטקוין - בין השאר, בחלק מכספי הפיצויים שקיבלו מצוקרברג. לאחר שראו כי טוב, העזו כבר יותר, ובמארס 2013 רכשו כ־1% ממטבעות הביטקוין בעולם ב־11 מיליון דולר, מהלך שהתגלה בדיעבד כמשתלם ביותר. הביטקוין - שרבים ראו בו כלי פיננסי של השוק השחור, הונאת פונזי או בועה - זינק, והשניים הרוויחו יותר ממיליארד דולר. למעשה, הם נמנו עם קבוצת המיליארדרים הראשונה שעשתה את הונה מהמטבע הדיגיטלי, ככל הנראה יחד עם סאטושי נאקאמוטו, הממציא המסתורי והאנונימי של הביטקוין.
"לעובדים שלנו אנחנו קוראים אסטרונאוטים", אמר קמרון בשבוע שעבר למגזין "פורבס", שהקדיש להם כתבת שער. "כולנו אסטרונאוטים שבונים על גבול הכסף ועל גבול האמנות ועל גבול הפיננסים".
את שתי החברות שלהם מנהלים האחים יחד מן הקומה ה־17 של מגדל משרדים במנהטן. כמו תאומים אחרים - יש להם נטייה לסיים זה את משפטיו של זה. הם כמעט שלא נראים בנפרד: גרים יחד, מטיילים יחד, לובשים בגדי מעצבים דומים, ואפילו יוצאים לדייטים משותפים עם בנות זוגם. ההבדל החיצוני היחיד ביניהם הוא שקמרון שמאלי וטיילר ימני.
לאחר שראו עד כמה ההשקעה הראשונית שלהם השתלמה, החלו לפעול לקידום תחום הקריפטו בכלל, והשיקו מספר מטבעות משלהם. ב־2014 בנו בורסת מטבעות רווחית בניו־יורק בשם ג'מיני (תאומים), שבה המשקיעים יכולים לקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים. בניגוד לעיקרון שעומד מאחורי הביטקוין - מטבע שאינו ממש מוסדר ושאף ישות לא יכולה לשלוט בו - התאומים ביקשו לעשות סדר בתחום, וראו את הפיקוח עליו באור חיובי. "כל משקיע ברחבי העולם רוצה להשקיע בשווקים בארה"ב, כי הם מוסדרים, מורשים ואמינים", אמר טיילר ל"פורבס" ב־2013. ואכן, בין 300 בורסות הקריפטו הפועלות בעולם - ג'מיני היא הראשונה מסוגה שזכתה לאישורים ולתמיכה רגולטורית, ובספטמבר האחרון התרחבה גם לבריטניה. ג'מיני, שפועלת תחת רישיון גם בסינגפור, תתחרה באירופה בשורה של בורסות קריפטו.
4 צפייה בגלריה
ג'מיני, הבורסה של התאומים
ג'מיני, הבורסה של התאומים
ג'מיני, הבורסה של התאומים
(צילום: EPA)
בכלל, עליית הביטקוין בחודשים האחרונים מקרבת את שוק מטבעות הקריפטו אל וול סטריט ומעוררת עניין גובר מצד משקיעים גדולים. בראיון ל"בלומברג" בינואר אמרו טיילר וקמרון כי הם שוקלים להפוך את ג'מיני לחברה ציבורית. היא לא תהיה היחידה: רשימת חברות הקריפטו המעוניינות להיכנס לשוק המניות האמריקאי גדלה והולכת.
