נהגי התחבורה הציבורית שמציינים את חודש הרמדאן שהחל אתמול (שלישי), מלינים על היעדר ההיערכות של משרד התחבורה, נהיגה אחרי שעות ארוכות של צום והיעדר הפסקות בזמן שבירתו. בעיד אל פיטר, החג שמצוין בסיום הרמדאן, רבים מהם נאלצים לקחת חופש מחלה מאחר שחופשות חג לא מאושרות להם. כתוצאה מכך הנוסעים נאלצים להתמודד עם קווי אוטובוס מקוצצים ועומסים - סיפור שחזר על עצמו בכל שנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מוחמד הרייש מנצרת עובד בחברת סופרבוס בעפולה. הוא מספר שהוא עובד כרגיל בתקופת הרמדאן, "קצת קשה להתמודד עם הצום אבל זאת העבודה שלנו. אנחנו חיים במדינה הזאת וכל שנה משרד התחבורה כאילו מופתע מחדש שיש לנו את החג שלנו. רוב הנהגים בתחבורה הציבורית הם נהגים מוסלמים, אז אני באמת לא מבין - למה הם לא מתכוננים לפני? למה לא עושים הפסקות נורמליות ומאפשרים ללכת הביתה עם שבירת הצום בערב?".
1 צפייה בגלריה
"קרוב ל-60% מהנהגים בישראל הם מוסלמים" (אילוסטרציה)
"קרוב ל-60% מהנהגים בישראל הם מוסלמים" (אילוסטרציה)
"קרוב ל-60% מהנהגים בישראל הם מוסלמים" (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
לדברי הרייש, לעיתים יש הפסקות בסידור העבודה אלא שהן מתקזזות עם זמני עיכוב האוטובוסים. לדבריו של נהג אחר, ד' שעובד באגד תעבורה באזור עוטף ירושלים, גם אם יש זמן להפסקה בזמן שבירת הצום, הנסיעה מסתיימת בחניון ללא שירותים, ללא מקום לרכוש אוכל או לחמם אוכל, וללא שולחן וכיסא לשבת עליו. "אנחנו יושבים באוטובוס פשוט. זאת הרגשה נוראית שלא מכבדים את החג שלנו ואותנו", הוא אמר.

"יש סידורים שבהם אין הפסקות"

עוד הוסיף ד' כי "היום כמעט נרדמתי באוטובוס. העייפות קשה מאוד עם הצום אבל אף אחד לא מרחם עליך, אף אחד לא יגיד לך 'תנוח, יש לך הפסקות בתקופה הזו'. אנחנו כל הזמן אומרים שאין לנו בעיה, העיקר לא לעבוד 10 שעות. אפשר לעבוד 8-9 שעות אבל מעל 10 שעות זה כבר קשה מדי. אנחנו מבקשים הפסקה בשעות 19:15-19:45 כדי לאכול בסיום הצום אבל יש סידורים שאין בהם הפסקות, או שיש הפסקות שמופיעות במחשב אבל לא קורות בפועל כי צריך להתחיל קו חדש. משרד התחבורה מכיר את הבעיות האלו אבל רוב העובדים הם ערבים וזה נהפך ליותר גרוע השנה, כשהחזירו את קווי הלילה שמעמיסים עוד יותר על הסידור עם המחסור בנהגים".
מוחמד טוען שבכל שנה הבעיות חוזרות על עצמן ומתעצמות בעיד אל פיטר, שחל לאחר 30 ימי צום הרמדאן. "זה חג שחשוב לנו מאוד ואף פעם לא מאשרים ימי חופש, אז נהגים נאלצים לקחת חופשת מחלה. כל שנה הנהגים צריכים לריב עם המנהל ואחר כך לעשות סולחות בין הנהגים למנהל".
ד' מסביר כי היום הראשון של העיד אל פיטר הוא החשוב ביותר. "אנשים נשואים עם ילדים חייבים ללכת לבקר את הנשים במשפחה ביום הזה, ולכן תמיד יש שיבושים ביום-יומיים הראשונים של החג. בגלל שנהגים בסוף לא מגיעים, באותו יום לא מוצאים נהגים שיחליפו אותם, ויש שיבושים בתחבורה הציבורית. אז למה לא מכבדים אותנו, את החג שלנו ואת הנוסעים, ומודיעים מראש מה לוחות הזמנים ומה צפוי להיות?".
בארגון כוח לעובדים מציינים שהיקף הנהגים המוסלמים בחברות המאוגדות אצלם עומד על עשרות אחוזים - 65% בחברת סופרבוס, 70% באגד תעבורה ו-20% בדן בדרום. בארגון מסבירים שהמדינה שנמכה את התנאים הכלכליים של נהגי האוטובוס, וכתוצאה מכך ברוב החברות מרבית הנהגים אינם יהודים, אלא שמשרד התחבורה לא נערך לכך ולכן הנוסעים מקבלים לו"ז מקוצץ בהפתעה.
על פי ההנחיות שהעביר משרד התחבורה למפעילות התחבורה הציבורית, יש לצמצם באופן מינימלי את התחבורה הציבורית בסמוך לשעות שבירת הצום. בעיד אל פיטר על התחבורה הציבורית לפעול ביישובי החברה הערבית באופן מצומצם, ובשאר היישובים בצמצום של עד 10% מהשירות. במקרים מסוימים יאושר אף קיצוץ של עד 40% מהקווים. כמו כן, על החברות לגייס עובדי משק ומנהלה, ולפרסם את השינויים מראש.
אך כפי שהעידו נהגים, צמצום הנסיעות שמדווחות עליו החברות לא מלמד על המצב האמיתי וזאת משום שנהגים רבים שסורבו לקחת חופשת חג, יוצאים לחופשת מחלה וגם הקווים במתכונת המקוצצת - לא יוצאים כולם. בנוסף, חזרתם של קווי הלילה מעמיסה עוד יותר על סידור העבודה יחד עם מגבלות הקורונה ל-75% תפוסה באוטובוסים, שדורשת תגבורים, וכן חגיגות ל"ג בעומר במירון שידרשו תגבורים נוספים.

