4 צפייה בגלריה
"החלטת איראן להעשיר אורניום ל-60% אינה מועילה לשיחות הגרעין". רוחאני, ביידן והצנטריפוגות בנתנז
"החלטת איראן להעשיר אורניום ל-60% אינה מועילה לשיחות הגרעין". רוחאני, ביידן והצנטריפוגות בנתנז
"החלטת איראן להעשיר אורניום ל-60% אינה מועילה לשיחות הגרעין". רוחאני, ביידן והצנטריפוגות בנתנז
(צילום: EPA, AFP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הלילה (בין שישי לשבת) להודעת איראן ולפיה הצליחה להעשיר אורניום לרמה של 60 אחוזים, ואמר כי "החלטת טהרן מנוגדת להסכם הגרעין, ואינה מועילה לשיחות הגרעין". לדבריו, עוד מוקדם לקבוע כיצד יסתיימו שיחות הגרעין. "אנחנו שמחים שאיראן הסכימה לנהל איתנו דיונים בנושא. אנחנו עדיין מדברים", ציין הנשיא האמריקני בתום פגישה עם ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה.
מוקדם יותר בכיר באיחוד האירופי אמר כי הודעת איראן מקשה על הגעה להסכמות בין הצדדים. "ברור שזה לא הופך את המשא ומתן על הצלת הסכם הגרעין לקל יותר", ציין. ההודעה פורסמה בשעה שהשיחות בין איראן למעצמות בווינה נכנסו ליומן השני - ולאחר מכן הן הסתיימו. "שתי המשלחות המרכזיות, האיראנית והאמריקנית, ישובו לארצותיהן כדי לקבל הנחיות מדויקות יותר, ואז - אני לא יודע מתי - השיחות יתחדשו", הוסיף הבכיר.
4 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
צילום לוויין של המתקן בנתנז
(צילום: AP)
בהודעת יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קליבאף נאמר: "אני גאה להודיע שמדענים איראנים הצליחו להגיע לאורניום ברמת העשרה של 60 אחוזים. זה קרה בשעה 00:40. אני מברך את העם האיראני על ההישג הזה, רצון העם האיראני מחולל נסים ומנצח כל מזימה".
ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית עלי אכבר סאלחי ציין כי האורניום מועשר "בקצב של 9 גרם לשעה, ואנו פועלים להפחיתו ל-5 גרמים בשעה" במתקן בנתנז, שנפגע באחרונה. אותו בכיר באיחוד האירופי ציין כי "גם התקפה במתקן גרעין איראני לא הופכת את המו"מ לקל יותר".
האיראנים השלימו בימים האחרונים את ההכנות להעשרת אורניום לרמה של 60%, רמה המקרבת אותם בצורה משמעותית ביותר לייצור חומר בקיע לנשק גרעיני. להערכת רוב הגורמים הבינלאומיים העוסקים בנושא, איראן הייתה לפני שבוע במצב שבו היא עדיין במרחק של שנה לפחות מ"הפצצה". אולם היא התקדמה במהירות רבה למצב שבו היא יכולה לקצר משמעותית את פרק הזמן הנחוץ לה להעשיר אורניום לרמה של 90% שמספיקה לייצור כמה ראשי קרב גרעיניים.
4 צפייה בגלריה
הקבינט המדיני ביטחוני ידון בסוגיה האיראנית. נתניהו
הקבינט המדיני ביטחוני ידון בסוגיה האיראנית. נתניהו
הקבינט המדיני ביטחוני ידון בסוגיה האיראנית. נתניהו
(צילום: AP)
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי כתב אתמול בבוקר כי לאיראן יש כעת – גם אחרי החבלה בנתנז – אורניום מועשר בכמות שמאפשרת בתוך כ-10 חודשים עד שנה לייצר 3-2.5 פצצות גרעיניות בעוצמת הפצצה שהוטלה על הירושימה. הדהירה של איראן למצב של מדינה סף-גרעינית נועדה בעיקר להיות מנוף לחץ על ארה"ב להסיר מעליה במהירות את הסנקציות; אולם בה בשעה היא מאפשרת לאירנים להתייצב בנקודה שבה מבחינת הידע הטכנולוגי הם יוכלו לקצר בחצי, אולי ביותר, את פרק הזמן שבו יוכלו לפרוץ לפצצה אם וכאשר ירצו בכך.
במקביל להודעה האיראנית הוחלט כי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ביום ראשון הקרוב בשעה 16:00 כדי לדון בסוגיה האיראנית - דיון ראשון מאז פברואר. הדיון יתקיים ברקע ההסלמה מול איראן והדיווחים ולפיהם ישראל עומדת מאחורי תקיפת המתקן הגרעיני התת-קרקעי בנתנז שהביאה להשבתת הצנטריפוגות המתקדמות שאיראן מפעילה בו, והדיווחים על פגיעה של צה"ל בספינות של משמרות המהפכה בתגובה על פגיעה בשלוש אוניות מטען בבעלות ישראלית.

סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י הצהיר כבר ביום שלישי השבוע שארצו תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60%. הטלוויזיה האיראנית דיווחה שטהרן הודיעה על המהלך לסבא"א – הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. בעבר הגיעה טהרן להעשרה של 20% - גם כן בניגוד להסכם הגרעין.
אראקצ'י מוביל את צוות המו"מ של איראן לשיחות בווינה - שם מתנהלות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב על החזרה להסכם הגרעין מ-2015. הבכיר האיראני אמר השבוע ש-1,000 צנטריפוגות חדשות יתווספו לאתר העשרת האורניום בנתנז. אראקצ'י אמר את הדברים באוסטריה, אחרי הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז - שלטענת איראן היה כתוצאה מפעולת חבלה ישראלית.
גורמים במערב חששו שהפיצוץ בנתנז ישפיע על השיחות. בטהרן מחוקקים קראו לשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף להשעות את השיחות, ואמרו שאיראן אינה יכולה לשאת ולתת כשהיא תחת מתקפה. "לשיחות תחת לחץ אין משמעות", אמר עבאס מוגטאדי, סגן יו"ר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט. זריף התייחס להשלכות הפיצוץ ואמר: "הישראלים חשבו שהמתקפה תחליש אותנו בשיחות בווינה, אבל להפך - מעמדנו רק יתחזק".
ג'ן סאקי, הדוברת של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, העריכה ביום שני שהשיחות יהיו "קשות וארוכות" והוסיפה: "לא קיבלנו שום אינדיקציה על שינוי בהרכב המשתתפים בצד האיראני". גורם אמריקני אמר שלוושינגטון אין סיבה להאמין שטהרן תשנה את גישתה בשיחות בגלל התקרית בנתנז, אך הוסיף כי "מוקדם מדי לומר" מה יהיו ההשלכות. בבית הלבן הדגישו שלארה"ב אין קשר לתקרית בנתנז, ושבנוגע לאיראן היא מתמקדת במאמצים דיפלומטיים.
פורסם לראשונה: 19:52, 16.04.21