אחת הרכישות המוצלחות ביותר של האחים נעשתה ב־2019, אז רכשו את חברת המכירות הפומביות לאמנות דיגיטלית, ניפטי גייטוויי (Nifty Gateway), שעזרה להם לרכוב על הפריחה בשוק ה־NFT. מדובר במילת הבאזז הכי מדוברת באחרונה: NFT הוא מעין רישיון דיגיטלי המתבסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין, שמאפשר בעלות ואימות מקוריות על יצירות דיגיטליות. לגמרי במקרה, את ניפטי גייטוויי, המוכרת אמנות קריפטוגרפית, הם רכשו מתאומים זהים אחרים, דאנקין וגריפין קוק פוסטר בני ה־26, שכמוהם, השתתפו בעבר בתחרויות חתירה באולימפיאדה. האחים פוסטר סיפרו כי החליטו לאמץ את הספורט לאחר שצפו באחים ווינקלווס ב"רשת החברתית".
4 צפייה בגלריה
התאומים ווינקלווס על שער ''פורבס''
התאומים ווינקלווס על שער ''פורבס''
התאומים ווינקלווס על שער ''פורבס''
ניפטי גייטוויי זכתה לפרסום עולמי לפני כחודש, לאחר שהאמן מייק ווינקלמן, 39, המוכר יותר בשם "ביפל", מכר דרכה את היצירה הדיגיטלית שלו "יומיום - 5,000 הימים הראשונים" ב־69 מיליון דולר באתר המכירות הפומביות של כריסטי'ס; מה שהפך אותה ליצירת האמנות השלישית היקרה ביותר שנמכרה על ידי אמן חי. מדובר בקולאז' של 5,000 תמונות דיגיטליות שיצר מדי יום. "ביפל" נוהג לבנות בתוכנת גרפיקה תלת־ממדית יצירות אמנות שערורייתיות, לעיתים דוחות, שמתפרסמות באתרי מדיה חברתית כמו פייסבוק ואינסטגרם. ה"יומיום" שלו, שנוצר במשך חמש שנים, מתאר חזיונות דיסטופיים של תרבות הפופ ופוליטיקה. אחרי שאותר על ידי ניפטי גייטוויי, חייו השתנו לחלוטין.
אגב, גם שער גיליון המיליארדרים הבינלאומי של "פורבס" לשנת 2021, שנושא את תמונות הדיוקן של האחים ווינקלווס, נמכר לפני שבוע כיצירת אמנות NFT בניפטי גייטוויי בסכום של 333,333 דולר. הכסף הועבר לתרומה.
טיילר וקמרון נולדו בסאות'המפטון, ניו־יורק, אך גדלו בגריניץ', קונטיקט, אחת הערים האמידות באמריקה. אביהם היה כורה פחם. האם גדלה במשפחה של אמני וודוויל נודדים, אבל התאומים למדו בבתי ספר פרטיים אקסקלוסיביים. בכל אחד מהם הקימו מועדון חתירה, אהבת חייהם, או הפכו לדמויות המובילות במועדון קיים.
המפגש של השניים עם מארק צוקרברג, שהונצח בסרט וכבר הפך למיתולוגיה, היה ב־2002. עוד לפני כן, התאומים, יחד עם חברם דיביה נרנדרה, הגו רעיון לרשת חברתית פנימית לסטודנטים, שנקראה HarvardConnection. הם החלו לעבוד עליה בתחילת 2003, ואף שכרו כמה מתכנתים לשם כך. בצוקרברג הם נתקלו רק בהמשך, לאחר שכבר היה מוכר בין הסטודנטים כגאון מחשבים שהריץ להיט גדול בקמפוס - אתר חברתי בשם Facemash, שבו דירגו הסטודנטים זה את זה ובעיקר זה את זו על פי האטרקטיביות שלהם. בשלב מסוים ביקשו השניים מצוקרברג לבנות עבורם אתר. הוא גילה בתחילה התלהבות, אבל היא דעכה במהירות. בינואר 2004 הודיע צוקרברג לתאומים כי הוא "עסוק מדי" ולא יוכל לסיים את האתר שלהם. בפברואר כבר השיק את פייסבוק, שהפכה להצלחה מיידית.