"סיכון מיותר של חיי הנהגים והנוסעים"

"גם השנה ענף התחבורה יצטרך להתמודד עם העובדה שקרוב ל-60% מהנהגים בישראל הינם מוסלמים, ולכן יש לכבד את צרכיהם הדתיים לצום בחודש הרמדאן", אומר תם פרומוביץ', ראש משותף לענף התחבורה בכוח לעובדים. "בשיח שלנו עם משרד התחבורה הובטח לנו שקווים ידוללו בשעת שבירת הצום, וזו אכן בשורה חשובה, ובלבד שגם ציבור הנוסעים יידע מבעוד מועד על השינוי, ולא יופתע מדילול הקווים. בה בעת ממשיך משרד התחבורה לגלגל לפתחם של המעסיקים את ההתמודדות עם הצורך בהפסקות ארוכות יותר בשל הצום. לצערנו, נסיון העבר מלמד כי אין ערבות לכך שינתנו הפסקות מתאימות כל עוד המשרד לא יפקח על כך. המשמעות היא סיכון מיותר של חיי הנהגים והנוסעים".
פרומוביץ' מוסיף כי "בעיה מרכזית נוספת היא שבסוף חודש הרמדאן יחול עיד אלפיטר, שהוא אחד משני החגים היחידים של העובדים המוסלמים בסך הכל, ולכן יש ריבוי של בקשות לנצל ימי חופשה. חברות רבות לא מאפשרות לנהגים לממש את זכותם לחגוג. לא ייתכן שבכל שנה "יופתעו" החברות ומשרד התחבורה מהופעת החג. אנו מצפים ממשרד התחבורה למצוא ביחד איתנו את דרך המלך, שתכבד את הנהגים ותדאג לבטיחות הנוסעים".
משרד התחבורה מסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הנחתה מבעוד מועד את חברות התחבורה הציבורית, המפעילות את קווי האוטובוסים העירוניים והבינעירוניים, להיערך לתקופת ימי הרמדאן ועיד אל פיטר, במטרה למזער ככל הניתן פגיעה בשירות כתוצאה מקיצור יום עבודתם של נהגים הנוהגים לצום ברמדאן.
"הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מאפשרת לחברות התחבורה הציבורית לגייס בתקופה זאת אוטובוסים ונהגים של חברות היסעים, שימלאו את מקומם של הנהגים הנמצאים בחופשת החג, זאת לצד הפניית עובדי מינהל בעלי רישיונות נהיגה לאוטובוס לקווי השירות בהם ישנם מחסור בנהגים.
"עם זאת, בשל מספרם הגדול של הנהגים המוסלמים המועסקים בחברות התחבורה הציבורית, אישרה הרשות הלאומית לתחבורה ציבורית לצמצום מסוים של היקף השירות בקווים בעלי מספר נוסעים מועט, תוך הקפדה על מתן מידע אמין ומלא לציבור הנוסעים".