בקצרה:
  • עם כל הפאר וההדר של מרצדס ו-770 ק"מ של טווח חשמלי
  • מוכנה לרמה אוטונומית 3 ואפילו 4, כאשר זו תגיע בעוד שנים
  • נחיתה בארץ תוך חודשים ספורים, עם תג מחיר של כמיליון שקל
חשמלית ייעודית: ה-EQS היא דגם ראשון של היצרנית עם פלטפורמה חשמלית ייעודית המכונה EVA (ר"ת Electric Vehicle Architecture), שתשמש דגמים חשמליים עתידיים של היצרנית.
בשלב ראשון מרצדס תציע שתי גרסאות הנעה. EQS450 בסיסית מצוידת במנוע חשמלי בודד עם 333 כ"ס שמחובר ישירות לגלגלים האחוריים, ל-EQS580 4MATIC הבכירה מנוע חשמלי נוסף המחובר לגלגלים הקדמיים ומייצר הנעה כפולה, עם הכוונת מומנט לפנים-אחור מהירה משמעותית מזו של מערכות מכאניות במנועי בנזין ודיזל. התפוקה המשולבת עומדת על 523 כ"ס וההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש תארך 4.3 שניות. המהירות המרבית תוגבל בשתי הגרסאות ל-210 קמ"ש, אך יש לשער כי בגרסת AMG (עם יותר מ-700 כ"ס) הנתונים יהיו מרשימים יותר.
770 ק"מ בין טעינות: בשתי הגרסאות ממקמת מרצדס מצברי 107.8 קוט"ש שאמורים לאפשר 770 ק"מ בין טעינות. לשם השוואה, אלה 107 ק"מ יותר מהטווח המוצהר של טסלה מודל S בגרסת טווח-ארוך (לונג ריינג'). בחודשים הקרובים צפויות אמנם להיחשף חשמליות חדשות עם טווח בקרבת ה-1,000 ק"מ, וכך גם במרצדס. עד אז, טעינה מהירה (200DC) תאפשר מילוי ל-80% סוללה בתוך כחצי שעה, או 300 ק"מ ב-15 דקות (280 ק"מ בגרסה הבכירה). בעתיד תוצע גם גרסה צנועת מצברים (90 קוט"ש) עם טווח נסיעה מצומצם ותג מחיר נמוך יותר.
במרצדס מסבירים כי אחת הסיבות העיקריות לטווח הנסיעה יוצא הדופן הוא מקדם גרר הנמוך בתעשיית הרכב כיום (0.20), נמוך משמעותית מטסלה (0.24) וטוב אפילו מלוסיד אייר (0.21) העתידית. הוא מושג הודות למרכב המעוצב בסגנון קופה-ארבע-דלתות עם חלונות ללא מסגרת וידיות פתיחת דלתות נשלפות חשמלית.
כמו בשאר הדגמים החשמליים, גם כאן יש מערכת בלימה רגנטיבית המופעלת באמצעות מנופים מאחורי ההגה, עם אפשרות בחירה בין ארבע עוצמות, החל מביטול מוחלט ועד אפשרות לשימוש בה גם לצורך עצירה. בגרסת ההנעה הכפולה עוצמת הבלימה גבוהה במיוחד, לדברי מרצדס.
מה עוד צריך לדעת עליה: מרצדס תציע ב-EQS אפשרות לפתיחה וסגירה חשמליות של הדלתות באמצעות מחוות יד. רוכשי ה-EQS יוכלו לבחור בין סביבת נהג "רגילה" בסגנון ה-S קלאס החדשה, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע מרכזי ("12.8), ולחילופין בשלושה מסכים לכל רוחב הקונסולה הקדמית. אלה מייצרים מראה אחיד לרוחב 141 ס"מ וכוללים לוח מחוונים לנהג, מסך מגע לנוסע ("12.3 כל אחד) ומסך מגע מרכזי ("17.7). כמו בספינת הדגל עם מנוע הבנזין, גם כאן יש תצוגת נתונים עלית במציאות רבודה.
מרצדס מציידת את ה-EQS במערכת מיתלי אוויר אדפטיביים מלפנים ומאחור, אבל לפחות בנתיים לא במערכת המתקדמת יותר המוצעת ב-S קלאס עם יכולת הרמת מרכב לקראת תאונה צידית והטיה לתוך פניה על מנת להקטין כוחות צד על הנוסעי הרכב. כציוד תקני יש היגוי אחורי אקטיבי עם הפניה של עד 4.5 מעלות המאפשר רדיוס סיבוב של 11.9 מטר או כאופציה יכולת הפניה גדולה יותר (10 מעלות) ורדיוס סיבוב צנוע יותר משל A קלאס (10.9 מטר). כל מערכות הבטיחות מה-S קלאס יוצעו גם כאן, לרבות אפשרות עתידית לנהיגה אוטונומית בקטעים מוגדרים מראש של נתיבים בינעירוניים במהירות נמוכה מ-60 קמ"ש.
מה אנחנו חושבים: מרצדס נחשבה כבר שנים ארוכות ליצרנית מכונית הנוסעים הטובה בעולם עם ה-S קלאס, למעשה ללא תחרות לאחר הנסיגה לאחור של מתחרותיה הישירות. אלא שמעבר תעשיית הרכב להנעה חשמלית, העיכוב בשינויים ביצרנית וריבוי מתחרים, מאיים על מעמדה בעולם החדש וה-EQS חייבת להוכיח עצמה מחדש. אז טווח נסיעה שובר שיאים יש, סביבת נהג פורמת דרך ומרשימה מאוד, גם יש.
אין לנו ספק שאיכות תא הנוסעים, החל מבחירת חומרים ועד בקרת הייצור, יהיו לפחות ברמה של ה-S המוכרת לנו היטב, ואלה חדשות מעולות למרצדס, אבל גם לרוכשיה. אם היא תהיה גם נוחה ומפנקת כמו אחותה הקונבנציונלית, אין לנו ספק שגם היא תתמקם בצמרת התעשייה. בעיקר מכיוון שלפחות בינתיים, אין אפילו מכונית סדאן אחת שמתקרבת אפילו לרף הגבוה שמציבה ה-S בכל הנוגע לאיכות. מבטיחים לדווח לכם ממקור ראשון ובהקדם.