4 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג. שילם פיצויים של 65 מיליון דולר
מארק צוקרברג. שילם פיצויים של 65 מיליון דולר
מארק צוקרברג. שילם פיצויים של 65 מיליון דולר
(צילום: AP)
בעוד צוקרברג נטש את הלימודים לטובת עמק הסיליקון, טיילר וקמרון סיימו את לימודיהם בהרווארד ב־2004, ואף המשיכו לתואר שני במינהל עסקים באוקספורד. גם שם הובילו במקביל את נבחרת החתירה. ב־2008, אחרי הסדר הפשרה עם צוקרברג, התחרו באולימפיאדת הקיץ בבייג'ינג במקצה זוגי והגיעו לגמר. למרות ההערכות כי ישובו במשחקי 2012, הם החליטו לקחת "פסק זמן". בראיון ל"הרווארד קרימזון" אמר אז קמרון, כי "בשלב זה, אנחנו כבר מנסים להירגע. רק לשמור על העיניים והאוזניים פתוחות כדי לראות מה עלול לבוא. לפעמים הדברים האלה פשוט נופלים לחיקך". הדברים האלה - הביטקוין, אכן נפלו לחיקם בתוך זמן קצר.
בלוקצ'יין, הטכנולוגיה שבבסיס הביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים, כבר משנה את הצורה שבה חברות גדולות עושות עסקאות. חברות פיננסיות ענקיות כמו סקוור, ג'יי־פי מורגן, פידליטי וקרן נורת'רן מאמצות אותה ומתחרות על מקומן בעתיד הנכסים הדיגיטליים. במקביל, חברות גדולות כמו בואינג, סמסונג, טסלה ונוברטיס משתמשות בטכנולוגיה החדשה כדי לשפר את שרשרת האספקה שלהן, משתפות נתוני לקוחות ומאיצות תהליכים עסקיים. במקרים מסוימים, הן מוסיפות ביטקוין למאזנים שלהן.
התאומים רואים את שתי החברות שלהם, ג'מיני וניפטי גייטוויי, משתלבות יחד: NFT תשמש מבחינתם להבטחת הלוואות, שמאפשרת לאנשים לנצל את הנכסים הדיגיטליים שלהם לצורכי מימון מבלי למכור אותם. טיילר וקמרון גם מדמיינים עתיד שבו בדיקת זהות משתמשים יכולה להיות מונפקת כ־NFT ותאפשר להם להוכיח שעמדו בדרישות מחמירות.
עד כה, באמצעות חברת ההחזקות שלהם ובאמצעות השקעות שבוצעו על ידי ווינקלווס קפיטל, השקיעו הצמד בלא פחות מ־25 סטארטאפים בתחום. מבחינתם, החברות הללו מניחות את היסודות לעולם וירטואלי חדש, מן "מטא־יקום", שבו נכסים דיגיטליים כמו יצירות אמנות, מוזיקה, סחורות שונות ונדל"ן נקנים ונמכרים על ידי הבלוקצ'יין.
ההשקעה האחרונה של התאומים היא Artie, חברה הבונה משחקי וידיאו שלא צריך להוריד מהרשת, הכוללים אלמנטים שאפשר לסחור בהם ולהעביר למשחקים מתחרים.
אחת השאלות שהאחים ווינקלווי מתענגים במיוחד להשיב עליה היא זו שמתייחסת לעתידה של פייסבוק. 17 שנים לאחר שצוקרברג גזל מהם את התהילה, הגיע זמן הנקמה המתוקה. "הרעיון של רשת חברתית פשוט לא יהיה קיים עוד חמש או עשר שנים", אמר טיילר ווינקלווס לפורבס. "יש תהום בין העולם הישן לבין היקום החדש הזה, שמקורו בקריפטו, ואנחנו הצינור שעוזר לאנשים לעבור מהאופליין לאונליין". והוא הוסיף: "בעיקרון, כל עולם האמנות וכל עולם הבידור דופק עכשיו על הדלת שלנו".
פורסם לראשונה: 07:46, 16.04.21